Projekt do MŠ na téma Zima – Předškolní pedagogika
Úvod a charakteristika projektu:
K dané seminární práci jsem si vybrala téma Zima v MŠ. V projektu jsem se zaměřila na důležité události a svátky, konající se v zimních měsících. V projektu jsem se snažila dodržet všechny okruhy – Dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost a dítě a svět.
Dítě a jeho tělo:
Dílčí cíle:
− uvědomění si vlastního těla
− rozvoj a užívání všech smyslů
− rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Očekávané výstupy:
− zachovávat správné držení těla
− zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku)
− koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
− ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.)
Dítě a jeho psychika:
Dílčí cíle:
− rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
− rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
− rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
− rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
Očekávané výstupy:
− správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
− pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
− vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
− vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
Dítě a ten druhý:
Dílčí cíle:
− seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
− osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
− posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)
Očekávané výstupy:
− porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
− přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
− odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
− uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
− chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené
− uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj postoj nebo názor, respektovat jiný postoj či názor), přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
− spolupracovat s ostatními
Dítě a společnost:
Dílčí cíle:
− poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
− rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
− rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Očekávané výstupy:
− běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
− aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
− spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
− různorodé společné hry a skupinové aktivity (námětové hry, dramatizace, konstruktivní a výtvarné projekty apod.) umožňující dětem spolupodílet se na jejich průběhu i výsledcích
Dítě a svět:
Dílčí cíle:
− seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
− vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
− poznávání jiných kultur
− pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Očekávané výstupy:
− přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
− aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci (vycházky do ulic, návštěvy obchodů, návštěvy důležitých institucí, budov a dalších pro dítě významných objektů)
− sledování událostí v obci a účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé
Zvířátka v zimě – ptáčci v zimě
Cíl výuky
Cílem tohoto projektu bylo rozvíjet zájem dětí o dané téma, podporovat jejích zvídavost a vést děti k péči o ptactvo v zimě. S přicházejícím zimním obdobím jsme do činností zařadili seznámení s ptactvem. Společně s dětmi jsme poznávali některé druhy ptáků, kteří u nás přezimují.
Zaměření projektu
- přiblížit tematiku života ptáků
- četba a rekapitulace příběhu
- umožnit dětem pozorovat ptáky na zahradě i v okolí mateřské školy
- rozvíjet pozorovací schopnosti, zrakovou diferenciaci, paměť a rozlišování
- rozvíjet schopnost rozlišování figury – se zaměřením na vyhledávání obrázků na pozadí
- rozvíjet grafomotorické dovednosti
- procvičit výslovnost a řeč
- podporovat vzájemnou spolupráci a domluvu dětí
- rozvíjet pohybovou obratnost
- procvičit stříhání a nalepování
Náplň:
1) Lidové říkadlo v dialogu
Už je zima, už je mráz,
kam se ptáčku, kam schováš?
Schovám já se pod hrudu
a tam zimu přebudu.
2) Povídáme si s dětmi o tom, kam všude se může ptáček v zimě schovat před mrazem a zimou.
Pozorujeme ptáky, kteří posedávají na keřích a na plotu. Načepýření kosi a kosice vypadají jako bambule z čepice. Mají načechrané peří a vypadají, jako by byli mnohem větší než v létě. Množství vzduchu kolem těla se načechráním peří zvětší, pták si drží teplo.
3) Vyprávění učitelky
Je mráz a oni mají na sobě jen to, co v létě. To my se oblékáme teple, chodíme zahalení v šále, čepici a rukavicích. Na nohou máme teplé zimní boty. Ale co ptáčci? Jak se mohou chránit? Hluboký sníh, námraza a zledovatělý povrch mohou znamenat pro ptáky nebezpečí. Čím mírnější zima, tím je to pro ně lepší.
4) Práce s obrázky, prohlížíme realistické kresby z atlasu, fotografie ptáčků: kos, stehlík, vrabec, straka, sýkorka, vrána.
5) Přemýšlíme a odpovídáme na otázky
Jsou všichni ptáčci stejní? Čím se liší? Jak rozeznáme sýkorku od vrabce a vrány? Který pták je celý černý se žlutým zobákem? Který pták je vpravo a který vlevo? Kolik ptáků sedí na stromě?
6) Rozvíjíme představivost i grafomotorické dovednosti
ptáčkové poletují – nepřerušované čárání volnou rukou po celé ploše papíru
ptáčkové zobou – tečkování tužkou libovolně po papíře
individuálně – vybarvujeme omalovánky
Uděláme si z palce, ukazováčku a prostředníčku ptačí zobáček, tak, aby se bříška prstů dotýkala. Zobáček můžeme otevírat i zavírat. Připravujeme děti na správné držení tužky.
