Počátky starořecké filosofie, miléčtí filosofové, pythagorejci
- počátky starořecké filosofie = etapa antické filosofie = předsokratovské období (7. stol. – 4. stol. př. n.l.):
- typické hledání 1. principu veškerého jsoucna => hledají pralátku (arché) světa, života
- Homérovo období (7. stol. př. n. l.)
- náznaky filosofického pohledu na svět => popis počátku světa:
- 3 základní pralátky: noc, pramoře, životodárná síla => vázány na Zemi
- orfisté – prazáklad světa v objektivně daných prvcích -> z nich se snadno odvozují další
- Hesiodós – základem všeho je CHAOS = neohraničená beztvará masa – má v sobě skryté další formy bytí
- Ferekydes – prapůvodem všeho je ZEUS = životaschopná látka -> vyvíjí se a realizuje se => vznik bohů, Vesmíru, Země
- Mylétská škola (6. stol. př. n. l.)
- 3 základní pralátky: noc, pramoře, životodárná síla => vázány na Zemi
- Myléthos = centrum překládání zboží na lodě do Řecka => středisko blíže k rozvoji kultury, setkávání různých kultur a jazyků => 1. nezávisle filosofické středisko = neváže se na náboženství a mytologii = kolébka řecké filosofie a západní vědy
- filosofové – řeší co je to arché, jak a z čeho vzniklo -> hledají urč. prvek, který je věčný = neztrácí se, nezaniká
- Thales (624 – 547 př.n.l.)
- zakladatel staré řecké filosofie => za základ všeho jsoucna považuje VODU: vše na světě vzniká zhušťováním nebo zřeďováním vody
- jeho učení – hylozoismus = učení vycházející z toho, že v určité látce už je život => 1. krok k vysvětlení podstaty světa ze světa samotného => nehledá nic mimo světa (boha atd.)
- předpověděl zatmění Slunce, názor: „Země má tvar disku a plave na nekonečné vodě.“
- Anaxymandros (610 – 546 př.n.l.)
- zavádí do filosofie termín arché = pralátka, 1. princip základních zákonitostí v oblasti jsoucna
- prvopočátek nespojuje s konkrétní látkou -> APEIRON HYDOR – voda, která se nedá určit -> nechce určit jednu konkrétní látku, snaha být obecnější = čistě racionální vysvětlení podstaty světa
- existuje látka, ve které jsou obsaženy všechny věci = APEIRON
- děj se vyvíjí vylučováním protikladů -> určité zhušťování a zřeďování 4 živlů (látek): voda, vzduch, oheň a Země -> z nich odvozujeme teplo, vlhko, chlad, sucho = 4 různé kvality
- názory:
- „Země vykonává věčný pohyb, z toho vychází teplo, chlap atd.“
- „Vše, co vzniklo, se zase navrací do původního stavu.“ -> tento návrat je nutný, spravedlivý, zákonitý
- Anaxymenes (585 – 524 př.n.l)
- za základ jsoucna určuje VZDUCH = tzv. APEIROS AER = všudypřítomný, neohraničený neurčitý vzduch => zředěním tohoto vzduchu vznikl oheň, zhuštěním větry, mraky atd.
= duše člověka -> vykonává nadvládu dýchání
- názor, že i bohové vznikly z pralátky – návaznost na Thaleta -> vzduch je lepší pralátkou než voda, protože je neurčitější
- Pythagoras a jeho spolek (571 – 497 př.n.l.)
- všímá si pravidelnosti a cykličnosti dění (střídání dne a noci, 4 roč. období atd.) a harmonie
- nastoluje tzv. anezující konečný princip => při řešení podstaty světa používá termín „konečný“ = přesný opak názoru Anaxymandra
x to, co je přesně zaznamenatelné, podstata jsoucna = ČÍSLO – podobá se všemu, věci se jím dají vyjádřit -> jako základní bere první 4 čísla:
1 vyjadřuje základní prvek = bod
2 vyjadřuje přímku
3 vyjadřuje rovinu
4 vyjadřuje těleso
- > celé jsoucno se označuje jako součet prvních 4 čísel = 10
- názor, že je člověk podřízen bohům, mluví o nesmrtelnosti duše -> víra ve stěhování duší
- zakladatel aritmetiky a kultu mystiky
- matematika rozvíjena novopythagorejci -> hl. aritmetika