Syndrom vyhoření
Učitel
Učitel neboli pedagog je jeden ze základních činitelů výchovně-vzdělávacího procesu. Učitelem označujeme osobu, která napomáhá procesu vzdělávání. Kvalitní učitel by měl napomáhat zlepšování prostředí, ve kterém se odehrává výchovný a vzdělávací proces, předávat své znalosti, motivovat žáky k získávání znalostí z dalších zdrojů, ale také rozvíjet jejich morální hodnoty. Učitel by neměl zapomenout ani na sebevzdělávání, neboť stejně jako jde vpřed doba, mění se i pohled na svět a přibývají nové znalosti.[1]
Ve školství se setkáváme s vyšším počtem žen. V českém školství se jev feminizace učitelské profese značně rozvinul. Naše republika se řadí mezi země s nejvyšší feminizací učitelské profese. Odhalit příčiny feminizace učitelské profese se pokoušejí odborníci po řadu let, ale jednoznačného objasnění se zatím nedosáhlo.
V České republice jsou uváděny zejména tyto příčiny: ustálená dělba práce mezi muži a ženami, nízká finanční atraktivnost učitelské profese pro muže, relativně nižší náročnost studia na pedagogických fakultách než na fakultách jiných škol. K zamyšlení tu je i prestiž učitelské profese.[2]
Syndrom vyhoření
Syndrom vyhoření (také syndrom vyhasnutí, vyhaslosti, vyprahlosti) byl poprvé popsán v roce 1975 H. Freudenbergerem v článku „Staff burnout“ v časopise Journal of Social Issues. Existují různé definice (např. ztráta profesionálního zájmu nebo osobního zaujetí u příslušníka pomáhajících profesí nebo vyhoření jako výsledek procesu, v němž lidé velice intenzívně zaujatí určitým úkolem nebo ideou ztrácejí své nadšení), které se shodují v určitých bodech:
– Jedná se o psychický stav, prožitek vyčerpání.
– Vyskytuje se zvláště u profesí obsahujících práci s lidmi nebo alespoň kontakt s lidmi a závislost na jejich hodnocení.
– Tvoří ho řada symptomů především v oblasti psychické, částečně i fyzické a sociální.
– Klíčovou složkou syndromu je emoční vyčerpanost, kognitivní vyčerpání a „opotřebení“ a často i celková únava.
– Všechny hlavní složky syndromu vyhoření vycházejí z chronického stresu.
Nejpodstatnějším znakem je posledně zmiňovaný chronický stres vycházející z pracovní činnosti, který může být doprovázen další zátěží z osobního života, sociálního i fyzikálního okolí atd. Profese je charakteristická vysokými nároky na výkon, bez možnosti delší úlevy a závažnými následky v případě omylu. Výkon takové práce bývá spojen s velkou odpovědností a nasazením, někdy s pociťováním „poslání“ profese.
Vyhoření je tedy důsledek nerovnováhy mezi profesním očekáváním a profesní realitou, mezi ideály a skutečností.
Fáze
Samotné vyhoření je výsledek dlouhého pozvolného procesu, který má následující fáze:
- fáze, předfáze: jedinec pracuje co nejlépe, snaží se, přesto má pocit, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena, tato fáze představuje jakési podhoubí pro vznik syndromu vyhoření
- fáze: pocit, že jedinec nic nestíhá, jeho práce začíná ztrácet systém
- fáze: vyskytují se symptomy neurózy (např. úzkost) spolu s pocitem, že jedinec stále musí něco dělat, přičemž výsledkem je chaotické jednání
- fáze: pocit, že „něco uděláno být musí“, mizí a nahrazuje ho opačný pocit – že se nemusí nic; pouhá přítomnost druhých lidí jedince dráždí, přidružuje se ztráta veškerého nadšení a zájmu, převládá únava, zklamání a vyčerpání
Příznaky
Zvláště v poslední fázi se vyskytují tyto příznaky:
– únava a pokles výkonu
– deprese a úzkosti
– poruchy paměti a soustředění
– poruchy spánku
– tělesné potíže (trávicí trakt, dýchací soustava, sexualita, kardiovaskulární systém, …)
– nespokojenost, dysforie, neschopnost uvolnit se
– tendence k návyku na psychoaktivní látky (alkohol, tabák, …)
– snížení sebedůvěry a poruchy v interpersonálních vztazích
Je to tedy stav, kdy se u jedince vyskytuje ztráta činorodosti a poslání, pocity zklamání, hořkosti při hodnocení minulosti. Jedinec ztrácí zájem o svou práci i o osobní rozvoj, spokojuje se s každodenním stereotypem, snaží se pouze přežít, „nemít problémy“, je emočně „oploštělý“, dochází k redukci tvořivosti, iniciativy a spontaneity, převažují negativní pocity, přidružují se i somatické potíže.
Prevence a léčba
Při prevenci vyhoření je důležitý vlastní postoj člověka k práci – samozřejmě v ní má být pociťován smysl, ale neměla by být jediným cílem, smyslem a zájmem v jeho životě a sociální opora, jejímiž hlavními zdroji jsou: rodina, kolegové v práci, přátelé, zájmy a koníčky a celkově trávení volného času. Při léčbě vyhoření se také využívají psychologické přístupy.[3]
Příznaky vyčerpání
Emoční – sklíčenost, bezmoc, beznaděj, ztráta sebeovládání, vznik např. nekontrolovatelného pláče, podrážděnosti poruchy spánku či výbuchy vzteku, pocity strachu, pocity prázdnoty, apatie, ztráta odvahy, osamocení.
