Bezpečnost silničního provozu
Bezpečné vozidlo
Konstrukce a vybavení současných vozidel
– bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly
– čelní, boční, hlavový, kolenní airbag a dětský zádržný systém
Airbag chránící chodce
V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní. Řídicí jednotka signály zpracuje, a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce.
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který se naplní plynem.
V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane
v této poloze. Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce.
V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část předních střešních sloupků (A-sloupků). Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí trvá několik setin sekundy.
ISOFIX – co to je?
V současných moderních automobilech nalezneme u výbavy také poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. O co se vlastně jedná? V roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost BRITAX RÖMER – ve spolupráci s automobilkou VW systém ISOFIX pro vůz Golf IV. ISOFIX se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou. Systém ISOFIX umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček.
Bezpečnost na železničních přejezdech
V posledních letech stále vzrůstá počet dopravních nehod na železničních přejezdech. Pokud by řidiči dodržovali všechna pravidla, pak by byl střet s vlakem téměř nemožný.
Drážní inspekce usiluje o to, aby bylo co největší množství těchto přejezdů doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový. Nicméně i na přejezdu se závorami platí stejné nejdůležitější pravidlo – když svítí červená, řidič zastaví před přejezdem a nepokračuje v jízdě. To platí i v případech, kdy jsou závory zdvižené nebo se zdvihají. Vlak je velký, těžký a vzhledem k velmi dlouhé brzdné dráze i pohybu po kolejích se autu nemůže nijak vyhnout. Auto, a je zcela jedno, zda osobní nebo nákladní, rozhodně není vhodným soupeřem na přetlačování. Bezpečnost je tak vždy na řidiči. Prostě a jednoduše – vlak má vždy přednost!
Zdroje
http://www.ibesip.cz/
Veškeré informace jsem čerpala z webových stránek www.ibesip.cz. Dle mého názoru jsou tyto stránky nejlépe zpracované pro širokou veřejnost. Jsem velmi ráda, že se dopravní výchova objevuje stále
ve větším měřítku na základních a středních školách. Pro bezpečnost silničního provozu je to velmi důležité. Osobně si myslím, že dochází v České republice ke stále většímu zájmu o výuku dopravní výchovy a je vidět, že se jako stát snažíme zlepšit situaci pro snížení počtu dopravních nehod. Každý účastník silničního provozu by měl dbát na bezpečnost a tím předcházet vzniku zbytečných dopravních nehod.