Virtuální sex – esej
Synthetic pleasures-virtuální sex a erotika
Sex a erotika proniká do všech oblastí lidského života. Není tedy nic zvláštního, že se rozšířil i do virtuálního světa (nebo lépe virtuálních světů), které si člověk vytvořil. Hlavní lidskou vášní, tedy spíše hlavní vášní většiny lidí, je sex a vše co s ním souvisí. Sexuální potřeby následují ve škále priorit hned za elementárními fyziologickými potřebami, je tedy jedním z určujících faktorů vývoje a chování člověka.
Erotické motivy v umění se objevují od samého počátku lidstva i od samého počátku virtualizace. Příkladem erotické knihy Kámasútra, jež měla sloužit jako výchovný epos vyšších vrstev v Indii. Většina takto zaměřených děl vznikla ve starověku nebo ve středověku mimo Evropu. Zajímavým jevem je však to, že se nám zachovalo velmi málo erotických knih ze středověké a raně novověké Evropy, přestože knihtisk poskytoval velmi příznivé prostředí, a když se dochovaly, tak jen v rukopise. Tehdejší mravy asi nedovolovaly šíření literatury s erotickou tématikou. Mezi erotické knihy, které se dochovaly, patří kniha markýze de Sade 120 dnů Sodomy, kterou psal ve vězení na konci 18.století. Tato knížka však není ”normální” erotické dílo, popisuje různé sexuální deviace a nezvyklé praktiky, a to dost naturalisticky. Domnívám se, že markýz de Sade nepsal tuto knihu proto, aby ostatním přiblížil své představy a zkušenosti, ale spíš jenom proto, aby uspokojil své sadistické choutky aspoň na papíře.
Dalším přelomem v šíření informací, a tedy i virtuálního sexu, je vynález filmu. Virtuální realita sexu se stala mnohem realističtější než za éry knih. Erotické smímky vznikaly od počátku filmu, vždyť první film Marylin Monroe (v němž vystupovala ještě jako brunetka) byl pouze záběrem jejího nahého těla. S vynálezem video-magnetofonu a s jeho rozšířením se stalo běžným šíření erotických a pornografických filmů na videokazetách. Z virtuálního sexu, pornofilmů, se stal velký byznys a je dodnes. Pouze se výrobci začínají orientovat nejen na videokazety, využívají i jiná média (DVD, CD-ROM, internet).
S příchodem počítačů schopných zpracovat video se výrazně rozšiřují možnosti obchodníků s virtuálním sexem. Kromě klasických obrázků nebo filmů se objevují interaktivní erotické filmy, viz ukázka ve filmu Synthetic pleasures- nahá krasavice se zabývá sama sebou, přijde šéf a divák-spolutvůrce filmu si vybere, jak ji potrestá za nepatřičnou činnost v pracovní době (naplácat ”na holou” atd.).
Populární jsou také erotické počítačové hry. Existuje mnoho různých svlékacích pokerů, některé obsahují i videosekvence. Povedený je také Sextris, který funguje na stejném principu jako normální tetris, ale při sestavení řady se odkryje část obrázku. Je nutno připomenout sérii adventure her s hlavním hrdinou Larrym, sérii Leisure suit Larry, jejíž první díl sahá až do éry počítačů s procesorem 286. Nejsložitější hrou s erotickou tématikou je zřejmě hra Lula-the sexy empire, přestože Larry má také své přednosti. V Lule se hráč coby herec, producent a režisér pornofilmů stará o svou hlavní hvězdu (Lulu), s níž bydlí v motelu, shání jí erotické pomůcky, hračky a partnery a pochopitelně ji natáčí a fotografuje. Je nutno dodat, že Larry i Lula jsou kreslené hry. Neměl bych zapomenout ani na českou kreslenou adventuru 7 dní a 7 nocí. Na svou dobu měla velmi povedenou grafiku i zvuk.
Erotické obrázky a videosekvence jsou v dnešní době nejlépe přístupné na internetu. Internet je obrovská záplava informací a čelní místo zde zaujímají erotické obrázky spolu s mp3 soubory. Vlivem nekontrolovatelnosti internetu se šíří po síti mnoho neautorizovaných kopií písní i naskenované porno obrázky. Mnohé z těchto fotografií zobrazují nechutnosti typu dětské pornografie, styků se zvířaty a dalších ”věcí”. Hodně internetových stran s pornografií není zdarma. Platit se musí, podobně jako jiné elektronické platby, kreditní kartou.
A jak bude vypadat budoucnost? Dá se očekávat výrazné rozšíření virtuální reality v tom smyslu, v jakém je tento pojem všeobecně přijímán. K helmám prezentujícím trojrozměrnou grafiku už dnes existují elektronické rukavice a další součásti oděvu snímající pohyb. Je jen otázkou času a troufalosti výrobců, jestli vyvinou jakousi elektronickou verzi nafukovací panny se servomotory nebo jinými hybnými mechanismy a s mnoha programy pro uspokojení uživatele. Toto není dnes technologicky nemožné, nevím však o nikom, kdo by se zabýval takovouto elektronickou ”továrnou na sex”. VR helmy a oděvy snímající pohyb těla jsou dnes dostupné, jen postrádají schopnost zpětné vazby jako některé joysticky nebo volanty pro hry. To jsem první, koho napadla tato myšlenka? Taková zařízení nejspíš existují, já o nich však nevím. K rozvoji lékařské technologie se váže pojem ”plastic beauty”, který označuje vzhled osoby po zákroku plastického chirurga.
Ponořme se hlouběji do budoucnosti. Proč složitě dráždit povrch těla a hledat erotogenní zóny, když veškeré pocity rozkoše vznikají v mozku? Až lidé objeví způsob, jak se připojit na centrum slasti, bude zbytečné dráždění těla, protože elektronicky se zjistí vyšší práh blaženosti a mozek se na této úrovní bude stimulovat. Tím bude zřejmě možno dosáhnout lepšího uspokojení než při nomálním sexu. Domnívám se, že by tato technologie mohla fungovat podobně jako minddrive, ovšem se zpětnou vazbou, která by ovlivňovala pocity. Tímto se dostáváme k pojmu cybersex-cybersex probíhá tehdy, jestliže se mezi člověkem a jeho orgasmem nalézá stroj.
Celý proces virtualizace sexu a erotiky slouží k odosobnění sexuality, na obrázcích či filmech člověk sleduje výjevy, které provádí někdo jiný někde jinde. Má však také mnoho výhod:u filmu nebo internetu člověk nechytne AIDS ani jinou nepříjemnou pohlavní nemoc, může uspokojit své někdy „zvláštní“ choutky bez toho, aby obtěžoval ostatní. Nestane se však v budoucnosti klasický sex jen záležitostí sloužící k plození potomků (přestože už dnes existují děti ze zkumavky) a nebude nahrazen dokonalejšími formami slasti? Jak brzo bude možné s pomocí biotechnologie a biokybernetiky stvořit dokonalého člověka? Kdy a jak bude možné ”nahrát” osobnost člověka do počítače (upload the mind)? Odpověď na tyto a jistě mnohé další otázky vyjeví teprve nadcházející tisíciletí.