Rozbor strategického plánu města Klatovy
1. Úvod
Cílem této seminární práce je rozbor strategického dokumentu konkrétního samosprávného celku, v tomto případě města Klatovy. Rozbor strategického plánu právě toho města jsem zvolil proto, že je rodištěm mé matky a region je bydlištěm jejích a tedy i mých příbuzných. Tento strategický plán (dále SP) zpracovala Rada města Klatov ve spolupráci s odbory městského úřadu a Městem řízenými organizacemi. SP stanovuje koncepci rozvoje města pro období 2010 – 2015. Vznikl v létě roku 2010, a to na základě sběru dat z předchozích období, provedeného terénního výzkumu, m.j. osobním dotazováním mezi obyvateli a návštěvníky města. Terénní výzkum byl zaměřen zejména na zjištění míry spokojenosti obyvatel s životem ve městě, hodnocením jeho kvality, sledování pozitivních a negativních aspektů ovlivňujících kvalitu zdejšího života a zjištění priorit jeho obyvatel a návštěvníků.
SP je členěn těchto hlavních kapitol:
Východiska strategie města Klatovy
Strategické dokumenty Plzeňského kraje
Strategické dokumenty města Klatovy
Strategické vize města Klatovy do roku 2015
Analýza současného stavu a analýza oblastí:
A: Technická infrastruktura
B: Otevřené město, vnější vztahy
C: Kultura, péče o památky, využití volného času
D: Cestovní ruch
E: Školství, vzdělání a sport
F: Podnikání
G: Bydlení
H: Sociální oblast a zdravotnictví
I: Životní prostředí
J: Bezpečnost
K: Mezinárodní spolupráce
L: Zemědělství, lesnictví, rybářství
M: Informační technologie
Strategie rozvoje města v jednotlivých oblastech
Návrh opatření (katalog záměrů projektů a opatření)
Realizace strategického plánu (kontrolní mechanismy)
Aktualizace strategie rozvoje města Klatovy
SP je tedy striktně rozdělen na část vstupních dat a jejich analýzu, část projektovou, resp plánovací a část realizační, která obsahuje kontrolní a hodnotící mechanismy pro účinnou metriku celého SP. SP připouští změny v průběhu jeho naplňování a určuje principy jejich návrhu, posouzení, odsouhlasení a realizace. Dokument má tak reálnou šanci na účinnou, adresnou a smysluplnou realizaci jednotlivých částí s ohledem na měnící se podmínky ve městě a regionu. SP je základním dokumentem pro plánování strategického rozvoje města.
SP by měl být vodítkem pro další činnost města. Stejně jako obdobné studie jiných srovnatelných měst je ve své výhledové části zpracován ve větší či menší míře obecnosti. To proto, že zachycuje vývoj v různých stupních rozpracovanosti příštích kroků: některé jsou již na počátku realizace, jiné mají podobu zpracované projektové dokumentace, mnohé jsou stanoveny jako cíle, k nimž je třeba jít. Tím je zároveň řečeno, že jde o dokument, se kterým je třeba stále pracovat a postupně jej konkretizovat. To platí dvojnásob o těch záměrech, které počítají s využíváním vnějších zdrojů. Ty zdaleka nezávisí jen na vůli města, ale jsou modifikovány celou řadou proměnlivých a předem často nepředvídatelných vlivů, zájmů a jiných okolností. Také proto je tento dokument vnímán jen jako osa, kolem níž se bude v příštích letech odvíjet dění města a která bude stále více obalována konkrétními úkoly.
2. Východiska strategie města Klatovy
Na tvorbě strategie se podílely odbory Městského úřadu, řízené organizace a vedení města. Strategie je postavena na principu koncentrace úsilí do prioritních oblastí rozvoje, a na výběru aktivit a projektů, které nejefektivněji přispějí k dalšímu rozvoji města.
Klatovy leží v šumavském podhůří poblíž jihozápadní hranice České republiky s Německou spolkovou republikou 40 km jižně od Plzně při mezinárodní silnici E53. Bývalé královské město Klatovy je moderním městem s bohatou historickou tradicí. Počtem obyvatel je po Plzni druhým největším městem Plzeňského kraje. Město karafiátů, dragounů, Brána Šumavy a ještě mnoho názvů si vysloužilo město plné historie. Klatovy jsou hospodářským, kulturním, vzdělanostním a správním centrem západní části Pošumaví.
Město Klatovy spolupracuje s obcemi a je členem:
Svazu měst a obcí ČR,
Místní akční skupiny Pošumaví z.s.p.o. (MAS Pošumaví),
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska (SHS ČMS),
Prodotační komory ČR,
Euroregionu Šumava,
Město Klatovy zřídilo tyto organizace a společnosti:
Městská knihovna
Městské kulturní středisko
Technické služby města Klatov Městský ústav sociálních služeb
Lesy města Klatov s.r.o.
Odpadové hospodářství Klatovy, s.r.o.
Správa nemovitostí Klatovy s.r.o.
Klatovská teplárna a.s.
3. Strategické dokumenty Plzeňského kraje
V zájmu udržitelného rozvoje je definována následující vize Plzeňského kraje.
Co jsme?
- Perspektivní kraj s dominantním centrem a řadou venkovských oblastí.
- Kraj s relativně dobrým stavem životního prostředí.
- Kraj s velkým hospodářským, surovinovým a kulturně historickým potenciálem.
- Kraj s velkým zastoupením cizího kapitálu v ekonomických subjektech a s dosud nezmapovanou možností dalšího růstu.
Co chceme být?
