Příprava učitele odborných předmětů na vyučovací hodinu
- Příprava hodiny
Předmět : Technologie přípravy pokrmů
Škola : Integrovaná střední škola Litoměřice
Třída : HT2.A
Počet hodin v hodinovém bloku : 4
Téma hodinového bloku : Příprava menu na dané téma
1.1. Osnova Hodinového bloku
Zásady bezpečnosti práce a hygieny na pracovišti
- Příprava pracoviště
- Zopakování technologických postupů přípravy jednotlivých pokrmů
- Příprava pokrmů ( MENU ) :
Polévka : Selská polévka – 2 žáci
Hl. Chod : Kuřecí nudličky v sýrčovém těstíčku – 2 žáci
Příloha : Vařené brambory – 2 žáci
Moučník : Skořicové lívaněčky – 2 žáci
- Příprava stolování – 2 žáci
- úklid pracoviště – žáci
- Formulace cíle, metody a formy vyučování
- Cíl hodinového bloku
Cílem tohoto vyučovacího bloku je seznámit žáky se zpracováním jednotlivých surovin pro přípravu jednotlivých pokrmů menu. Naučit se pracovat samostatně i pracovat v kolektivu, naučit se přijímat a reagovat na jednotlivé podněty gastronomických pravidel, jelikož vše využijí v budoucí praxi a u maturitní zkoušky z odborného předmětu.
- Metoda práce, vyučovací formy dle bodů osnovy
výklad o bezpečnosti práce a hygieny na pracovišti – frontální vyučování
- metoda praktická – praktické dovednosti žáků při přípravě pracoviště – frontální výuka
- metoda slovní – kladení otázek, kombinace frontální a individuální formy vyučování
- metoda praktická – laboratorní čvičení, praktická dovednost žáků, frontální forma vyučování
- metoda praktická – přípravné práce na pracovišti, frontální výuka
- metoda praktická – dovednost žáků uklidit po sobě pracoviště
- Motivace
Motivací pro studenty je jejich schopnost a dovednost, tvořivost pro přípravu a výsledný vzhled pokrmu.
Motivací pro mě, jako učitele je výsledek celého laboratorního cvičení, jelikož tím získávám inspiracipro další hodiny a v opačném případě ihned reaguji a pomáhám s nedostatky žákům, jelikož jejich znalosti jsou mou vizitkou, jak jsem odvedl svůj díl práce.
- Závěr a zhodnocení hodinového bloku
Z mého pohledu a poznání žáků, musím konstatovat, že podle mých zkušenností z jiných středních škol tohoto typu jsem očekával, že studenti budou na úrovni pochopení, někteří na úrovni aplikace. Ovšem mohu podotknout, že tito žáci 2. ročníku maturitního oboru, jsou na vysoké úrovní, jejich praktické dovednosti i teoretické znalosti jsou na úrovni maturitních ročníků a celou stupnici Bloomovy taxonomie zvládají bez problémů. Dokáží pracovat samostatně, sebevědomě a dokáží svou práci i svých spolužáků zhodnotit.
- Použitá literatura
Anonimus, Skripta pro učitele – Technologie 2, SOU a SOŠ SČMSD, Žatec,1999
Řešátko J.,Nodl L., Speciality Světových kuchyní, Merkur, Praha 1998
Průcha Jan, Moderní pedagogika, Portál, Praha 2002
OBSAH :
- Příprava hodiny …………………………………………………………………………………….. str. 2
1.1. Osnova hodinového bloku ………………………………………………………………… str. 2
- Formulace cíle, metody a formy vyučování ……………………………………………… str. 2
2.1. Cíl hodinového bloku ………………………………………………………………………. str. 2
2.2. Metoda práce, vyučovací formy dle bodů osnovy ……………………………… str. 3
- Motivace …………………………………………………………………………………………………. str. 3
- Závěr a zhodnocení hodinového bloku …………………………………………………….. str. 3
- Použitá literatura …………………………………………………………………………………….. str. 4
- Obsah …………………………………………………………………………………….. str. 5