Ekologicky šetrné výrobky
Ekologicky šetrné výrobky můžeme najít všude. Je to vlastně jakýsi národní program který označuje ekologicky šetrné výrobky. Tento program byl zahájen usnesením vlády České republiky č. 159 ze dne 7. dubna 1993 a vyhlášen 14. dubna 1994 jako Národní program označování výrobků specifikovaných ochrannou známkou „Ekologicky šetrný výrobek“. Tento program navrhlo Ministerstvo životního prostředí ČR. Spotřební zboží se označují speciálním logem (list lípy v zeleném kroužku, tvoří jakési písmeno E), které spotřebiteli slouží jako jasná a srozumitelná informace bez nějakých chemických popisků, že u označeného výrobku bylo provedeno hodnocení nezávislou komisí. Spektrum certifikovaných ekologicky šetrných výrobků je velmi široké – od toaletního papíru či nátěrové hmoty, teplovodní potrubí až po ekologicky šetrné čistící prostředky.
Jaké má tento program cíle?
Cílem Národního programu je především podpora ochrany životního prostředí výrobou a užitím takových výrobků, které mají šetrnější dopad na životní prostředí:
- dává spotřebiteli záruku, že na základě ekologického hodnocení výrobků (v souladu se současným stavem a úrovní poznání) vlastnosti označeného výrobku minimalizují vlivy na životní prostředí a přírodní zdroje
- snaží se orientovat nás spotřebitele v široké škále porovnatelných výrobků, především spotřebního charakteru
- a v neposlední řade zvyšuje poptávku po ekologicky šetrných výrobcích
Čím víc bude spotřebitel vyhledávat ekologicky šetrné výrobky tím více působí na výrobce, aby ve vzniklém soutěžení usilovali o šetrnější postup k životnímu prostředí.
Jaké má zásady tento program?
Jedná se o dobrovolnou účast v programu, takže žádného výrobce nikdo nenutí. Při schvalování ekologičnosti platí stejná pravidla které chrání zákon, takže se postupuje stejně u zahraničních firem i u domácích.
Co jsou to ty „ekologicky šetrné výrobky?“
„Ekologicky šetrný výrobek“ je takový výrobek, který podstatně méně nebo vůbec nezatěžuje životní prostředí ve srovnání s ostatními výrobky stejných vlastností. Ty již samy musí splňovat nějaké ty určité požadavky, které vycházejí z předpisů k tomu stanovených. U ekologicky šetrných výrobků se však předpokládá splnění ještě vyšších požadavků, než stanovuje zákon: technická norma, bezpečnostní nebo hygienický předpis apod.
Výrobek jako ekologicky šetrný získává:
- státem garantované potvrzení vyšší hodnoty kvality na základě toho, že prošel přísnými testy prokazujícími ekologické požadavky
- mezinárodní uznání o výrobku, že je k životnímu prostředí šetrnější než konkurenční produkty a neoznačené výrobky
- zařadí se mezi prioritně nakupované zboží všemi institucemi, které používají systém zelených zakázek
- doporučení zákazníkům z řad ekologických nevládních organizací
Kde nakoupíte ekologicky šetrné výrobky?
Míst kde nakoupíme ekologicky šetrné výrobky je čím dál tím víc, od malých kamenných obchodů až po velké supermarkety. Na našem trhu se můžete setkat i s výrobky označenými zahraničními ekoznačkami. Např. toaletní papír či ubrousky se slovenskou ekoznačkou; kancelářské a nátěrové hmoty s německým Modrým Andělem; alkalické tužkové baterie a kosmetika se skandinávskou Severskou labutí, ledničky a mrazáky s maďarskou ekoznačkou…
Čeští spotřebitelé nakupují a myslí ekologicky.
Téměř polovina Čechů vědomě vyhledává výrobky, které nepoškozují životní prostředí. Vodou a elektrickou energií se pak cíleně snaží šetřit 71 procent obyvatel ČR. Vyplývá to z pravidelného marketingového průzkumu společnosti Median která zveřejnila tuto studii začátkem tohoto roku.
To, že se polovina českých spotřebitelů chová vědomě ekologicky, je krok kupředu, podle mě. Výrobky šetrné k životnímu prostředí vyhledává podle průzkumu 48 procent lidí, dalších 35 procent odpovědělo „ani ano ani ne“.
Lidé šetří vodou a elektrickou energií především z ekonomických důvodů a neustálého trendu vše zdražovat, ale i tak v důsledku přispívají ke zlepšení stavu životního prostředí.
Závěr
Zhoršující se stav životního prostředí přeje zavádění ekologických výrobních technologií. Ty ovšem prospívají nejen prostředí, ale i podnikatelům. Podle Evropské komise by podnikání v „zelených“ tzv. Green Business oborech mohlo přinést nové pracovní místa. Ve světě existují i spekulace o tom, že za několik let budou mít ekologicky šetrné technologie stejné postavení, jako mají dnes IT technologie. V ČR bohužel takový druh podnikatelské činnosti právě zelenou nemá. Proč? Protože ekologické výrobky jsou v Česku dražší, než ty ostatní. Jsou zde také legislativní problémy a ani informovanost veřejnosti je taky mizivá, například o výhodnosti používání obnovitelných zdrojů k vytápění, není zrovna ideální. Proto většina produkce místních „zelených firem“ končí většinou v zahraničí, převážně v Němečku a Rakousku, kde jsou pro tento byznys lepší podmínky. Lidé ale i přes tyto podmínky stále více zohledňují při výběru výrobků nebo potravin ekologičnost jejich výroby. Biopotraviny, eko-kosmetika, eko- čistící přípravky nebo ekologicky vyráběné látky jdou na odbyt stále lépe a získávají na populárnosti.
Zdroje:
http://sweb.cz/ekoland.klub/cinnost/esv.htm
http://www.ekoznacka.cz
http://www.novinky.cz