- Prosperující a progresivní kraj vědomý si vlastního významu a plně využívající nezastupitelného postavení v hospodářství republiky.
- Kraj optimálně využívající vlastní zdroje a kvalitní vazby s okolím.
- Kraj s rozvinutými sídly, kvalifikovanými lidmi a dobrou image.
- Kraj s kvalitním a zdravým životním prostředím.
Jak toho chceme dosáhnout?
- Mobilizací lidských, surovinových a finančních zdrojů.
- Stabilizací a rozvojem struktury center různých stupňů, působících jako jádra rozvoje i ve venkovských oblastech.
- Podporou rozvoje malého a středního podnikání jako reakce
na probíhající restrukturalizaci koncentrovaného průmyslu. Intenzivním působením na cizí investory.
- Cíleným rozvojem turistického ruchu s využitím přírodního a kulturně historického potenciálu kraje.
- Propagací docílených úspěchů a silných stránek kraje a otevřeností k okolí.
- Důkladnou přípravou na budoucí příležitosti.
Regionální plán Plzeňského kraje je novým typem koncepčního dokumentu v podmínkách ČR. Jeho vznik reaguje na rozvoj regionálního plánování v 90. letech. Legislativně problematiku regionálního rozvoje v ČR, vč. soustavy rozvojových dokumentů, upravuje zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje.
4. Strategické dokumenty města Klatovy
Všechny zamyšlené aktivity řešené ve Strategii rozvoje města Klatov jsou v souladu s výše jmenovanými strategickými dokumenty (Strategie rozvoje Plzeňského kraje, Program rozvoje Plzeňského kraje, Regionální plán Plzeňského kraje).
Strategické dokumenty města Klatovy, které má již město zpracované.
Územní plán města Klatovy – Urbioprojekt Plzeň, rok 1994 + změny ÚP 1 – 14
Plán rozvoje vodovodů a kanalizace územního celku, D Plus – projektový a inženýrský podnik, s.r.o., Praha, 2004
Generel kanalizace, Hydroprojekt CZ, a.s., Praha, 2004
Energetická koncepce města Klatovy, TENZA, a.s., Brno, 2004
Generel dopravního řešení města Klatov a obce Luby u Klatov, Ing. Smíšek, Praha, 2004
Audit dopravy v klidu – Klatovy 2005 – ACTIV s.r.o. Kladno
Urbanisticko-krajinářská studie Klatovy – Jihozápadní sektor, Ing. arch. Petr Tauš,
2004
Program regenerace MPZ v Klatovech v letech 2005-2010, Ing. arch. Karel Hanzlík, 2004
Koncepce na podporu rozvoje kultury a památkové péče, OŠKCR města Klatovy
Koncepce podpory a rozvoje cestovního ruchu města Klatov, OŠKCR města Klatovy
Koncepce školství města Klatovy, OŠKCR města Klatovy
Klatovy – návrh opatření k ochraně intravilánu před přívalovými vodami z extravilánu, Hydroprojekt CZ, a.s.
Lesní hospodářský plán města Klatovy – Plzeňský lesoprojekt, a.s., Plzeň Rozpočtový výhled města Klatovy 2007-2011, AQE advisors, s.r.o.,
5. Strategie rozvoje města Klatovy
Město Klatovy chce být:
otevřeným pro návštěvníky, občany, podnikatele i investory, městem komunikujícím se všemi svými obyvateli
turisticky přitažlivým s důrazem na aktivní rozvoj cestovního ruchu
bezpečným se širokým spektrem kvalitních služeb
centrem kvalitní nabídky vzdělávacích služeb,
místem perspektivního zaměstnání a kvalitního bydlení
kulturní a sportující
přirozeným hospodářským a obchodním centrem regionu.
6. Analýza současného stavu a analýza oblastí
Před vypracováním strategie rozvoje města Klatovy v jednotlivých oblastech bylo provedeno dotazování občanů a návštěvníků města. Také bylo hodnoceno naplnění, popř. změna okolností k již historicky vypracovaným parciálním strategickým, převážně koncepčním dokumentům. Navázala analýza současného stavu pro každou vymezenou oblast včetně SWOT analýzy. V jednotlivých oblastech zaměření SP je detailně rozepsán potenciál hrozeb a příležitostí, jakož i současné silné a slabé stránky města jako sídla i života v něm.
Mezi jednotlivými oblastmi zaměření je patrný akcent na témata, která se primárně, každodenně dotýkají většiny obyvatel. SWOT analýza mapuje pohled na minulost, současnost a budoucnost analyzovaného města. Představuje koncepční rámec pro systematickou analýzu, který usnadňuje porovnání vnějších hrozeb a příležitostí s vnitřními silnými a slabými stránkami daného města.
