Role policie ve společnosti
Úvod
Úkoly ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti plní v naší zemi Policie České republiky, která především chrání bezpečnost a pořádek ve společnosti, prosazuje zákonnost, chrání práva a svobody osob, preventivně působí proti trestné a jiné proti právní činnosti a potírá ji, usiluje o trvalou podporu a důvěru veřejnosti.
Policistou by se měl stát takový občan, který chce ve svém životě zastávat a ctít zákon, přistupovat spravedlivě a individuálně ke každému občanovi. Toto povolání je určitě velmi náročné po všech stránkách a proto si zaslouží patřičný respekt.
- Policie a veřejnost
V současné době se Česká republika jako prakticky všechny moderní státy, bez ohledu na to zda jsou demokratické či nedemokratické, vyrovnávají se skutečností, že obyvatelstvo, které žije na jejich území, není z etnického, jazykového, kulturního, národnostního, náboženského a rasového hlediska jednotné.
Česká republika se počítá mezi ty státy, které jsou etnicky, národnostně, popřípadě jinak nestejnorodé.
Existence multikulturní společnosti má mnoho podob a jednou z nich je i každodenní občanský život na ulici, na pracovišti, kulturní a hospodářský život apod. Policie, která je sborem nejvíce exponovaným z hlediska přímého kontaktu se společností, s realitou každého dne, by měla znát základní pravidla práce v podmínkách společnosti.
Vztahy mezi policií a veřejností není dobrá jen sama o sobě, nýbrž má i pozitivní důsledky pro praxi, proto se touto problematikou zabývají i mnozí odborníci z řad policie ČR.
1.1. Community policing
Community policing (policejní služba veřejnosti) je pojem, zastřešující často velmi různé postupy práce policie zohledňující aktivní komunikaci s veřejností. Výsledky spolupráce se mohou projevit jak v oblasti prevence kriminality, tak ve zvýšení efektivity každodenního života policejní práce při zajišťování veřejného pořádku a bezpečnosti.
Policejní strategie se již neomezuje na obecné a neměnné cíle, ale stále více se snaží klást důraz na další poptávku veřejnosti. Tato koncepce policejní práce se zaměřuje na součinnost při řešení příčin kriminality, aby tak předešla vysokým nákladům při odstraňování jejich důsledků. Při zjišťování poptávky veřejnosti je důraz kladen na využití možností, které skýtá každodenní pobyt policistů mezi občany.
Filozofie community policing nevidí policii pouze jako „trestní“ službu pro zločince všeho druhu, ale především jako službu veřejnosti.
Toto staronové pojetí policejní práce, které doplňuje a usnadňuje standardní policejní postupy, vychází zejména z následujících principů:
- Za bezpečnost a veřejný pořádek není odpovědna pouze policie, nýbrž celá veřejnost. Instituce a občané přijímají i díky tomuto policejnímu přístupu svůj díl odpovědnosti za kvalitu života v místě svého bydliště. Hodnoty aktivní občanské společnosti tak postupně nahrazují přetrvávající lhostejnost občanů k věcem veřejným.
- V okrsku vykonává pěší hlídku stále stejný policista, který se stará o jeho bezpečnost (občan osobně zná svého policistu).
- Policie vede své partnery k společnému řešení trestné činnosti a současně usiluje o eliminaci příčin jejího výskytu (prevence předchází represi).
- Policie pravidelně informuje veřejnost o bezpečnostní situaci a při plánování své činnosti bere pravidelně v úvahu potřeby a očekávání občanů vyjádřené pravidelnými průzkumy spokojenosti (policie je službou veřejnosti).
1.2. Etický kodex Policie České republiky
Příslušníci Policie České republiky, vědomi si svého poslání, spočívajícího ve službě veřejnosti, založeného na úctě a respektu k lidským právům.
Vykonávat svoji činnost nestraně, přistupovat spravedlivě a individuálně ke každému občanovi. Při plnění svých povinností se snaží o maximální spolupráci s veřejností a jeho vystupování by mělo vzbuzovat důvěru a úctu k jeho funkci, kterou mu společnost svěřila.