7) Přečteme dětem povídku Františka Tenčíka O vrabečkovi
Otázky
Kam přiletěli vrabci a na co si sedli? Kdo nasypal ptáčkům drobečky? Co dělali vrabečci na římse? Viděl Ivánek, co se stalo? Jak to bylo dál? Co hledal poslední vrabeček? Jak se zachoval Ivánek? Co udělal? Myslíte si, že to bylo správné?
8) Pohybová aktivita s cílem procvičit poskoky snožmo.
K motivaci je vhodná představa vrabce, poletujícího sem a tam a lehounce hopkajícího.
Základní postavení: stoj spojný, zapažit, lehké poskoky snožmo na místě i z místa v tempu čtvrťových not čimča – rára – čimča – rára – a běh v tempu osminových not čim, ča, rá, ra, čim, ča, rá, ra.
Pohybová hra Na hlídače
Cílem hry je procvičit poskoky v rytmu, rychle reagovat a rychle vyběhnout.
Postup: Vymezíme prostor pro hlídače, použijeme obruč anebo nakreslíme na podlahu kruh. Hlídač v kruhu sedí, má zavřené oči, předstírá spánek. Ostatní děti napodobují vrabce, poskakují okolo kruhu a říkají:
Hlídač usnul na lavici,
všichni vrabci na silnici.
V další části říkanky si sednou do dřepu, předstírají zobání zrní a říkají:
Až se zrní nazobáme,
na hlídače zavoláme:
Hlídači, vstávej!
Vtom hlídač vyskočí a honí děti. Děti v roli hlídače střídáme.
9) Sluchová hra
Ptáčku, jak zpíváš?
Cílem hry je podle sluchu uhodnout, kdo zpíval.
Postup: Určené dítě (hadač) se vzdálí od ostatních dětí tak, aby nevidělo, koho učitelka určí ptáčkem. Děti sedí v sedu skrčmo snožném se sklopenou hlavou. Na pokyn učitelky vybrané dítě (ptáček) zazpívá a hadač hádá, kdo to byl. V roli hadače i ptáčka se děti vystřídají.
Při pobytu venku učíme děti rozlišovat stopy ptáků od jiných stop.
Výsledný poznatek je, že ptačí stopy poznáme podle otisků tří silně roztažených prstů.
10) Didaktická hra
Kam letí ptáček?
Ke hře s jedním dítětem potřebujeme dva nakreslené a vystřižené ptáky a dvě papírové šipky. Hra je zaměřena na procvičování pojmů nahoře, dole, vlevo, vpravo.
Postup: Učitelka si ponechá šipku, dítě dostane vystřižený obrázek ptáka a podle toho, kam učitelka otočí šipku, musí dítě otočit obrázek. V dalším kole si učitelka s dítětem šipky a obrázek vymění.
Varianty
otočíme ptáka do nějakého směru a dítě odpoví, kam pták letí
dítě otáčí ptáka nebo šipku podle pokynů učitelky (nahoru, dolu, doleva, doprava)
podle toho, kam učitelka otočí první šipku, dítě otočí druhou
dvě děti mohou soutěžit, kdo správně nasměruje ptáka podle pokynu učitelky nebo podle šipky
11) Vytvoříme obrázek
Ptáček
Pomůcky: čtvrtky, pastelky, lepidlo, různé druhy semen
Postup: Děti si vystřihnou předkresleného ptáčka, dokreslí detaily, případně vybarví podle své fantazie. Z nastříhaných proužků sestaví a nalepí krmítko, do kterého nalepí několik zrníček semen i vystřiženého ptáčka. Hotové práce dětí vystavíme.
12) Zhotovíme krmítko
Krmítko pro ptáčky
Pomůcky: šišky, drátky, tuk, semínka
Motivace: Protože v zimě ptáčkové nemají tak dobrý přístup k potravě, pomlžeme jim tak, že jim vyrobíme krmítka, která zavěsíme na stromečky.
Postup: Do rozehřátého tuku děti přidají různá semínka – slunečnice, obilí, mák, proso a další. Paní učitelka vše důkladně zamíchá. Mezitím si každé dítě vezme jednu šišku. Kolem šišky se za pomoci učitelek snaží namotat drátek na zavěšení. Postupně šišky namáčí do připravené směsi, pověsí na tyčku a dají do chladu ztuhnout.
Mikuláš a čert
Cíl výuky
Výuka zaměřená na prožitky se zapojením všech smyslů. Poukazuje na udržování našich tradic.
Zaměření projektu
- přiblížit tématiku svátku Mikuláš
- četba a rekapitulace příběhu
- rozvíjet grafomotorické dovednosti
- procvičit výslovnost a řeč
- podporovat vzájemnou spolupráci a domluvu dětí
- rozvíjet pohybovou obratnost
- procvičit stříhání a nalepování
Náplň:
1) Lidové říkadlo v dialogu
Mikuláš je hodný pán,
nosí dětem marcipán.
Nehodným dá brambory,
do tátovy bačkory.
A kdo chce zlobit, ještě víc.
Nedostane vůbec nic.