Výběr ze SWOT analýz pro některé klíčové strategické oblasti:
TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA
Silné stránky | Příležitosti |
Křižovatka významných komunikací (I/27a I/22)
Geografická poloha města Vedení MHD pokrývá téměř celé území města Existence vlakového nádraží poblíž autobusového nádraží Dostatečné vodní zdroje Vlastní ČOV s dostačující kapacitou Realizace rekonstrukce a rozšíření vodohospodářské infrastruktury v rámci projektu „Klatovy – Čisté město“ Projektová příprava pro rozvojové cíle Rekonstrukce a opravy komunikací ve městě v rámci akce „Klatovy – Čisté město“
|
Vybudování obchvatů města Klatovy
Vyloučení tranzitní dopravy z centra města Výstavba dodatečných odstavných ploch (vybudováním kapacitního objektu vícepodlažních garáží) Zavedení jedné „okružní“ linky (jihozápadní sektor města) MHD Nové rozmístění zastávek MHD i linkové dopravy, dobudování přístřešků v Klatovech i integrovaných obcích Rekonstrukce mostů a lávek ve městě a městských částech Výstavba dalších lávek přes Drnový potok Rekonstrukce světelných signalizačních zařízení na zbývajících problémových křižovatkách, případně řešení okružními křižovatkami Dobudování kanalizace v integrovaných obcích Výměna (posílení) stávajících vysokonapěťových vedení s vysokými finančními náklady Plynofikace integrovaných obcí Využívání obnovitelných místních energetických zdrojů Využívání dotací ze SF EU |
Slabé stránky | Ohrožení |
Neexistence koncepčních dokumentů v jednotlivých oblastech
Absence dálničního spojení Přetíženost silnic (I/27a I/22) Vedení hlavních silnic přes centrální část města Klatovy Vysoká průměrná intenzita dopravy ve městě Stav komunikací ve městě a v městských částech Nedostatek odstavných a parkovacích ploch v okolí centra města Nevhodné umístění zastávek linkové dopravy Nevyhovující stav některých mostů a lávek Nedostatečné kapacitní rezervy sítě pro dodávku elektrické energie pro rozvojové zóny města |
Nedostatek finančních prostředků na potřebné aktivity
Zdražování plynu, energie, vody, tepla Přírodní a jiné katastrofy (povodně, požáry atd.) Nedokončená protipovodňová ochrana Nevypořádané majetkové vztahy Nedostatek veřejných zdrojů na kofinancování možných podpor/dotací z programů/fondů Komplikované čerpání finančních prostředků ze SF EU Legislativní překážky zamezující rozvoji města Proměnlivá legislativa ČR a EU Poškození životního prostředí při nezvládnutí organizačních a koordinačních činností v rozvoji města a jeho aktivit Nezájem investorů o investování ve městě Klatovy Izolovanost jednotlivých oborů činností města Klatovy Prodražování veřejné dopravy poklesem zájmu o její využití Oslabení ekonomické situace tradičních výrobních odvětví |
BYDLENÍ
Silné stránky | Příležitosti | ||
•
• • • • • • |
Dostatek rozvojových ploch pro bytovou výstavbu (bytové zóny) v územním plánu Existence vyhlášky o hospodaření s byty v majetku města
Využívání Fondu rozvoje bydlení Výstavba bytového fondu developerskými společnostmi Realizace zástavby plochy Horažďovického předměstí dle ÚP Příprava realizace zástavby v lokalitě Švejcký vrch Příprava výstavby 200 bj. v lokalitě Cibulkova – Čechova Spolupráce veřejného a soukromého sektoru |
•
• • • • • • • • |
Využívat rozvojové zóny pro bydlení
Získání dotací na novou výstavbu Dokončit projekt Regenerace panelového sídliště Pod Koníčky Připravit další sídliště pro čerpání podpory z Programu Regenerace panelových sídlišť Rychlejší výstavba v městských částí města Klatovy Výstavba sociálních bytů (chráněné byty, byty na půli cesty, byty pro mladá manželství) Budování technické infrastruktury pro bydlení Pokračovat v prodeji městských bytů Uvolňovat regulované nájemné Podpořit růst odpovědnosti občanů za vlastní bydlení |
Slabé stránky | Ohrožení | ||
•
• • •
|
Cena stavebních parcel pro RD ve městě Klatovy
Vlastnictví pozemků určených k zástavbě (soukromé vlastnictví) Sociálně nepřizpůsobiví občané Vysoká cena bytů Přetrvávající vědomí lidí o povinnosti obce přidělit byt |
•
• • •
|
Nedostatečná legislativa v oblasti bydlení
Nedostatek finančních prostředků obyvatel Neochota prodat pozemky k výstavbě Absence vhodných dotačních titulů Možné legislativní překážky |
ŽEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ
Silné stránky | Příležitosti | ||
•
• • |
Tradice zemědělství v této oblasti
Nezatíženost půdy cizorodými látkami Vyhovující dřevinná skladba lesů Město vlastní 22 rybníků |
•
• •
|
Dotace z národních a evropských fondů
Ekologické zemědělství Energetické rostliny Rozvíjení venkovské turistiky a agroturistiky |
Slabé stránky | Ohrožení | ||
•
• • |
Ekonomická situace zemědělců
Neznalost a neschopnost čerpat finanční prostředky z národních a evropských fondů Nejednotnost zemědělců při prosazování svých zájmů Nedostatek pozemků ve vlastnictví města |
•
• • |
Nevhodné vysazování druhů stromů do lesů
(nedodržování zákona) Nekoncepčnost dotačních titulů Přírodní katastrofy (povodně, sucha atd.) Oslabení pozice českých zemědělců v EU
|
A. TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA
Infrastrukturou města rozumíme infrastrukturu dopravní a dále vodohospodářskou při respektování záměrů ostatních správců sítí (plyn, energie).
Centrální vodojem na Hůrce je napojen na skupinový vodovod Nýrsko (úpravna vody Milence). Z vodojemu jsou vybudovány městské vodovodní řady a systém je zokruhován s vodojemem na Plánickém předměstí.
Kanalizační síť města Klatov je většinou jednotná, tj. společná pro odvádění městských odpadních vod a vod dešťových, zakončená centrální mechanicko-biologickou čistírnou odpadních vod.
Transformovna na Domažlickém předměstí 110/22 kV je napojena na nadřazenou transformovnu Přeštice.
