Rodina a výchova k hodnotám
FUNKCE HODNOCENÍ V RODINĚ
MOTIVACE
Nejdůležitější funkcí hodnocení v rodině je MOTIVACE. Člověk sám za sebe rozhoduje, co je pro něho nejlepším řešením. Motivace může být ale i vynucená. Rodiče, kteří si nesplnili své sny, se snaží tuto dobu dohnat na svém dítěti. Ze strany rodičů je nápor na dítě tak silný, že se dítě raději podrobí požadavkům, aby nedostalo nadáno, či jinak podobným způsobem bylo trestáno. V období dětství je proto dost důležité dbát na motivační funkci. Příliš velké požadavky mohou dítě donutit k slzám či k úplné nechuti. Cílem by mělo být spíše vzbuzovat v dítěti touhu se rozvíjet.
Máme dva druhy motivace – 1) vnitřní (potřeby)
2) vnější (popudy)
Motivace je často kladenou otázkou PROČ. Vysloví ji každé dítě už v útlém věku. Má blízko k citům člověka, které jsou energií pro samotný začátek motivační činnosti.
Skupina problémů
Porucha intenzity motivace – Může nastat v případě lenivosti nebo přemotivovanosti. Negativně působí na psychiku člověka.
Příklad: Chci zhubnout 10 kg nabrat na svalové hmotě. Motivace mi vydrží ale jen pár dní. Ptám se po pár hodinách ale proč? Co dělám špatně? Je to lenost. Díky mnoha motivacím už nemám chuť znova začínat a necítím se dobře. Negativně to působí na mou sebedůvěru.
Porucha zaměření motivace – Člověk se snaží o něco, co není pozitivní
Snaží se nadmíru vyhnout neúspěchu.
Příklad: Než jsem šla před maturitní zkoušku, byla jsem si naprosto jistá, že zkouška dopadne dobře. Po pár hodinách jsem čelila zklamání. Byla jsem tak moc přesvědčená o úspěchu a nakonec to srazilo mou psychiku na dno.
Každá část našeho života potřebuje jistou motivaci. Nejvíce se toho naučíme v rodinném kruhu. Rodiče nás od malička učí co je správné a co špatné.
Erikson formoval citový a motivační žebříček :
- důvěra a naděje (dítě do 2 roků)
- svoboda, vzdor (2.-4. rok života)
- iniciativa a její ztroskotání (4.rok života)
- pracovitost, usilovnost, méněcennost (puberta, předpuberta)
- identita (adolescence)
- intimita, láska, přátelství ( ranná dospělost)
- tvořivost
- smysl života
Jeden z nejslavnějších autorů teorie motivace Maslow rozdělil motivaci do 5 stupňů, od těch nejjednodušších po ty nejsložitější.
- Sebeaktualizace
- Sebehodnocení
- Láska
- Jistota
- Fyziologické potřeby (jídlo, spánek,pití, sex..)
Použitá literatura:
Štýly výchovy v rodine v kontexte s hodnotovou orientáciou detí – N.Krajčová, L. Pasternáková