- Multikulturní prostředí a multikulturismus
Je výrazem pro situaci, kdy se v rámci jednoho území setkávají dvě nebo více kultur. Snad každá země má své národnostní problémy a své migranty, cizince, uprchlíky, azylanty apod. Současnost lze proto více než jindy oprávněně nazývat érou „faktického multikulturalismu“.
- Multikulturní prostředí a Policie České republiky
Mnoho faktorů v současné společnosti ČR nasvědčuje tomu, že je zapotřebí v celém systému vzdělávání klást stále větší důraz na zařazení takových témat a užívání takových metod, které budou působit ve prospěch multikulturní chápavosti a tolerance.
Podle statistik MV ČR a PP ČR počet rasově motivovaných trestných činů stále výrazně stoupá, ale dle vyjádření zmocněnce vlády pro lidská práva se rasismus daří stále více potírat. Stále častěji jde o případy takzvaného skrytého rasismu a nacionalismu, který se projevuje latentní nenávistí vůči jiné rase či národu – a to nejen u veřejností, ale i mezi policisty. Proti takové situaci je nutné efektivně zakročovat.
Existence multikulturní společnosti tak s sebou nese fakt, že pracovníci Policie ČR se setkávají ve své praxi nejen s občany ČR, ale stále častěji s občany menšin a jiných národností jako jsou Romové, Ukrajinci, Slováci, Vietnamci, Číňané, Bulhaři, Rusové, apod.
Mnohé kulturní, etnické, jazykové či jakékoliv jiné menšiny mají odlišný systém komunikčních norem, vzorců chování, tradic a obecného životního stylu. Tato společnost může někdy způsobit, že se chování příslušníků těchto menšin může jevit minimálně jako neobvyklé.
Policisté proto musejí být schopni pracovat v souladu nejen s principem vázanosti zákonem, ale i s principem etnické neutrality.
Veškerá činnosti policie a výkon jejich pravomoci se musí opírat o Ústavu ČR a platné zákony a musí se odehrávat v jeho mezích. Toto platí obecně ve vztahu k občanům ČR i ve vztahu k cizincům a k menšinám na území ČR.
Policie ČR je policií státu, který vychází z občanského principu, tedy rovnosti všech, bez ohledu na etnickou, jazykovou, rasovou, národnostní a náboženskou přísluškost osob. Z této skutečnosti vyplývá, že v tomto ohledu musí policisté při výkonu své pravomoci zachovávat neutrální stanovisko.
- Policie a lidská práva
V ideálním světě nebude policie zapotřebí. Společnost dosáhne pořádku prostřednictvím dohody a vzájemné tolerance pod vedení skutečné autority. Nebude třeba fyzického nátlaku ani jeho hrozby. Ale lidská zkušenost ukazuje, že vznešené ideály samy o sobě jsou příliš slabé a ideální společenské podmínky se přirozeně nedaří nastolovat a udržovat nikde na světě. Proto existují zákony a nástroje jejich prosazování, jimiž jsou ve většině zemí policie a trestně právní postupy.
Lidská práva jsou chráněna mezinárodními právními předpisy, ústavami a zákony států. Policie je orgánem činným v trestním řízení, což znamená, že má za povinnost prosazovat a respektovat zákony, které chrání lidská práva.
Všechny země musí zajistit, aby jejich ústavy a zákony byly v souladu s jejich mezinárodními závazky podle mezinárodního práva na podporu a ochranu lidských práv.
