Technická základna silniční dopravy
Silniční vozidla = motorové nebo přípojné vozidlo, které je určeno pro přepravu osob nebo nákladu ve vlastním prostoru
1)Podle vyhlášky č.102/1995 sb. Jsou vozidla rozdělena:
L – motorová voz., které mají 2 nebo 3 kola
M – motorová voz., které mají nejméně 4 kola a jsou určena pro přepravu osob
N – motorová voz., které jsou pro přepravu nákladu
T – traktory
O – přípojná vozidla
-tyto kategorie jsou dále rozděleny do skupin, které se označují indexy
2) Podle způsobu pohonu:
a)motorová vozidla – poháněná vlastním pohonem
b)přípojná vozidla – nemají vlastní pohon, jsou tažná motorovými vozidly
3)Podle rozložení kol: a) jednostopá
- b) dvou a více stope
Osobní karosérie
- je určena pro přepravu 9 osob včetně řidiče
- sedan, limuzína, cupé, kabriolet, roadster,combi, pick-up, offroad, haetback, liftback, microbus
Autobusy : a)podle účelu – městský
– meziměstský
– dálkový
b)podle konstrukce – jednopodlažní
– dvoupodlažní
– kloubové
c)podle počtu náprav – 2 nápravy
3 nápravy
Nákladní automobily : jsou určeny pro přepravu zboží a maximální užitečnou hmotností nad 1,5 tuny.
Dělení podle konstrukce ložné plochy : a)skříňové
b)sklápěčky
c)valníkové
Speciální automobily : jsou určeny pro přepravu zboží, osob, zařízení nebo pro dopravu za vyjímečných podmínek. (např.: autojeřáby,domíchávače, cisternové vozy, zametací vozy, odtahové, hasiči, chladírenské vozy).
Tahače : jsou vícestopé automobily určené k tažení přípojných vozidel
Rozdělují se na: tahače návěsů a přívěsů
Přípojná vozidla: Jsou silniční vozidla bez vlastního pohonu určená pro přepravu zboží, osob a pro speciální pracovní činnosti.
Patří sem: návěsy, přívěsy, postranní vozíky, přípojné pracovní stroje
Jízdní soupravy: skládají se ze silničního motorového vozidla, které je spojeno jedním a nebo více přípojnými vozidly
Komunikace
1)Pozemní komunikace-jsou částí silničních staveb,jsou určeny především pro provoz silničních vozidel a jsou charakterizovány zpevněnou vozovkou.
Dělíme je na: a) silniční komunikace
- b)nemotoristické komunikace (stesky pro pěší a cyklisty)
- a) dálnice– jsou budovány mezi důležitými centry státního zájmu,musí splňovat určité konstrukční
parametry(poloměr,stoupání,úhly,min.dva jízdní pruhy v jednom směru)
– jsou určeny pro provoz silničních motorových vozidel s určitou konstrukční rychlostí
- b) silnice– jsou veřejné přístupové komunikace pro spojení mezi lidskými sídly a zájmovými pozemky
– Dělí se do jednotlivých tříd: Mají úrovňové i mimoúrovňové křížení.
silnice 1 třídy : svými parametry se blíží k dálnici, mají jízdní pruhy oddělené(nejčastěji 2), pro každý směr křížení je převážně mimoúrovňové, mají pozvolné směrové i výškové vedení trasy.
silnice 2 třídy :mají pro každý směr alespoň 1 samostatný jízdní pruh, méně plynulou jízdní trasu a většinou úrovňové křížení
silnice 3 třídy :jsou většinou komunikace jen místního významu, kopíruje terén, mají jen min.šířku
vozovky pro míru vozidel a úrovňové křižovatky
c)místní komunikace :jsou součástí dopravního vybavení určitého sídelního útvaru
z dopravního hlediska se dělí na :1) nemotoristická
2) rychlostní
3) obslužná
4) sběrné
Rychlostní – jsou nejvyšším typem komunikací,
- budují se pro rychlé a kapacitní spojení uvnitř měst
- jsou směrově rozděleny
- 2 pruhy pro každý směr
- některými parametry se podobají dálnicím
Obslužné – umožňují přímou dopravní obsluhu nejčastěji k jednotlivým objektům, nejsou určeny pro průjezd – patří mezi ně komunikace k závodům a většina vedlejších ulic uvnitř sídlištních útvarů
Sběrné – jsou veškeré významnější komunikace uvnitř sídelních útvarů, soustřeďují dopravu z podružnějších komunikací na komunikace vyššího dopravního významu.
Dělí se na: 1)přípojné a tepnové
2)nemotoristické – jsou určeny k jinému než motoristickému provozu
- d) Účelové komunikace: slouží k dopravnímu spojení výrobních závodů uzavřených prostorů,osamělých objektů se sítí silnic a místních komunikací prostor závodů. Jsou v majetku nebo ve správě těch organizací pro jejíž dopravní účely slouží.