2) Řečové, komunikační cvičení
Povídáme si s dětmi o tom:
jak to asi vypadá v pekle
jak by měl vypadat správný čert, Mikuláš a anděl
zeptáme se dětí, jestli znají nějakou pohádku, kde byli čerti
zjišťujeme, ke komu chodí domů čerti, Mikuláš a andělé a zda od nich dostávají nadílku
zabýváme se povahovými vlastnostmi čerta, Mikuláše a anděla
3) Člověk a svět práce – Pracovní vyučování
Výroba pekla ve třídě
Pomůcky: provázek (lanko), krepové papíry (červený, oranžový, černý, hnědý), koště, cedule, velký hrnec
Postup: Provázek nebo tenké lanko natáhneme cik-cak po třídě ve výši asi 1,5 m, stuhy z krepového papíru v čertovských barvách (červená, oranžová, hnědá, černá) zavěsíme na provázek (střídáme barvy), na zem položíme velký hrnec jako kotel, nesmí chybět také koště a velká cedule s nápisem peklo
4) Práce s obrázky, prohlížíme si obrázky čertů, Mikuláše a andělů
5) Pohybová aktivita
čertí překážková dráha
chůze po vyvýšené rovině
výstup na skluzavku a skluz s dotekem na zavěšený zvoneček
poskoky na trampolíně
přeskok přes překážku
prolézání tunelu
rej čertíků aneb Mikulášská diskotéka
Kolik přijde čertů (já a kamarádi)
Postup: Děti sedí v prostoru herny. Mohou být převlečené za čerty. Pedagog odříkává sám nebo společně s dětmi. Malí počtáři reagují tak, že si stoupnou do skupiny v počtu, který je v říkadle vysloven.
Čerti umí strašit děti, chodí sami nebo v pěti?
Jestli chodí jenom sám, tak ho hravě spočítám.
(V prostoru herny se postaví každý sám.)
To je pěkná hra, čertíci jsou dva.
(Děti si najdou kamaráda do páru.)
Teď jsou čerti tři, slyším jejich křik.
(Děti tvoří skupiny po třech.)
Vidím čerty čtyři, do školky už míří.
(Vznikají skupinky po čtyřech.)
Teď je čertů pět, spočítám je hned.
(Děti tvoří skupiny po pěti.)
Teď je čertů šest, nesmíme to splést.
(Děti se pokusí utvořit skupiny po šesti.)
6) Rozvíjíme představivost i grafomotorické dovednosti
7) Přečteme dětem povídku od K.J.Erbena Čert a káča
Otázky
práce s textem, předem stanoveny úkoly, které děti v textu sledují
rozbor pohádky – ponaučení, přísloví
volné převyprávění děje pohádky dětmi
seznámení s ilustracemi
dramatizace pohádky
rozhovor – další pohádky, kde se vyskytuje pohádková postava čert
rozhovor – postava čert, co symbolizuje
rozhovor – pohádkové postavy a jejich povahové vlastnosti
8) Pracovní činnost
Výroba ozdob z vizovického těsta
Potřebujeme: 1 kg hladké mouky, 4 dcl vody a lžička octa, nožík, špičaté nůžky, koření na ozdobu, špejle, červená stužka
Postup:Děti dostanou kousek těsta a snaží se podle předlohy nebo dle své vlastní fantazie vytvořit svou ozdobu na stromeček (zvoneček, hvězda, kometa, jablíčko, apod.). Ozdobí kmínem, hřebíčkem apod. Utvořené ozdoby se naskládají na plech (na pečící papír), potřou se rozšlehaným vejcem a pečou se v troubě dozlatova
Recept na vizovické těsto:
1 kg hladké mouky, 4 dcl vody, lžička octa
Vše se smíchá dohromady a těsto se hněte asi 20 minut.
Těsto by mělo být hladké, bez jakýchkoli hrudek.
Potom je dobré těsto zabalit do igelitu nebo vlhkého hadříku a nechat jej pár hodin odpočívat v ledničce.
Pak je možné pustit se do práce. Plocha, na které se těsto tvaruje, by měla být natřená sádlem, nebo olejem, aby se na ni těsto nelepilo.
Vizovické těsto je možné zdobit kořením, jako je pepř, kmín, hřebíček, badyán atp.
9) Zpívání
Mikuláš ztratil plášť
Mikuláška sukni
hledali, nenašli
byli oba smutní
Mik miku mik miku Mikuláš,
přišel ke mě na koláč,
Mik miku mik miku Mikuláš,
přinesl nám zimní čas
10) Vyrábění – práce s materiálem
Mikuláš
Pomůcky: tvrdý papír, červená temperová barva, štětec, kelímek s vodou, barevné papíry, nůžky, tužka, lepidlo, sešívačka, vata, černý fix.
Postup: Z tvrdého papíru vystřihneme půlkruh, který vymalujeme červenou temperovou barvou. Po zaschnutí spojíme půlkruh do kornoutku sešívačkou. Z barevných papírů vystřihneme obličej a čepici. Vše nalepíme na kornout, doplníme vousy z vaty. Detaily domalujeme černým fixem.