- Kriminalita a úspěšnost policie v očích české veřejnosti
Nejčastěji páchaným trestným skutkem je podle české veřejnosti vloupání do bytů nebo domů, ačkoli ve skutečnosti takové frekvence zdaleka nedosahuje. O důvodech takto pokřiveného obrazu můžeme bohužel pouze spekulovat, jednak to může být osobní zkušeností s jednotlivými trestnými činy, která může zapříčinit jejich nadhodnocení v očích daného člověka, jednak je to obraz kriminality, který vytvářejí média. Zde lze předpokládat, že časté přinášení zpráv o mediálně alternativních událostech, jakými jsou vraždy či znásilnění má nezanedbatelný vliv na vznik nepřesných představ o jejich skutečné frekvenci v realitě.
Výrazně podhodnoceny jsou výsledky policie zejména právě u mediálně atraktivních trestných činů vraždy a znásilnění, nadhodnoceny pak u vloupání a krádeží.
4.1 Vliv médií na obraz policie v očích české společnosti
Kvalitní informace jsou pro správné fungování společnosti velmi důležité, stejně tak jako schopnost kritického přistupování k nim.
Vliv mediálního působení lze vysledovat zejména ve faktu rozdílného hodnocení dvou skupin trestných činů. Zatímco vraždy či znásilnění jsou mediálně atraktivní samy o sobě a to pokud možno co nejdříve po jejich spáchání, o vloupání a krádežích se z médií dozvídáme většinou až ve chvíli, kdy došlo k odhalení nějaké organizované skupiny, zloděje po dlouhé sérii vloupání apod. Proto může být veřejností předpokládaná úspěšnost policie v prvním případě podhodnocena (častěji se dozvíme o spáchání vraždy, nežli o jejím vyřešení), zatímco ve druhém případě naopak nadhodnocena (o dopadení organizované skupiny kapsářů se dozvíme častěji, nežli o jednotlivém případu kapesní krádeže).
Je nutno dodat, že úroveň poskytování informací je někdy nízká. Novináři mnohdy nemají o problematice, jenž referují hlubší znalosti, a tak dochází ke zkreslování informací. Převaha negativních zpráv, má i negativní důsledky i pro obraz policie v očích veřejnosti.
Závěr
Policie je jednou z institucí, jejíž chování má na atmosféru české společnosti vliv. To platí v současnosti a bude to platit i v budoucnu. Velmi významné bude to, do jaké míry bude policie schopna reagovat na nové podněty a zaujímat vůči nim zodpovědné stanovisko. Potřeba vzdělávat se v problematice menšin a ve složitosti společnosti vůbec bude vždy aktuální.
Policie si v naší společnosti vytvořila již takové postavení, že si nelze představit, že by zde nepůsobila. A však úspěšnost policejní práce také závisí ve značné míře na ochotě občanů pomáhat policii v boji se zločinem. Proto je velice nutné posílit spolupráci mezi policií a společností.
Policie poskytuje společnosti službu, kterou má společnost právo hodnotit. Společnost také může, když je to nutné, požadovat vysvětlení. Je velmi důležité si uvědomit, že právě otevřenost vede k lepšímu vzájemnému pochopení a důvěře. Nejčastějšími formami bude především vzájemné informování, pořádání odborných i neodborných diskusí a seminářů, vzdělávací programy pro veřejnost apod.
Použité zdroje
Použitá literatura:
- Jakoubek M., Hirt T., Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit, Nakladatelství Aleš Čeněk: Plzeň 2005, ISBN: 80-86898-22-9
Elektronické zdroje:
- Centrum pro výzkum veřejného mínění [online] 2003. Dostupný z http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/100206s_ob30409.pdf
- Dufková I. a kol., Vyšší policejní a Střední škola Ministerstva vnitra v Praze, [online] Dostupný z http://www.skolamv.cz/category/organizace-skoly/usek-dalsiho-profesniho-vzdelavani/stredisko-pro-vychovu-k-lidskym-pravum/publikace/
- Otevřená společnost, o.p.s – Zavádění prvků community policing do praxe Policie ČR, [online] Dostupný z http://www.otevrenaspolecnost.cz/download/files/coop-projekt.html#11
- Policie ČR [online] Dostupný z http://www.policie.cz/clanek/o-nas-policie-ceske-republiky-policie-ceske-republiky.aspx