Město Klatovy je napojeno na systém dálkového rozvodu zemního plynu vysokotlakými plynovody.
Klatovská teplárna a.s. je pověřena výrobou tepla z centrálního zdroje a jeho distribucí odběratelům parovodním potrubím prostřednictvím výměníkových stanic, teplovodních kotelen a sekundárních rozvodů.
Stanovený všeobecný cíl
Zajistit potřebnou infrastrukturu pro celkový rozvoj a prosperitu města Klatovy.
Prosazovat zlepšení dopravního připojení města na hlavní dopravní tahy jako základního předpokladu rozvoje města.
Uvážlivě rozvíjet technickou infrastrukturu s ohledem na investiční možnosti města. Vytvořit dobré podmínky pro rozvoj bydlení v nových obytných zónách a revitalizovat stávající bydlení ve městě. Rozvíjet segment městské a regionální veřejné dopravy. Zajistit přiměřenou ochranu města proti povodním a přívalovým dešťům.
B. OTEVŘENÉ MĚSTO, VNĚJŠÍ VZTAHY
Město Klatovy aktivně komunikuje s občanskými sdruženími a veřejností. Město je sídlem významných institucí. Organizuje společenský život ve městě a okolí (poutě, trhy, zábavy, soutěže). Při komunikaci se město snaží využívat moderních technologií (internet). Vydává velmi žádaný Klatovský zpravodaj, který obsahuje informace o dění ve městě a okolí. Funguje zde velice dobře informační centrum, které poskytuje cenné informace nejen turistům, ale i místním občanům. Město Klatovy má kvalitní webové stránky – www.klatovy.cz
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy se stane otevřeným městem při komunikaci města se svými občany i ostatními subjekty v regionu. Podporovat oboustrannou komunikaci mezi městem a občany města. Zapojení občanů do věcí veřejných jako jeden z principů občanské společnosti. Podílet se na prohlubování spolupráce mezi obcemi Klatovska. Zkvalitnit služby veřejné správy a zajistit dostatečnou informovanost veřejnosti o záměrech veřejné správy.
C. KULTURA A VYUŽITÍ VOLNÉHO ČASU
Nabídka kulturních služeb v Klatovech je z celkového pohledu, z hlediska zaměření na obyvatelstvo v produktivním věku, dostatečná a vyvážená. Toto hodnocení lze aplikovat rovněž na kulturní služby pro děti a mládež, kde je kulturní vzdělávání této věkové kategorie velmi uspokojivé. Nabídka kulturních služeb zaměřená na obyvatelstvo v poproduktivním věku je přímo úměrná poptávce.
V Klatovech působí celá řada kulturních zařízení, kterými jsou příspěvkové organizace zřizované městem nebo Plzeňským krajem, která mají statut obecně prospěšných společností, občanských sdružení, různá zájmová a amatérská umělecká sdružení nebo zařízení zřizovaná soukromými subjekty. Největší podíl na kulturním dění mají příspěvkové organizace, dále pak občanská sdružení a soukromý sektor.
Stanovený všeobecný cíl
Město bude nadále pečovat o své tradice a památky, dále je bude zprostředkovávat návštěvníkům města i obyvatelům Klatov. Zajistí bohatý a přitažlivý společenský život města. Město bude v oblasti kultury a památkové péče vytvářet vhodné podmínky, zázemí pro jejich rozvoj.
D. CESTOVNÍ RUCH
Město Klatovy má dobré podmínky pro rozvoj cestovního ruchu. Při rozvoji cestovního ruchu město respektuje zásady trvale udržitelného rozvoje. Na Klatovsku působí celá řada subjektů podílející se na rozvoji cestovního ruchu. Jejich úroveň je rozdílná a stejně rozdílná je i úroveň jejich marketingových nástrojů. Zájmy města směřují k dlouhodobému a trvalému rozvoji domácího a zahraničního cestovního ruchu, který vede k uspokojování potřeb občanů i návštěvníků a je pro město přínosem. Zatím převládá především jednodenní turistika, je snahou prodloužit pobyt hostů.
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy je svojí polohou předurčeno být centrem cestovního ruchu a aktivního odpočinku regionu. Klatovy, město s významnými historickými památkami a památkovou zónou a příznivým životním prostředím bude lákat mnoho turistů z celého světa. Cílem je zvýšit podíl cestovního ruchu na hospodářské prosperitě města.
E. ROZVOJ VZDĚLÁNÍ A SPORTU
Město Klatovy je zřizovatelem jedné mateřské školy s devíti odloučenými pracovišti a celkem čtyř základních škol. Dále se na území města nachází šest středních škol, Základní umělecká škola, Základní a mateřská /dříve zvláštní/ škola a Dům dětí a mládeže. Zřizovatelem těchto škol a školských zařízení je Plzeňský kraj. Dále pak funguje při Střední škole zemědělské a potravinářské, Klatovy i Konzultační středisko PEF ČZU v Praze. Z dostupných informací je zřejmé, že některé školy jsou zaměřené na sport, jiné nabízejí rodičům možnosti zařadit své děti do tříd speciálních či specializovaných (třídy s rozšířenou výukou Tv, jazyků, třídy pro žáky s vývojovými poruchami učení a chování). Tyto aktivity jsou jistě přijímány ze strany rodičů pozitivně. Školy fungují jako zařízení pro volnočasové aktivity dětí a mládeže (hřiště, sportovní haly, kurty atd.)