11) Rozcvičení mluvidel
Jak dělají čerti, když…
- vyplazování jazyka
- foukání (foukají pod kotel)
- ohýbání a uvolňování jazyka (jak hudrá čert – „blll…“) apod.
- zpěv písniček (s doprovodným pohybem, s doprovodem jednoduchými nástroji)
- básničky pro Mikuláše
Vánoční besídka – Vánoční advent
Cíl výuky
Cílem tohoto projektu bylo rozvíjet zájem dětí o dané téma, vnímat lidové tradice (české vánoční tradice), vyzkoušet si tradice naživo.
Zaměření projektu
- poslech příběhu
- práce s knihou
- poznávání doby adventní (adventní kalendář)
- chápat hlavní pojmy týkající se adventu a Vánoc
- rozvoj komunikativních dovedností
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
- rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se)
- spolupracovat s ostatními
Náplň:
1) Řečové a komunikační cvičení
Poznáváme hlavní nejoblíbenější zimní svátky.
- Čteme vánoční pohádku či příběh (např. z časopisů pro děti Méďa Pusík, Pastelka či z knihy Zima v mateřské škole).
- Vyprávění s dětmi – jak se připravují na Vánoce doma, co připravuje maminka, tatínek, jak pomáhají děti (pečení cukroví, vánoční výzdoba, děti píší Ježíškovi apod.).
- Rozhovor s dětmi – jak bychom se měli připravovat na Vánoce ve školce (vyzdobíme si školku, přijde Mikuláš, Ježíšek, nezapomeneme připravit dobroty pro zvířátka do lesa a ptáčkům do krmítek, budeme zpívat koledy…).
- Poznáváme vánoční tradice:
betlém,
vánoční stromek,
koledy (nejen jejich učení, ale i jejich poslech z kazety coby zvukové kulisy např. při výtvarných činnostech – navození atmosféry),
tavení olova,
rozkrajování jablíček.
- Ptáme se, jaké tradice se dodržují v rodině dětí.
- Seznámíme se s tradicemi v zahraničí
2) Poslech
O narození Ježíška
Učitelka vypráví dětem příběh o narození Ježíška ve městě Betlémě, o světle nad Betlémem, o pastýřích, kteří nesli Ježíškovi dárky. Vyprávění dokresluje ilustracemi v knize, vysvětluje některé důležité pojmy týkající se Vánoc. Objasňuje dětem, že advent je doba přípravy na Vánoce a trvá až do Štědrého dne, kdy se narodil před mnoha lety Ježíšek.
Pro lepší časovou představu dětí je připraven adventní kalendář v podobě látkové ryby, která připlula za dětmi z nedalekého rybníka a je kouzelná. Na svých šupinách má pytlíčky, ve kterých jsou psaníčka s nějakým překvapením nebo úkolem pro děti – na každý adventní (pracovní) den jeden. Až rozbalí poslední psaníčko, budou vědět, že přijde do školky Ježíšek.
3) Komunikace
Co si přeju (já a kamarádi)
Postup: Děti sedí v řadě. To, které je na kraji, pošeptá kamarádovi do ucha své přání. Ten ho pošeptá dalšímu a ten dalšímu, až přání dojde tichou poštou na konec řady. Důležité je, aby děti slova co nejpřesněji vyslovovaly a aby slovo na konci řady mělo stejnou podobu jako na začátku.
4) Dopis Ježíškovi
Píšeme Ježíškovi (výroba obálek z barevného papíru – zdobené vánočními motivy)
Pomůcky: obálka, papír
Postup: Každé dítě si na bílý papír nakreslí obrázky hraček, které by chtěli dostat od Ježíška pod stromeček. Papíry vloží do obálky, zalepí je a nechají u okna. Následně každým dnem čekají, kdy si Ježíšek psaní odnese.
5) Hudba
Koledy
- učíme se tradiční koledy
- při jejich doprovodu využijeme zvonečky a rolničky – děti mohou samy rytmizovat (vhodně je usměrňujeme)
6) Rozvíjíme představivost i grafomotorické dovednosti
7) Četba pohádky a říkadel z knihy J. Lady.
Vyprávění s dětmi – o zvycích a tradicích, které lidé dodržovali dříve. Porovnání s tím, jak slaví Vánoce lidé dnes. Prohlížení ilustrací v knihách.
8) Pohybová aktivita
Hvězdička (pohybová improvizace)
Rozkrojené jablíčko
překvapí tě hvězdičkou.
(rozpažíme, otočíme se okolo své osy)
Tahle není z oblohy,
honem vyskoč na nohy.
(třepotáním prstů přejdeme do podřepu, vyskočíme do stoje)
Je to hvězda z ovoce,
brzy budou Vánoce.
(otočíme se okolo své osy, pleskáme o boky)
9) Vánoční besídka
Má být vyvrcholením vánočního programu.
