Rekvalifikace
Požadavky na znalosti a dovednosti člověka v moderní společnosti se neustále mění, a aby člověk mohl fungovat jako pracovní síla, musí nutně neustále prohlubovat a rozšiřovat své znalosti a dovednosti. Už dávno pominuly doby, kdy člověk po celou dobu své ekonomické aktivity vystačil v podstatě s tím, co se naučil během přípravy na povolání. Vzdělávání a formování pracovních schopností se v moderní společnosti stává celoživotním procesem. A v tomto procesu sehrávají stále větší roli úřady práce a zaměstnavatelé a jimi organizované vzdělávací aktivity (rekvalifikace, školení, semináře, jazykové kurzy).
Rekvalifikace se do 30.9.2004 realizovaly dle zákona č. 1/1991 a vyhlášky MPSV č. 21/1991, tyto přepisy nahradily od 1.10.2004 zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. (dále jen „ZoZ“) a vyhláška MPSV a MŠMT č. 519/2004.
Hlavní změny oproti dřívější úpravě:
§ 108 odst.1 – Definice rekvalifikace je v ZoZ definována úžeji a to takto: „rekvalifikací se rozumí získaní nové kvalifikace nebo rozšíření stávající kvalifikace…“. Z tohoto důvodu nemohou úřady práce realizovat rekvalifikace zaměřené na obnovu (udržení) kvalifikace – např. periodické zkoušky svářečů a dále nemohou realizovat jako rekvalifikaci motivační kurzy. Zákon však umožnil nově realizovat a hradit poradenství a tak se zavedené a odzkoušené motivační aktivity přesunuly do této kapitoly ZoZ. Uvedená definice byla kritizována úřady práce a proto se ve schválené novele od 1.1.2006 (č.382/2005) již s možností udržování a obnovování kvalifikace počítá.
- 108 odst.2 „Rekvalifikaci může provádět pouze akreditované zařízení…“. Od 1.10.2004 již tedy nelze uzavírat dohody s neakreditovaným vzdělávacím zařízením čímž se úřadům práce uzavřela možnost realizovat půlroční rekvalifikace-stáže přímo u zaměstnavatelů. V 1. pololetí 2005 byly dokončeny na Úřadu práce v Ostravě všechny rekvalifikace-stáže započaté ještě před 1. 10. 2004 podle předchozích předpisů. V období čtyř let od října 2000 do září 2004 nastoupilo do rekvalifikací-stáží celkem 1.675 uchazečů – absolventů škol, z toho 920 žen. V dělnických profesích, většinou v oborech služeb, bylo zabezpečeno 538 stáží a 1.137 míst pak bylo v profesích administrativních a technicko-hospodářských. Z celkového počtu 1.675 stážistů do 6 měsíců od ukončení stáže se zaměstnalo 1.124 osob (67,1%), z toho 355 (31,6%) v místě stáže a 370 (32,9%) míst bylo dotováno z prostředků APZ. S odstupem 12 měsíců od ukončení stáže jsou výsledky ještě příznivější – zaměstnalo se celkem 1.269 osob (75,8%), z toho 360 (28,4%) v místě stáže a 419 (33,0%) míst bylo dotováno z prostředků APZ. Uvážíme-li, že průměrná úspěšnost rekvalifikací (zaměstnání do 12 měsíců po úspěšně dokončené rekvalifikaci) se pohybuje okolo 40%, je velká škoda, že úřady práce již tuto formu rekvalifikací nemohou využít.
ZoZ však umožnil poskytnout rekvalifikaci rovněž zájemcům o zaměstnání (ženy na MD, osoby ve výpovědní lhůtě apod.), kteří podle starého zákona o zaměstnanosti do rekvalifikace zařazeni být nemohli. Potřeba rekvalifikací zájemců o zaměstnání se ještě neprojevila. Tato forma byla zatím téměř výhradně použita při dokončování rekvalifikace započaté uchazečem o zaměstnání, který v jejím průběhu nastoupil do zaměstnání.
ZoZ také přiznává všem uchazečům, kteří nastoupí do rekvalifikace podporu při rekvalifikaci (§40 ZoZ) ve výši 60% posledního příjmu (případně životního minima) maximálně však do 2,8 násobku životního minima (dnes do výše 12.040,- Kč). Dřívější úprava nárok posuzovala podle daných podmínek a tak hmotné zabezpečení (dřívější název pro podporu) pobírala menší polovina rekvalifikovaných. Uvedeným ustanovením má být zajištěna motivace uchazečů o další vzdělávání. Bohužel u skupin uchazečů s nízkými příjmy nebo početnými rodinami se tento motivační prvek vytrácí, protože o částku co vyplatí úřad práce navíc při rekvalifikaci o to sociální úřady sníží sociální dávky. V důsledku tak uchazeč pobírá stále stejně.
Samotná prováděcí vyhláška MPSV a MŠMT č.519 ze dne 23. září 2004 o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců stanovuje formy rekvalifikace, druhy nákladů rekvalifikace a náklady s ní spojené, které hradí úřad práce (§109 odst. 5 a §110 odst. 6 ZoZ).
Ve vyhlášce se nově objevilo omezení přiměřeného zisku rekvalifikačního zařízení a to ve výši 15%, dříve toto procento stanoveno nebylo, ale nepřekračovala se doporučená hranice 20%. Dále se zvýšily náklady na potřebnou výavu účastníků rekvalifikace (např. učebnice, skripta) maximálně do výše 2.000,- Kč na jednoho účastníka. Dřívější úprava z roku 1991, která umožňovala poskytnout výbavu do tisíce korun na účastníka již v mnoha odborných rekvalifikací nestačila. Dále vyhláška stanoví v § 3, které náklady spojené s rekvalifikací může úřad práce hradit účastníkům. Jsou to prokázané jízdní výdeje mimo obec trvalého bydliště (pouze hromadnými dopravními prostředky), dále pak náklady na ubytování mimo obec (maximálně do 1.000 Kč/noc), stravné a pojištění.
Přílohy:
Vyhláška MPSV a MŠMT č.519 ze dne 23. září 2004
Oznámení MPSV č.2/2005 – Rekvalifikační zařízení
Počty účastníků zařazených do rekvalifikací v jednotlivých měsících – ÚP Ostrava