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy zajistí pro své občany kvalitní vzdělávací koncepci a zpřístupnění cesty ke všem stupňům vzdělání. Nutno realizovat taková opatření, aby všechny instituce plnily svoji výchovnou a vzdělávací funkci v přiměřené kvalitě. Je nutné stanovit a postupovat podle vytyčené strategie tak, aby finanční prostředky na školství byly v maximální možné míře efektivně využity. Zkvalitnit infrastrukturu škol a školských zařízení, zlepšit podmínky pro využití volného času dětí a mládeže a rozšíření zdravého životního stylu. Zlepšit životní podmínky obyvatel, zejména možnosti jejich kulturního a sportovního vyžití.
F. PODNIKÁNÍ
Město Klatovy se snaží vytvářet příznivé podmínky pro podnikání v obci Klatovy i v městských částech. Problémem je ukončená průmyslová výroba některých podniků. Na druhé straně dochází k rozvoji podniků. Město Klatovy dokončilo v roce 2008 výstavbu technické infrastruktury v průmyslové zóně Pod Borem a uzavřelo první Smlouvy o budoucích smlouvách na prodej pozemků zájemcům, budoucím investorům. Nejvýznamnější rozvojovou plochou pro průmysl dle územního plánu je zóna Za Tratí.
Stanovený všeobecný cíl
Klatovy bude město stabilizovaných a známých investorů z různých oborů s vyšší přidanou hodnotu a s navazujícím sektorem komerčních služeb a malého a středního podnikání. Město Klatovy se bude podílet na zvyšování prosperity města rozvojem tradičních průmyslových odvětví, nových oborů, malých a středních podniků a řemesel a vytvářením nových pracovních příležitostí v sektoru služeb. K tomu město zajišťuje technickou infrastrukturu pro rozvoj průmyslové výroby (kapacitní ČOV s dostatečnou dimenzí kanalizační sítě).
G. BYDLENÍ
V Klatovech se přibližně 2/3 objemu bytů nachází v bytových domech a 1/3 v rodinných domech. Proces privatizace bytového fondu se významně zrychlil a objem soukromého vlastnictví bytů roste. Město prodává byty ze svého vlastnictví dle Zásad prodeje bytů z bytového fondu města, s prodejem bylo započato v roce 1997. Ve výstavbě bytů v bytových domech a rodinných domech přebírá iniciativu soukromý sektor. Bytové domy, jejichž výstavbu zajišťovalo a dosud zajišťuje město, mají charakter sociálního bydlení a město při jejich výstavbě využívá státní finanční podpory. Město se i nadále bude orientovat převedším na výstavbu bytů se speciální funkcí (chráněné byty, byty na půli cesty, byty pro mladá manželství, popř. pro příjmově vymezené občany). Město podporuje bytovou výstavbu budováním a rekonstrukcí technické infrastruktury ve městě a městských částí obce Klatovy. Správou bytového a nebytového fondu města je pověřena společnost Správa nemovitostí s.r.o.
Stanovený všeobecný cíl
Klatovy umožní přiměřené bydlení v kvalitním prostředí pro všechny své občany. Město bude klást důraz na výstavbu bytů sociálního charakteru. Bude podporovat vznik nových obytných zón, jako předpoklad pro další výstavbu. Chce přispívat k zlepšování prostředí pro své občany.
H. SOCIÁLNÍ OBLAST A ZDRAVOTNICTVÍ
Základní sociální služby v Klatovech a okolí zajišťuje Městský ústav sociálních služeb v Klatovech (MěÚSS), příspěvková organizace města. Město Klatovy je zřizovatelem těchto služeb sociální péče a sociální prevence: Domova pro seniory Klatovy, Domova pro seniory Újezdec, Domova pro osoby se zdravotním postižením Újezdec, Centra denních služeb, Pečovatelské služby a Domácí ošetřovatelské péče, Klubu seniorů, Poradny pro rodinu a mezilidské vztahy, Noclehárny pro bezdomovce a Azylových domů.
Oblastní charita Klatovy je zřizovatelem těchto organizací: Charitativní ošetřovatelské služby, Domova pokojného stáří, Osobní asistence. Dále v Klatovech a okolí působí Diakonie-ČCE-středisko Radost – chráněné dílny, Svaz zdravotně postižených, sdružující různé organizace, např. Sjednocenou organizaci nevidomých a slabozrakých, Svaz neslyšících a nedoslýchavých v ČR a další.
Město přiděluje byty pro seniory a osoby zdravotně postižené v Domě s byty zvláštního určení v Masarykově ul. 391-393 a v objektu čp. 832, Podhůrecká ul., Klatovy.
Zdravotní péči ve městě Klatovy zabezpečuje především Klatovská nemocnice a.s. město bude prostřednictvím svého zástupce v dozorčí radě usilovat o zlepšování úrovně odborné péče. Ve městě funguje množství soukromých lékařských praxí.
Stanovený všeobecný cíl
Klatovy budou podporovat systém sociálních a zdravotních služeb reagující na potřeby obyvatel a na zapojení obyvatel do jeho vytvoření. Město Klatovy se bude podílet na zlepšení péče o zdraví obyvatel, na zkvalitnění péče o zdravotně znevýhodněné občany, seniory a občany ohrožené sociálním vyloučením.
Město Klatovy bude prostřednictvím zástupce v dozorčí radě Klatovská nemocnice, a.s. podporovat výstavbu nového monobloku Nemocnice Klatovy a usilovat především o zásadní zlepšení odborné péče v tomto zařízení poskytované.
I. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Stav životního prostředí v Klatovech a městských částí je ve vztahu k ostatním částem ČR možné popsat jako jeden z nejméně narušených. Je to dáno zastoupením lesů v katastrálním území. Krajina v okolí Klatov je pestrá s mozaikovitým rozložením zemědělsky obhospodařovaných pozemků, lesních pozemků, vodních ploch a sídel. Z hlediska zatížení průmyslem se jedná o oblast málo zatíženou (není zde žádný velký znečišťovatel ŽP). Město chce zkvalitňovat životní prostředí ve městě a regionu odstraněním starých ekologických zátěží (ovzduší, voda, půda) a důsledným uplatňováním principů trvale udržitelného rozvoje.
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy bude přistupovat koncepčně k ochraně přírody a krajiny. Velký důraz bude kladen na péči o zeleň. Klatovy budou zkvalitňovat životní prostředí ve městě a regionu odstraněním starých ekologických zátěží (ovzduší, voda, půda) a důsledným uplatňování principů trvale udržitelného rozvoje.
J. BEZPEČNOST
Městská policie zajišťuje bezpečnost občanů ve městě a okolí. Její činnost se skládá především z činnosti preventivní, např. pravidelné dozory u škol a obdobných zařízení, kontroly restauračních zařízení, účast na přednáškách, zajišťování akcí typu BESIP. Další náplní práce MP spočívá zejména v těchto oblastech: řeší situaci v dopravě, dohlíží a řeší dodržování vyhlášek, zajišťuje odchyt zvířat, zajišťuje veškeré aktivity na území města, velmi úzce spolupracuje s Policií ČR, střežení vybraných objektů města na pultu centrální ochrany, spolupracuje se soudy, s Probační a mediační službou v Klatovech, dále pak spolupracuje s přestupkovou komisí Městského úřadu v Klatovech a kurátory pro mladistvé atd. Počet strážníků je v současnosti 23. Vybavenost MP je odpovídající úrovni.
Stanovený všeobecný cíl
Zvýšit pocit bezpečí u občanů Klatov, technickými prostředky a preventivními opatřeními zvýšit faktické i pocitové vnímání občanské bezpečnosti a snížit úroveň kriminality ve městě Klatovy. Dopravní situace nutně vyžaduje silniční obchvat pro tranzitní dopravu. Do jeho zprovoznění budeme používat technické prostředky pro zpomalení dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. Komunikace s Policíí ČR bude dále rozvíjena v preventivní i sankční rovině její činnosti. Rázně vystupovat proti narušování veřejného pořádku a proti drogovému nebezpečí. V součinnosti s příslušnými státními orgány provádět pravidelné kontroly restauračních zařízení (požívání alkoh. nápojů a návyk. látek mladistvými). Provádět monitorování a kontrolu mládeže do 18 let, pohybující se po ulicích v době školní výuky (záškoláctví).
K. MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Klatovy udržují partnerské vztahy se třemi evropskými městy, a to s městem Cham (Německo), Heemskerk (Nizozemské království) a Poligny (Francie). Twinningová partnerství města Klatovy jsou zatím směrována na vzájemné pravidelné návštěvy a aktivity představitelů měst a zástupců – reprezentantů v oblasti sportovních a kulturních aktivit. Udržení a rozvíjení partnerství je také prioritou Koncepce rozvoje cestovního ruchu Města Klatovy.
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy chce významněji vstoupit do vztahů se zahraničními partnery. Město si stanoví cíle v oblasti mezinárodních vztahů města. Vzájemná spolupráce přispěje k prohloubení kulturní a sportovní výměny, také k rozvoji turismu a vzájemných obchodních vztahů. Zvyšovat úlohu města jako člena Euroregionu Šumava – Bavorský Les. Spoluúčast města v partnerských vztazích Plzeňského kraje a s vládou Horní Falcko (Regensburg).
L. ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNICTVÍ, RYBÁŘSTVÍ
I přes výrazný propad zemědělství v okrese hraje zemědělství stále významnou roli v místní ekonomice. Působí zde řada významných zemědělských podniků, které se snaží přizpůsobovat podmínkám trhu a dotačním podmínkám. V oblasti rybářství je nejvýznamnějším podnikem Klatovské rybářství a.s. Je druhým největším producentem ryb v zemi, zabývá se rovněž chovem drůbeže. Rybářství svými aktivitami přispívá i k zlepšování ŽP (opravy, odbahnění rybníků). Všechny aktivity jsou v souladu s ochranou životního prostředí.
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy si klade za cíl podporovat venkovskou turistiku a agroturistiku, jako alternativní zdroj příjmů pro své občany. Chce aktivně přispívat k řešení problematiky pozemkových úprav. Chce podporovat mimoprodukční funkce zemědělství. Velký důraz při těchto aktivitách bude kladen na ochranu životního prostředí, obnovu vodních nádrží, revitalizace říčních systémů. V rámci hospodaření uplatňovat principy trvale udržitelného hospodaření v lesích v majetku města Klatovy.
Nadále podporovat ostatní mimoprodukční funkce lesa. Ve vhodných vytipovaných lokalitách zalesňovat nelesní půdu. Provádět rekonstrukce lesních cest využívaných k zajištění hospodaření v lesích v majetku města Klatov
M. INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
Městský úřad Klatovy má zaveden informační systém Virtuos a spolupracuje s Krajským úřadem Plzeňského kraje na jeho dalším rozšiřování. Součástí je i aplikace pro používání datových schránek pro komunikaci mezi úřady a s právnickými i fyzickými osobami. Součástí je i zveřejňování aktuálních informací na internetových stránkách města Klatovy. Souběžně je rozvíjena spisová služba jako základní systém pro práci se spisy a dokumenty. Vnitřní systém úřadu řeší problematiku „kultivace“ vnitřních systémů chodu úřadu, včetně SW komponent pro zpracování jednotlivých agend, vazby na ekonomiku a správu aktiv obecně. To umožňuje efektivní pořizování vstupních dat a transparentnost výkonu veřejné správy vůči veřejnosti. Město postupně buduje městský kamerový systém, který bude napojován na městskou síť.
