Služby v přístavech ČR a SR
Na území České a Slovenské republiky poskytuje služby společnost Československá plavba labská a.s.
ČSPL a.s. zabezpečuje zahraniční a vnitrostátní přepravy hromadných substrátů, kontejnerů, nadrozměrných kusů a investičních celků na evropských vodních cestách.
Pravidelně jsou najížděny námořní přístavy Severního moře, Baltského moře a vnitrozemské přístavy BRD, Nizozemí, Belgie, Švýcarska a Francie. Plavidla ČSPL a.s. mohou využít i spojení kanálu Rýn-Mohan-Dunaj směrem do podunajských přístavů v BRD, Rakousku, Slovensku a Maďarsku.
Mezi další nabízené služby patří:
– skladování v plavidlech
– služby plovoucích jeřábů
– služby vlečných a tlačných remorkérů
– tankování plavidel ve vlastních tankovacích zařízeních
– odlehčování a kompletace plovoucími překladními zařízeními
– přepravy plovoucích těles, plovoucích strojů a sportovních plavidel
Nejdůležitější přístavy na území ČR a jimi poskytované služby:
Děčín
16 lodních překladních ploch
9 jeřábů do nosnosti 35 tun
možnost nakládky a vykládky plavidel, železničních vozů, kamionů a kontejnerů
Ústí nad Labem
22 lodních přepravních ploch
16 jeřábů do nosnosti 32 tun
možnost nakládky a vykládky plavidel, železničních vozů, kamionů a kontejnerů
Lovosice
3 lodní překladní plochy
možnost nakládky a vykládky plavidel, železničních vozů a kontejnerů
Mělník
8 lodních překladních ploch
9 jeřábů do nosnosti 32 tun
možnost nakládky a vykládky plavidel, železničních vozů, kamionů a kontejnerů
speciální překladiště těžkých kusů
Praha-Holešovice
9 lodních překladních ploch
9 jeřábů do nosnosti 12 tun
možnost nakládky a vykládky plavidel, železničních vozů a kontejnerů
ČSPL a.s. Děčín a Deutsche Binnenreaderei Binnenschiffahrt, Spedition Logistik GmbH, Niederlassung Hamburg – Labe / Elbe Container Line jakožto provozovatelé kontejnerové linky poskytují svým zákazníkům následující služby:
- přepravu kontejnerů na pravidelné lince Praha – Hamburg – Praha
- kompletní logistické služby zahrnující optimální systém rozvozu „z domu do domu“ na bázi kombinované přepravy
- garanci rychlého a bezpečného překladu ve všech najížděných přístavech s možností překládky a rozvozu kontejnerů automobily a železnicí
- manipulační servis orientovaný na deponování, čištění a drobné opravy kontejnerů
- služby v oblasti celního odbavení a spedice
Tato přepravní jednotka byla založena v roce 1995 a navázala na více jak dvacetiletou historii kontejnerizace v ČR a s tím spojených přeprav kontejnerů na Labi u jejichž začátků stála tehdejší Československá plavba labsko-oderská. V počátcích přepravy kontejnerů na Labi, v období kdy měla tato společnost téměř výhradní postavení na kontejnerovém trhu v ČR, dosahoval objem přeprav kontejnerových jednotek hranice 6000 TEU ročně (Pozn. 1 TEU je kontejner typu ISO 1C). Vlivem prudkého rozvoje automobilových přeprav a především vznikem ucelených kontejnerových vlaků směřujících do oblasti severního Německa byla přeprava kontejnerů na Labi počátkem devadesátých let utlumena. Obrat nastal v roce 1994, kdy byla v rámci ČSPL a.s. vytvořena obchodně přepravní jednotka Konter Line a později její nástupkyně Labe/Elbe Container Line. Od tohoto období se datuje vzestupná tendence přeprav kontejnerů po Labi směrem k severoněmeckým přístavům Hamburg, Bremenhaven a navíc nabízí možnost přeprav kontejnerů z a do vnitroněmeckých přístavů na Labi.
Kontejnerový terminál Bratislava – Pálenisko
obsluhuje jeden specializovaný kontejnerový konzolový jeřáb s otočnou kočkou o nosnosti 35 tun na háku a 32 tun na univerzálním spreaderu. Překládá kontejnery ISO 1C až A mezi plavidlem a pozemními dopravními prostředky prostředky a vykonává rovněž ložné operace ve třech vrstvách na zpevněné volné skládce jednorázové kapacity 3500 TEU. Momi dosah jeřábu přemisťují a stohují kontejnery pomocí dvou výložníkových vozíku nosnosti 40t. Pro manipulaci s kontejnery ISO řady 1C se používají dva jeřáby s nosností do 20 tun. Terminál má výhodné napojení na železnici a dálnici D61 směr Vídeň, Brno, Praha a Budapešť.
Od roku 1992 má přístav v provozu specializovanou Ro-Ro polohu na horizontální překládku kolové techniky (návěsů. osobních a nákladních automobilů a dalších mobilních prostředků) a zboží na kolových nosičích.