Učení
- každý člověk se po celý život ustavičně mění
- tyto změny jsou způsobeny mnoha faktory, mezi kterými hraje významnou roli učení
- úzce souvisí s poznáváním
- základní předpokladem pro schopnost učit se je paměť
- v učení se utváří návyky a osobní vlastnosti
- lidé si na základě život. zkušeností osvojují nové dovednosti, znalosti i postoje
- učí se, jak jednat s lidmi a řešit nejrůznější problémy
- životní zkušenosti ovlivňují lidské citové prožívání a podílejí se na formování osobnosti
- učení lze definovat jako veškeré behaviorální a mentální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností
- ne všechny změny, k nimž u člověka během jeho života dochází, lze považovat za výsledek učení
- některým reakcím a vzorcům chování se člověk musí učit..k takovým vrozeným reakcím patří reflexy – dotkneme-li se rukou něčeho horkého, automaticky ucukneme
- na základě učení lze získat nové adaptace během několika hodin
- učení slouží především k relativně pružnému přizpůsobení se proměnlivému životnímu prostředí
- učení v mnoha případech probíhá bezděčně, někdy dokonce bez účasti vědomí
- člověk má také schopnost záměrného učení, v jehož průběhu ke zpracování a zapamatování informace přispívají například myšlení a vůle
Mechanismy učení:
- asociace = spojení různých obsahů našeho vědomí utvořených na základě jejich společného výskytu v časových souvislostech
- zpevňování = ke zpevňování dochází, když je určité chování odměněno nebo trestáno. Opakem zpevňování je vyhasínání
- nápodoba a identifikace = úplné či částečné převzetí aktů chování od jiných osob z okolí
- vhled = je založen na náhlém postřehu nebo pochopení dosud něčeho neznámého
- transfer = projevuje se působením něčeho naučeného na utváření nového návyku.
Podmínky učení:
- vnější – přírodní a klimatické vlivy (hluk, teplota), celkové uspořádání prostředí atd.
- nitřní – týká se přímo učícího se jedince – schopnosti, motivace, morálně volní vlastnosti
Druhy učení:
- záměrné – s úmyslem se učit
- bezděčné – dochází k němu bez vědomého záměru se něco naučit
Rozlišení lidského učení:
- učení senzomotorické – učení pohybovým dovednostem
- učení verbální – učení pojmů
- učení intelektuální – řešení problémů, chápání vztahů
- učení sociální – sociální zvyklosti, pravidla jednání s lidmi
Faktory, které mají vliv na uchování určitého obsahu v paměti:
- rozsah
- složitost materiálu
- srozumitelnost
- důležitost
- koncentrace
- opakování
Výsledek učení:
- výsledkem učení jsou příslušné změny v rozsahu vědomostí
- důležitým procesem je zpětná vazba