Stanovený všeobecný cíl
Město Klatovy chce zlepšit komunikační prostředí nejenom v rámci samotného úřadu, ale i směrem k veřejnosti a obcím ve svém správním území. Ve spolupráci Krajským úřadem Plzeňského kraje začít budovat krajskou páteřní síť, která bude spojovat velká města v území. Na tuto páteřní síť by měly navazovat metropolitní sítě daných měst. Pokrytí bezdrátovým signálem pro připojení k internetu na frekventovaných místech městského úřadu.
Využít finančních prostředků EU na vybavení počítačových technologických center na úrovni obcí ORP s cílem zajistit služby jak pro vlastní město, tak pro obce nižšího typu v daném území (hostované spisové služby, negarantované úložiště spisů, e-mailové schránky pro obce, helpdesk)
7. Návrh opatření (katalog záměrů projektů a opatření)
Katalog záměrů projektů a opatření byl vypracován jednotlivými odbory města Klatovy ve spolupráci s řízenými organizacemi. Tento seznam slouží jako doplnění celé Strategie rozvoje města Klatovy. Níže uvádím některé projektové záměry, zejm. ty s nejvyššími odhadovanými náklady.
KATALOG PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ
Název záměru | Odhadované náklady (v mil. Kč) |
Oblast technické infrastruktury, dopravní infrastruktura |
|
Parkovací dům u KD Družba | 45 |
Rekonstrukce náměstí Míru | 30 |
Oblast technické infrastruktury, vodohospodářská infrastruktura |
|
Výstavba kanalizačního sběrače a vodovodního přivaděče Klatovy – Točník, Otín | 120 |
Centrum odpadového hospodářství v etapách | 60 |
Zatraktivnění městských lázní a kempu | 120 |
Rekonstrukce SCZT – severní větev | 121 |
Oblast kultury, péče o památky, školství |
|
Stavební úpravy ZŠ Tolstého vč. zateplení | 59 |
Výstavba venkovního hřiště ZŠ Čapkova | 17 |
Bytový, nebytový fond |
|
Výstavba II. etapy bytů na Plán. Předměstí (23 bj) | 31 |
Regenerace panelového sídliště Pod Koníčky – II. etapa,
2. Část |
10 |
Informační technologie |
|
Obnova a doplnění síťové infrastruktury | 3 |
Obnova a doplnění hardwarové infrastruktury | 1 |
8. Realizace strategického plánu, kontrolní mechanismy
Realizaci strategické plánu je provádí a koordinuje Rada města Klatovy prostřednictvím svých zaměstnanců a příslušných odborů a městem zřizovaných organizací. Pro odborné, expertní a supervizní činnosti jsou využívání smluvní dodavatelé. Vlastní realizace jednotlivých záměrů projektů a opatření je rozfázována na jednotlivé roky a po předchozím schválení Radou města a Zastupitelstvem města dochází k vlastní realizaci. Zhodnocení prvních tří, resp. čtyř let ukazuje na nutnost intenzivního využití potenciálu dotačních titulů a schopnost zastupitelstva plnit požadavky zadání a detailní monitorování čerpání finančních prostředků. Po ukončení roku je vždy zpětně kontrolována a vyhodnocena realizace za předchozí rok.
9. Aktualizace Strategie rozvoje města Klatovy
Vypracovaná Strategie rozvoje města Klatovy je dokumentem, který musí být neustále utvářen. Strategie musí být podle potřeby průběžně doplňována a aktualizována. Optimálním intervalem pro aktualizaci je dvouleté období. Zastupitelé města vnímají právě operativnost při realizaci SP jak klíčovou, a to nejen v části realizační, ve smyslu projektově – stavebně – technickém, ale i při zajišťování zdrojů pro realizaci SP. Pečlivým sledováním možností spolufinancování projektů ze zdrojů státních i „unijních“ je zajištěn vyšší podíl spolufinancování projektů.
10. Závěrečné zhodnocení Strategického plánu
Strategie rozvoje města Klatov je nástrojem města k rozhodování o způsobech stimulace ekonomického, sociálního a kulturního rozvoje území města.
Je koncepčním dokumentem shrnujícím strategické záměry, cíle a rozvojové aktivity města Klatovy do roku 2015. Strategií rozvoje města je dokumentem otevřeným pro co nejširší veřejnost.
Strategické plánování není jednoznačně legislativně upraveno a jedinou podmínkou města je koncipovat svůj strategický dokument při jeho tvorbě tak, aby byl v souladu s územně plánovací dokumentací nadřízeného samosprávného celku a Politikou územního rozvoje ČR. Hodnocený strategický vychází z dosavadního vývoje a současného stavu a „klimatu“ v obci. Úspěšné uplatnění má totiž jen takový rozvojový plán, na jehož tvorbě se podílí sama veřejnost. Z šetření mezi lidmi přirozeně vyplynou prioritní aktivity, které je nutno do strategického dokumentu zahrnout a rozpracovat, aby pak sami občané byli ochotni obci v realizaci plánu aktivně napomáhat. Strategický plán má i dlouhodobé cíle, tj. vizi. Zdůrazňuje, jaké aktivity budou podporovány a stanovuje nástroje a prostředky jak daných cílů dosáhnout, vymezuje aktéry zodpovědné za realizaci konkrétních opatření, rovněž pak stanoví harmonogramy projektů. Především alokuje zdroje finančních prostředků, z nichž budou podporovány jednotlivé aktivity. Samozřejmostí by měla být i zpětná vazba a monitoring postupu realizace projektů.