- rozkrojení jablíček
- poslech a nácvik koled
- výrobky – ozdoby, přání, svícny, perníčky atd.
- vánoční besídka, nadílka
- posezení s rodiči
- představení pro rodiče
- obdarování rodičů vlastnoručně vyrobeným dárkem
- pečení perníčků
10) Výtvarná a tvořivá činnost
Vlastní vánoční papír
Pomůcky: bílý balící papír, bramborová tiskátka – učitelka vykrojí jednoduché vánoční tvary, děti si pak samy vyberou razítko i barvu; jiná tiskátka, vodové barvy
Postup: Každé dítě si vezme papír a zvolená razítka a dle své vlastní fantazie potiská svůj papír razítkama. Děti zkoušejí samy zabalit drobný dárek pro kamaráda či rodiče (krabičku s překvapením) – vázání stuhy – nácvik uzlu – mašlička
11) Vánoční trhy
Procházka parkem + návštěva Vánočních trhů
Motivace: Dětem povyprávíme, jaké tradice se v dávných dobách dodržovali, jaká řemesla se na vesnicích provozovali a následně jim sdělíme, že se naživo podíváme, jak se nějaká řemesla provozují.
Popis: Pozorování stromů (listnaté, jehličnaté, opadaný Modřín), nalezení stop a přiřazení komu patří.
Návštěva vánočních trhů v centru města, poznávání vánočních řemesel a pozorování krásy Betlému.
Zimní olimpiáda
Cíl výuky
Výuka zaměřená na prožitky se zapojením všech smyslů. Poukazuje na zdravotně preventivní pohybové cvičení. Děti budou poznávat své tělo, pojmenovávat jeho jednotlivé části, seznámí se s možnostmi prevence úrazům a nemocem, uvědomí si hodnotu vlastního zdraví. Budeme se snažit vzbuzovat v dětech pocit potřeby pobývat v zimní přírodě, sportovat, zdravě se stravovat.
Zaměření projektu
- rozhovor na téma sport a pohyb
- zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností
- rozvoj samostatnosti a sebedůvěry dítěte sama sebe a kolektiv, začlenění se do kolektivu
- osvojení si správného životního stylu a základních bezpečnostních, organizačních a hygienických zásad
- proudové cvičení motivované soutěží družstev
- znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem, sportem
- rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
- mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
Náplň:
1) Třídní olympiáda:
Každé družstvo (2 družstva) si zvolí svého maskota = plyšový medvěd pro družstvo medvědů, plyšový lev pro družstvo lvů atd.
2) oblasti jazyka a řeči na rozvoj verbálních i neverbálních komunikativních dovedností
Řízený rozhovor:
- co se ti líbí na sportování
- co víš o sportovních disciplínách
- jak ty sám sportuješ
- sleduješ sport v televizi, na stadionu…?
- jaké náčiní a pomůcky potřebujeme např. k bruslení, lyžování, fotbalu, tenisu apod.
- k čemu je sport a pohyb zdravý, proč bychom měli sportovat
- znáte nějakého slavného sportovce?
- jaké sporty jsou spíše pro holky a jaké pro kluky
- upozorníme na způsoby ochrany zdraví (helma, nákrčník apod. – vystavujeme donesené výstroje a výzbroje dvou kamarádů hrajících hokej)
- seznamujeme se s novými slovy: skútr, rolba, lanovka + obrázky;
3) Rýmy šprýmy z naší třídní dílny
Ukázky vlastního rýmování:
Děti mají k dispozici následující rýmy:
brusličky – dětičky
na kopečku – na bobečku
sáně – ze stráně
kruhy – stuhy
pojedu – na ledu
Z uvedených rýmů se děti snaží vytvořit jednoduchý, krátký verš:
Když obuje Monička brusličky,
přijdou se na ni podívat dětičky.
Ve školce na kopečku,
když si sednu na sáně,
Jezdí děti na bobečku.
Povozím se ze stráně.
Fandím a bubnuji,
závodění sleduji.
Olympijské kruhy,
vezmu lyže, pojedu,
barevné jak stuhy,
možná spadnu na ledu.
