Rozměry temperamentu a charakteru
Měla jsem možnost několikrát asistovat při výuce výtvarné výchovy ve skupině dětí okolo deseti let. Pokusila bych se tedy aplikovat osobnostní rozměry na tento konkrétní případ.
Rozměry temperamentu
- Vyhledávání nového
Tento rozměr určuje, do jaké míry jsme schopni vyhledávat nové podněty a situace, co nás přiměje pokračovat a neustat v určité činnosti, nebo naopak, co nás přiměje ke změně chování v dané situaci,…
Lidé, kteří mají vysokou míru tohoto rozměru, jsou činorodí, špatně snáší jednotvárné a monotónní situace. Mají rádi změny (i v zaměstnání). Jejich společenským sklonem je aktivita.
Mezi dětmi, se kterými jsem měla možnost pracovat, se tito jedinci vyskytli také. Jsou to děti průbojné, přístupné novým technikám práce, jsou čilé a většinou je ostatní poslouchají a snaží se je napodobovat. Tyto děti mají spoustu otázek, strhují ostatní děti k práci, ale i naopak. Často zastávají vůdcovské postavení.
Pokud bych měla přisadit na tento osobnostní rozměr typ, vybrala bych sangvinika.
- Sklon vyhýbat se poškození
Tento rozměr určuje, které chování, i přes neúspěch, jsme schopni opakovat, jestliže jej považujeme pro nás za důležitý. Kterých prvků z okolí se obáváme, co dokážeme přejít a překonat, co nás ohrožuje a co ne. Tito lidé nejsou tak průbojní, nevybírají si rizikové aktivity (např. sport), nechtějí na sebe brát velkou zodpovědnost, spíše se na něčem podílejí jako společníci. Nejsou vůdci, ale často zastávají roli poradce. Jsou většinou spolehliví a inteligentní. Ve své práci jsou stabilní, mají rádi zaběhnutý režim.
Ve skupině jsem takové děti poznala. Byly tam dvě děvčata, jedna byla rozený vůdce (typ, který jsem již popisovala), druhý byla spíše klidná a často jí přizvukovala. Průbojnější holčička říkala nahlas to, co jí druhá řekla. Víceméně bavila třídu vtipy a připomínkami té druhé. Práce tišší holčičky byly velmi pěkné, nijak se nechlubila a nevyžadovala pochvalu. Zadanou práci vypracovávala rozvážně a dokončila jí.
K tomuto rozměru bych přiřadila flegmatika.
- Vytrvalost
Míra, jakou vzdorujeme únavě nebo tomu, jestliže se činnost nedaří a my i přesto musíme pokračovat. Tito jedinci mají vysokou míru odolnosti vůči zátěži. Tento rozměr se nejvíce projevuje při sportovních činnostech a fyzických úkolech.
Tento typ dětí spíše potřebuje vést, děti nejsou všestranné, ale často vynikají v určité činnosti, kterou zvládají znamenitě. Jedno dítě ve skupině často chodilo během práce pro radu k učitelce, ptalo se na každý bod postupu, znovu se ujišťovalo o správnosti provedení, dítě vyžadovalo neustálou pozornost vyučujícího, bylo nesoustředěné a podrážděné při sebemenší výtce.
Tento rozměr bych přiřadila k typu cholerik, sangvinik.
- Závislost na odměně
Určuje, které situace budeme vyhledávat, abychom získali odměnu nebo souhlas s naším chováním.
Některé děti byly ochotny pracovat jen tehdy, pokud na konci výuky bylo vyhodnocení toho nejlepšího. Děti bylo třeba motivovat. Například jim byl dán slib, že si zahrají po výuce nějakou hru. To zvýšilo jejich pozornost k práci, ale samozřejmě snížilo kvalitu vypracovaných obrázků.
Rozměry charakteru
- Sebezaměření
Předpokládá jistou míru schopnosti řídit a přizpůsobit se situačním podmínkám, ale tak abychom brali ohled i na druhé, na okolí. Vysoká míra tohoto rozměru je silná vůle. Jedinci se dovedou prosadit, jdou za vlastním cílem. Jsou to jedinci s vysokou mírou sebedůvěry a sebeúcty.
Lidé, kteří jsou zodpovědní, cílevědomí, schopní improvizovat. Dokáží se brzy postarat samy o sebe, jsou samostatní. Mají často vyhraněné názory. Neradi přistupují ke kompromisům. Myslím, že stejným způsobem se chovají i ke svým potomkům. Jsou k nim více kritičtí a požadují od nich také nejlepší výsledky.
- Ochota, schopnost spolupracovat
Jedinci společensky snášenliví, respektují práva a odlišnosti druhých. Jsou schopni spolupráce i při konfliktech. Konflikty řeší tak, aby z toho měli užitek obě strany.
Jsou to lidé, kteří podávají pomocnou ruku, aniž by tím chtěli něco získat nebo vytěžit z dané situace. Jsou to ti, kteří dokáží pomoci nováčkům v kolektivu, ve třídě. Jsou přístupní nejen svým názorům, ale dovedou i naslouchat.
- Přesah
Takový jedinec se cítí být členem veškeré společnosti, všech živých organismů na planetě (duchovní rozměr). Je schopný se nezištně starat, udržet rovnováhu, jsou schopni meditovat, chovat se ve prospěch všech. Lidé s vysokou mírou tohoto rozměru jsou obětaví, starostliví, mají velký dar odpouštět a neodsuzovat, jsou vytrvalí ve své práci, která má často větší rozměr a je prospěšná nejen jim.
Konkrétně to jsou lidé, kteří se starají o fyzicky i mentálně postižené, chudé, nemocné,…
Například misionářka matka Theresa, tibetský duchovní vůdce Dalajláma, lidé, kteří se zapojují do humanitárních akcí, s cílem pomoci lidem v rozvojových zemích, uprchlíkům, lidem postiženým hladomorem,…