V Strategickém plánu města Klatovy byla použita analýza výsledků průzkumu požadavků a očekávání obyvatel a návštěvníku města. Stanovení priorit ta vycházelo z názorů osob, pro které je de facto určen. Příznivá je i přehlednost a srozumitelnost tohoto rozvojového dokumentu, tj. přehledné členění kapitol, obsahující jak současný stav věcí, tak vizi do budoucna i aktivity, které vedou k dosažení cílů.
Nejednoznačně jsou však uvedeny informace o financování některých aktivit, zda budou realizovány z rozpočtu města, regionálního či státního rozpočtu, nebo zda bude využito podpory z fondů EU apod. Možná tato nejasnost ve způsobech a modelech financování dokládá dílčí bezradnost vedení města v množství různorodých možností spolufinancování. Zřejmě bude vhodné určit a vzdělávat specialisty pro vyhledávání, úspěšné získání a čerpání prostředků ze zdrojů mimo rozpočet města. Pro další období strategického plánování v Klatovech je prospěšné uplatnit přesnější time management projektů a to už ve fázi přípravy jednotlivých projektů.
Hodnocení účinnosti SP v dlouhodobém kontextu s ostatními strategickými a plánovacími dokumenty, které MÚ Klatovy nechal vypracovat v dřívějších obdobích je možné v několika parametrech. Pokud využijeme trojimperativ, tedy „ co, kdy a za kolik,“ pak můžeme těžit ze závěrečného účtu města. Například v r. 2014 byly ukončeny tyto projekty investičního charakteru:
akce náklady v mil. Kč
DÚR – Vodovod Dehtín 55
DÚR – retenční nádrže na Stoce „A“ a „B“ před ČOV Klatovy 30
Smíšená cyklostezka Klatovy – Beňovy 80
Rekonstrukce osvětlení ledové plochy Zimního stadionu, Klatovy 200
Rozšíření komunikace Kydliny – Program stabilizace a obnovy venkova 130
celkem 495
Z dlouhodobého hlediska je nutné vyzdvihnout projekt Revitalizace Mercadiniho sadů, který čerpá dotaci z 50. Výzvy Operačního programu Životního prostředí, prioritní osy 6 – Zlepšování stavu přírody a krajiny, oblast podpory 6. 5 – Podpora regenerace urbanizované krajiny. Cílem projektu je komplexní revitalizace zeleně a vytvoření kompozičně harmonizovaného a funkčního prostoru přírodně krajinářského charakteru podporujícího vztah lidí k přírodě a zlepšujícího kvalitu života obyvatel i návštěvníků města.
V požadavcích na provázanost, resp. koordinaci projektu je bezpochyby v regionu stěžejním projektem stavba zhruba sedmikilometrového východního obchvatu Klatov za zhruba 1,5 miliardy korun. Přesto že je plně v projektovém i investičním řízení v kompetencích Ředitelství silnic a dálnic, má vliv na dopravní a další technickou infrastrukturu ve městě. Obchvatu je nutno přizpůsobit i tvorbu SP v Klatovech a okolí.
Spektrum aspektů a dopadů obchvatu na související a vyvolané investice v dotčených částech města je široké a v historii města výjimečné. Stavba vyžaduje úpravu dokumentace pro územní rozhodnutí, protože na části dochází ke změnám trasy. Práce na přípravě velkého obchvatu Klatov intenzivně pokračují už třetím rokem. Již je schválen nový územní plán města. Obchvat výrazně uleví centru Klatov, protože nejvíce vozidel směřuje od Plzně na jih na Horažďovice. Denně projíždí městem zhruba 20.000 vozidel.
Klatovy mají už dva roky obchvat ve směru na Domažlice. Stavba odklonila mimo centrum přes 2000 vozů denně, a to ve směru do Domažlic, průmyslové zóny Pod Borem a na sídliště. Tento „severozápadní obchvat“ byl realizován v pozemkově a vlastnicky jednodušším prostoru a primárně „dopravně obsloužil“ průmyslovou zónu, která do budoucna skýtá prostorově možnosti dalšího růstu, přesto vliv na snížení průjezdních objemů tranzitní dopravy ve směru sever – jih a naopak je minoritní.
Celkově je předmětný SP zpracován metodou vnitřních zdrojů s dílčími zdroji informací získaných komunitní metodou. Participace veřejnosti je tak představována zpětnou vazbou na veřejných projednáváních tohoto SP a jiných strategických a plánovacích dokumentech vydávaných městským úřadem. Motivace veřejnosti je posilována dotacemi MÚ do volnočasových aktivit obyvatel a to zejména v kulturní a sportovní oblasti.
11. Seznam použité dokumentace a literatury
Strategie rozvoje města [online] [cit. 20. 5. 2015] dostupné z: http://www.klatovy.cz/mukt/user/ruzne/strategie_rozvoje_klatovy.pdf
Aktuální dopravní omezení:
http://www.klatovy.cz/mukt/doprava_objizdky.asp
Strategie regionálního rozvoje ČR 2014-2020 z usnesení vlády ČR č. 344/2013
Studijní podpora k předmětu Strategické plánování a řízení obcí a regionů na VŠRR.