4) Práce s obrázky
prohlížíme si obrázky sportovců
pojmenováváme jednotlivé sporty, náčiní, vybavení
podmínky pro sport
třídíme sporty na zimní a letní
5) Hudba s pohybem
Sněhulák
SNĚHULÁK | |
Jedna koule, druhá koule, třetí koule, | rukama ve vzduchu malujeme koule sněhuláka |
klobouk, nos, sněhuláček chodí bos! | naznačíme klobouk, dlouhý nos, zašlapeme na místě. |
Všechny nás ta zima láká | ruce v bok a točíme se dokolečka |
postavíme sněhuláka. | |
Jedna koule, druhá koule, třetí koule, | rukama ve vzduchu malujeme koule sněhuláka |
klobouk, nos, sněhuláček chodí bos! | naznačíme klobouk, dlouhý nos, zašlapeme na místě. |
Všechny nás ta zima baví, | ruce v bok a točíme se dokolečka |
když se sněhuláci staví. | |
Jedna koule, druhá koule, třetí koule, | rukama ve vzduchu malujeme koule sněhuláka |
klobouk, nos, sněhuláček chodí bos! | naznačíme klobouk, dlouhý nos, zašlapeme na místě |
6) Rozvíjíme představivost i grafomotorické dovednosti
Ledová plocha – děti malují modrou pastelkou volně po papíře čáry (od bruslaře)
Krápníky – modré krápníky různých velikostí
7) Výtvarná činnost
Medaile
Pomůcky: větší a menší kelímek, tvrdý papír z krabice od bot, zlatá, stříbrná a bronzová barva, tvrdý papír, vodové barvy, štětce, tyčinkové lepidlo, nůžky, špejle, kancelářská děrovačka, tenká stuha
Postup: Větší i malý kelímek obkreslíme na tvrdý papír tužkou a vystřihneme. Děrovačkou procvakněme do okraje většího kolečka díru a natřeme zlatou, stříbrnou nebo bronzovou barvou na obou stranách. Po zaschnutí barev vybarvíme menší kolečko vodovými barvami dle vlastní fantazie. Po zaschnutí nalepíme menší kolečko na větší. Stuhu prostrčíme dírkou a upravíme délku, aby medaile nebyla ani příliš krátká, ani příliš dlouhá.
8) Pantomima – dramatizace
Postup: charakteristickým pohybem pantomimicky předvádíme jednotlivé sporty, děti se snaží uhádnout, o jaký sport se jedná
9) Básnička
Ať je zima, ať je mráz,
nebojí se žádný z nás.
Ať si mrzne, ať je zima,
zimní sporty, ty jsou prima.
10) Zimní olympiáda
- Závod, kdo nejrychleji vyběhne kopec
- Závod ve sjezdu na saních, bobech, kluzácích na sníh
- Soutěž o nejhezčí stavbu (sněhulák, domeček, bunkr apod.)
- Štafetový závod družstev na rovině
- Válka sněhovými koulemi
+ Vyhlášení vítězů, rozdání medailí a cen
11) Pracovní činnost
Zimní zmizíkování
Pomůcky: bílá čtvrtka, štětec, inkoust, zmizík, nůžky
Motivace: Dětem vysvětlíme, že budeme kouzelně malovat jako mráz na okýnko a ukážeme jim, jak kouzelnou tužku máme, že ani na papíře nekreslí.
Postup: Díky zmizíku můžete s dětmi kouzelně malovat a vytvářet různé obrázky. Na bílou čtvrtku obkreslíme motiv zimní čepice. Pomalujeme čtvrtku inkoustem a necháme zaschnout. Zmizíkem na čepici tvoříme různé obrazce, čáry, kruhy, kroužky, vlnky, puntíky, čtverce, apod.
Loučení se zimou
Cíl výuky
Seznámit děti s prvními jarními květinami, se změnami v přírodě. Podvědomě u dětí vytvářet kladný vztah k přírodě a její ochraně. Rozvíjet praktické dovednosti dětí. Budeme se snažit rozvíjet zvídavost, zájem a radost dětí z objevovaného. Na prožitky z poznávání květin a stromů v jarní přírodě navážeme dalšími aktivitami. Nabídneme činnosti, tematicky propojené vítáním jara. Děti seznámíme s novými básněmi, říkadly, procvičíme si orientaci v prostoru, sladíme pohyb s rytmem písní o jaru.
Zaměření projektu
- získávání a využívání poznatků o přírodě
- uplatňování poznatků a zkušeností
- rozvíjení komunikace a spolupráce
- vnímat přírodu všemi smysly
- všímat si změn v přírodě a umět je slovně vyjádřit
- seznámit se s ročním obdobím – jarem
Náplň:
1) Příroda na jaře
Navození tématu při vycházce, děti si všímají změn v přírodě – zpěv skřivana, hvízdání kosů, přílet špačků, probouzející se příroda, první tráva, pupeny na větvích, sněženky a bledule
Pokračování ve třídě – určování ročního období a měsíce v roce, rozhovor „čeho jsme si všimli při vycházce“.
Pokus „kouzlo zabarvování“
Pomůcky: 3 sklenice, sněženky, tempery
Postup: Do tří sklenic dáme vodu, v jedné bude čirá voda, v ostatních dvou je voda zabarvená do červena a modra. Do každé sklenice umístíme sněženky. Pozorujeme, jak se začnou květy zabarvovat dle vody ve sklenici. Dětem vysvětlíme celý proces. Květy změnily barvu, protože květina do sebe nasála obarvenou vodu. Voda se rozvádějícími kanálky dostala až do květu.
