Příprava na blok hudební výchovy s metodikou
Datum: 19. dubna 2010
Délka bloku:
Téma: Pohádkový svět
Námět: Příhody včelích medvídků
Cílová skupina: skupina dětí ve věku 10-18 let, jejíž členkou je Eva Grohmanová – psychické poruchy
Výchovně vzdělávací cíl: rozvoj smyslu pro rytmus, hlasová a pohybová odvaha, mluvní projev, koncentrace, vnímavost, pocitová sebereflexe, kontakt, souhra, pocit sounáležitosti se skupinou, sebepoznání, artikulace, smysl pro humor
Pomůcky: CD přehrávač
Metodický postup:
- Motivace 20 minut
– povídání o oblíbených pohádkách, pohádkových postavách, jestli preferujeme hrané pohádky nebo kreslené, jaké pohádky máme rádi ve hrané nebo animované podobě…
- jednoduchá a veselá říkačka s pohyby – Ta naše bába
Ta na – še bá – á – ba má do – ma pá – á – va.
DP PP PL DL – T DP PP PL DP – T
Legenda:
DP – dupnutí pravou
DL – dupnutí levou
PP – plesknutí pravé ruky o stehno
PL – plesknutí levé ruky o stehno
T – tlesknutí obouruč
- Vlastní postup práce 40 minut
- Práce s textem: opakování textu – nejprve po částech, poté celý
- Vytleskávání rytmu písně: vytleskáváme po částech, poté celou píseň
- Imitace s oporou o notový záznam – představení písně, poslech písničky z CD po částech, poté celou. Nejdříve zpíváme píseň na LA. Poté zpíváme píseň se slovy po částech. Každou část zopakujeme třikrát.
- Hra na tělo: tleskání – první část
Dupání – druhá část
Pleskání – třetí část
Luskání – čtvrtá část
Tleskání – pátá část
- Tempo a síla zpěvu: opakovaně střídáme kontrasty – 1,3,5 část potichu, 2,4 část hlasitě a naopak nebo vesele/smutně, líně/snaživě. Uvedené způsoby různě kombinujeme: potichu/rychle, líně/nahlas…
- Hudební hra: štafeta – první žák zpívá první čtyři takty, druhý zpívá pátý až osmý a pokračuje se tak dlouho, dokud se všichni nevystřídají.
- Pohybové ztvárnění: na první část ukážeme kolem sebe kde, jsme. Na druhou část se obejmeme, na třetí část dáme ruce k obličeji a předvádíme sosání, při tom chodíme do kolečka, na čtvrtou část na první takt ukazujeme na pět prstů a na pátou část si dřepneme do doupěte.
- Závěr 10 minut
– zhodnocení hodiny, pochvala všem dětem, shrnutí, která část se dětem nejvíce líbila