Fyzické – nedostatek energie, slabost, chronická únava, svalové napětí bolesti zad, náchylnost k infekčním onemocněním, funkční poruchy (např. kardiovaskulární a zažívací potíže), poruchy paměti a soustředění, náchylnost k úrazům a nehodám vlivem nepozornosti.
Obecné rizikové faktory – nejistota pracovních poměrů spojená s nestabilitou na trhu práce a obavami ze ztráty zaměstnání, rostoucí náchylnost ke stresu v souvislosti s globalizací (např. nejistota související s přesunem pracovních pozic a příležitostí do zahraničí), vyžadování přesčasů ze strany zaměstnavatele, rostoucí tlak na zvýšení produktivity práce, rostoucí emocionální náročnost práce, neslučitelnost soukromého života a zaměstnání.[4]
Jak předejít syndromu vyhoření
- Snižte příliš vysoké nároky. Kdo na sebe i druhé klade neustále příliš vysoké nároky, vystavuje se nebezpečí stresu. Přijměte skutečnost, že člověk je nedokonalý a chybující.
- Nepropadejte syndromu pomocníka. Vyhněte se nadměrné citlivosti k potřebám druhých lidí. Nesnažte se být zodpovědní za všechny a za všechno.
- Naučte se říkat NE. Řekněte ne, pokud budete cítit, že je toho na vás nakládáno příliš.
- Stanovte si priority. Nemusíte být všude a vždy. Nevyplýtvejte svou energii na nesčetné aktivity.
- Dobrý plán ušetří polovinu času. Rozdělte si rovnoměrně práci. Větší úkoly si rozdělte na dílčí etapy, které budete schopni zvládnout.
- Dělejte přestávky. Uvědomte si, že vaše zásoba energie je omezená. Nežeňte se z jedné činnosti do druhé.
- Vyjadřujte otevřeně své pocity. Pokud se vás cokoliv dotkne, dejte to najevo. Udělejte to tak, abyste sami necitlivě nezasáhli druhého.
- Hledejte emocionální podporu. Sdělená bolest, poloviční bolest. Najděte si „vrbu“, důvěrníka.
- Hledejte věcnou podporu. Všechny problémy nemůžete vyřešit sami. Pohovořte si s kolegyněmi a kolegy, požádejte je o radu a o návrhy na řešení.
- Vyvarujte se negativního myšlení. Jakmile zabřednete do hloubání a sebelítosti, řekněte si „stop“. Položte si otázku: „Co je na mně dobrého?“ Radujte se z toho, co umíte a dokážete.
- Předcházejte komunikačním problémům. Práci si dobře připravte, sdělte spolupracovníkům i klientům hned na začátku svá očekávání a cíle.
- V kritických okamžicích zachovejte rozvahu. V konfliktní situaci se nenechávejte svést prvním negativním pocitem k impulzivnímu jednání.
- Projděte si zpětně kritické situace. Analyzujte svoje chování, navrhněte alternativy řešení. Zapojte kolegyně a kolegy.
- Doplňujte energii. Vaše práce není pupek světa. Vyrovnávejte pracovní zátěž potřebnou mírou odpočinku.
- Vyhledávejte věcné výzvy. Buďte otevření novým zkušenostem, dále se učte a vzdělávejte.
- Využívejte nabídek pomoci. Jestliže máte pocit, že v kritických situacích nereagujete dobře, měli byste se snažit změnit své chování.[5]
Zdroje
1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Syndrom_vyho%C5%99en%C3%AD
2) http://www.novinky.cz/zena/styl/269796-syndrom-vyhoreni-stary-jev-v-novem-havu.html; datum zveřejnění 14. 6. 2012
3) http://ona.idnes.cz/zastavte-syndrom-vyhoreni-driv-nez-ublizi-vasemu-zdravi-pzv/zdravi.aspx?c=A110505_151325_zdravi_abr; zveřejněno 7. 5. 2011
4) Syndrom vyhoření z pohledu učitelů v praxi a možnosti jeho předcházení, Diplomová práce, Brno 2010, Bc. Jolana Zachová, Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky
5) http://cs.wikipedia.org/wiki/U%C4%8Ditel
[1]http://cs.wikipedia.org/wiki/U%C4%8Ditel
[2] Syndrom vyhoření z pohledu učitelů v praxi a možnosti jeho předcházení, Diplomová práce, Brno 2010, Bc. Jolana Zachová, Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky
[3] http://cs.wikipedia.org/wiki/Syndrom_vyho%C5%99en%C3%AD
[4] http://www.novinky.cz/zena/styl/269796-syndrom-vyhoreni-stary-jev-v-novem-havu.html; datum zveřejnění 14. 6. 2012
[5]http://ona.idnes.cz/zastavte-syndrom-vyhoreni-driv-nez-ublizi-vasemu-zdravi-pzv/zdravi.aspx?c=A110505_151325_zdravi_abr; zveřejněno 7. 5. 2011