2) Pohybová činnost – prvky z Jógy
Celou sestavu cvičíme minimálně 4x, plynule v souladu s dechem. Při cvičení s dětmi doplníme jednotlivé cviky básničkou či krátkým příběhem o sluníčku, o jeho blahodárných účincích na nás i na přírodu.
Tuto sestavu je ideální cvičit po ránu, ale může se cvičit i kdykoliv během dne.
3) Písně a básně
Básně:
Táta včera na venku
našel první sněženku, vedle petrklíč, zima už je pryč.
|
Slunce volá na sněženku,
podívej se, jak je venku! Slunce volá do oken, děti, haló, pojďte ven! |
Zimo, ty jsi bílá paní,
končí tvoje kralování, sundej bílou korunu a sesedni ze trůnu. Už je na tě čas, za rok přijdeš zas. |
Zimo, zimo, už jdi pryč,
jaro si už chystá klíč. Otevírá jarní bránu, jmenuje se petrklíč. |
4) Otvírání jara klíčem
Výroba Klíče
Pomůcky: tvrdý papír, nůžky, pastelky, voskovky, izolepa
Postup: Na tvrdý papír obkreslíme motiv klíče (viz příloha č.4), který vystřihneme. Děti dle své vlastní fantazie klíč vybarví pastelkami nebo voskovkami. Na klíč mohou malovat různé tvary, mozaiky apod. Poté všechny klíče nalepíme izolepou na dveře a sdělíme dětem, že těmito klíči otevíráme jaro.
5) Loučení se zimou
Vynášení Mořeny
Pomůcky: novinový papír, bílé plátno, fixy, dřevěná tyč 1 m, dřevěná tyč 60 cm, staré hadry, drátek
Postup: Z novinového papíru zmačkáním vytvoříme hlavu cca o průměru 30 cm. Dřevěné tyče k sobě připevníme do tvaru kříže drátem, který omotáváme tak dlouho, dokud u sebe tyče nebudou pevně držet. Papírovou hlavu obalíme bílým plátnem, pod hlavou omotáme drátkem a připevníme na dřevěné tyče. Černým fixem nakreslíme na hlavu oči a noc, červenou pusu. Ze starých hadrů vyrobíme na hlavě šátek, košili, šátek kolem krku apod.
Děti s paní učitelkou při procházce hodí Mořenu do řeky, kde jí proud odnese. Zahnali jsme zimu.
6) Pohybová činnost
Básnička s pohybem
Podívej se, támhle v trávě, (dřep, rozhlížet se)
kytička vyrostla právě, (z dřepu do stoje)
čechrá si zelenou sukýnku, (stoj snožmo, ruce v bok, kroutit zadečkem)
protahuje si barevnou hlavinku. (stoj roznožmo, opatrně naklánět hlavu)
K sluníčku lístky natahuje, (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)
ještě se ospale protahuje, (–//–)
na louce není jediná, (stoj snožmo, hlavou NE)
protože jaro už začíná. (stoj snožmo, ruce dělají velká kola před tělem)
7) Přečteme dětem pohádku Jemináčku, sluníčko zaspalo (viz příloha č.5)
8) Hádanky
Vítr – Nemá ruce, nemá nohy
a přeci vrata otevírá.
Řeka – Běžím, běžím,
nemám dech.
Přitom ležím na zádech.
Kdo jsem?
Sněženka – Všechno taje,
větřík hraje
voňavou písničku.
Sluníčko svítí
na první kvítí
jan malou chviličku.
Jméno mám sněžné,
jemné a něžné,
natrhej kytičku.
Déšť – Co se to jen venku děje?
Cosi nebe dolů lije.
Studí to,
Mokří to.
Dělá to bláto.
Co je to?
Jemináčku, sluníčko zaspalo !
Skončila dlouhá, krutá zima. Žluté sluníčko se vesele usmívalo a na dveře začalo ťukat jaro. V roztávajícím sněhu se objevily první květy sněženek. Ptáčkové zvesela poletovali a připravovali se na svůj každodenní zvučný zpěv. Lidé se radovali, že už konečně začne jaro, kdy teplé sluníčko rozjasní a zlatem ozáří celou krajinu. Všude na zemi se začal probouzet život a veselé sluníčko se spokojeně projíždělo po obloze ve svém zlatém kočáře. I ono se na příchod jaro už moc těšilo a tak bylo konečně zase šťastné. Jenomže právě tato jeho radost, štěstí a spokojenost jej uspokojilo natolik, že ze samého potěšení jednou večer, když začalo zapadat za hory a chystalo se k spánku usnulo tak sladkým a tvrdým spánkem, že dočista zaspalo!
To se sluníčku nikdy předtím ještě nestalo a o to větší rozruch, nejistota a zklamání pro všechny nastalo. Téže noci svítil velký měsíc na obloze velmi jasně a zářivé hvězdičky spolu s měsíčkem ozařovali noční nebe. K ránu se začal měsíček pomalu chystat, že už uvolní cestu na obloze opět sluníčku, avšak jeho svitu se nedočkal. Všichni kohouti se již brzy ráno připravovali na své první kohoutí zakokrhání, aby tak uvítali nový den a spolu s ním i příchod slunce, ale sluníčko stále ne a ne vyjít. Kohouti už v tom měli opravdu zmatek a tak začali kokrhat jako na poplach, ale sluníčko spalo tak tvrdě jako když medvěd usne dlouhým zimním spánkem. Už dávno se mělo šeřit, ale v celé zemi pokračovala tma.
Ještěže byl měsíček tak velký a zatím ještě dostatečně osvícený, jinak by byla venku stále tma, jako v pytli. Nikdo nechápal, proč sluníčko nevstává, avšak všichni věřili, že se již brzy všechno vrátí do normálu. jenomže i po další dny se nic neměnilo a ospalé sluníčko spalo a jen spalo. Zář měsíce i hvězdiček již dočista zmizela a tak spala spolu se sluníčkem i celá země. Venku se začalo čím dál tím více ochlazovat a paní zima se opět vracela celá zahalená ve svém novém zimním kabátě. Život na zemi znovu uhasínal a po náznaku jara nebyla už ani památka, ba právě naopak! Země byla den co den potažena černým, smutečním šatem a všechno živé chřadlo. Venku hustě padaly veliké sněhové vločky, které znovu zasypávaly celou krajinu. Měsíček už vůbec neviděl na cestu a celý zmatený tak nevěděl, co si počít. Byl si jist, že sluníčko zaspalo a celé zemi tak hrozí veliké nebezpečí.
Bylo nutné co nejrychleji sluníčko vzbudit, jinak bude se všemi zle, ale jak na to? Měsíček ke sluníčku sám nemohl a tak poprosil jednu ze sněhových vloček, aby šla sluníčko vzbudit. Vločce bylo nešťastného a zoufalého měsíčka líto a tak otočila svůj směr zase cestou vzhůru, svým stříbrným, jiskřivým svitem si posvítila na cestu a vydala se zpátky na oblohu hledat sluníčko. Trvalo ještě velmi dlouho, než se vločce podařilo ke spícímu sluníčku přiblížit, ale nakonec ho přece jen objevila a zvolala: „Sluníčko, hola, vstávej přece, je tvůj nejvyšší čas! Vždyť jsi zaspalo a život na zemi umírá, probuď se přece!“ a v tom se sluníčko náhle probralo, úplně se vylekalo a zděšeně vykřiklo: „Pro krindapána, jak se mi to jen mohlo stát?“ a hnedka vstalo. Rychle si protřelo své oči a hurá po obloze úprkem vpřed! Celé se rozžhavilo, vytáhlo co nejrychleji své zářivé a teplé paprsky a už s plným nasazením napravovalo vše, co způsobilo.
Sněhová vločka uháněla pryč od tak velké záře slunce, neboť by ji celou svými ostrými paprsky zajisté spálilo na uhel. I tak se stále zmenšovala a ztrácela, že už ani nestačila dopadnout znovu na zemi, neboť se cestou dočista celá rozpustila Na zemi se opět objevilo světlo a vše se začalo uvádět do pořádku. Sluníčko svítilo opravdu jasně a díky svému velkému a silnému záření dohonilo všechno to, jež svým přičiněním zameškalo velmi rychle. Během jediného dne všechen sníh roztál a tolik očekávané jaro bylo tu! Travička se hned zazelenala a život na zemi začal rozkvétat. Toho roku bylo jaro velmi kratičké, neboť sluníčko bylo tak dobře vyspané, že svým pálením brzy přivodilo léto a o to bylo tehdy léto delší a krásnější.
Od té doby si už dávalo sluníčko pokaždé moc dobrý pozor na to, aby se něco takového již vícekrát neopakovalo. Pořídilo si proto zlatý budík a ten si nyní každý den pravidelně natahuje, jen aby už nikdy nezaspalo! Pravidelně každý večer zapadá za hory a jde spát a stejně tak ráno se zase v ten svůj pravý čas probouzí a hbitě vstává. Je si totiž moc dobře vědomo toho, že má hodně zodpovědnou práci a jen na něm závisí celý svět. Už nikdy nechce selhat a tak se snaží to své sluneční poslání vykonávat co nejsvědomitěji ke spokojenosti nás všech.
Literatura:
MICHELINE N. Relaxační hry s dětmi. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-896-8.
- BELLAC B. Velká kniha her. Olomouc: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0737-7.
- KULHÁNKOVÁ E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-515-8.
- NITSCH K. 300 nejzábavnějších her pro děti každého věku. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-2471-729-6.
- GATO M. 150 nejlepších her pro děti i dospělé, ke kterým nepotřebujete vůbec nic. Olomouc: Rubico, 2009. ISBN 978-80-734-6103-4
- HERMOCHOVÁ S. Hry do kapsy 2. Praha: Portál, 2003. ISBN 97-880-7178-673-3