Pomůcky pro reedukaci specifických poruch učení
Reedukace dyslexie:
- tabulky barevných písmen
- kostky a karty s písmeny (psací, tiskací, malá, velká)
- prostorová textilní písmena
- míč s nalepenými písmeny
- vyhledávání a přikládání písmen, slabik, slov na předlohu (z druhé strany materiálu kontrola obrázkem)
- tabulky na přiřazování tiskacích písmen a slov k psacím
- karty s vyznačením plynulých očních pohybů
- skládací abeceda (Komenium)
- písmeno P v různých polohách a různých podob
- okénka na čtení
- karty s výklopnými okénky (postřehování písmen, slabik, slov)
- postřehovadla
- čtenářské tabulky (různých autorů, různá vydavatelství vč. PPP)
- okénka s pohyblivými, výměnnými písmeny, slabikami, slovy
- otáčivý přístroj na zmechanizování čtení slabik
- dětský psací stroj
- navlékání písmen, slabik, slov na drát
- „bludiště“ na spojování písmen ve slova
- slovní rovnice (Petr + klíč = petrklíč)
- čtení s porozuměním, s úkolem
- bzučák
- pexeso „Abeceda“
- zábavné úlohy, doplňovačky, skrývačky, hádanky, čtení kombinované z obrázků a slov – využití dětských časopisů
Reedukace dysortografie
- tabulky barevných písmen
- magnetická tabule s písmeny
- textilní prostorová písmena a číslice
- měkké a tvrdé kostky
- molitanové a dřevěné destičky
- bzučák (a další pomůcky na rytmizaci: píšťalky, klávesnicová harmonika, baterka, xylofon, Orfovy nástroje)
- soubory karet s krátkými a dlouhými samohláskami (psací i tiskací)
- procvičovací texty
- texty na vyhledávání chyb
- texty na procvičování dlouhých a krátkých samohlásek
- „Morseova abeceda“ – karty, tabulky na určování kvantity hlásek
- dětská tiskárnička
- dětský psací stroj
- karty na rozlišování: sluchově podobných hlásek, tvarově podobných písmen, rozlišení zrcadlových tvarů, sluchově podobná písmeny, měkkých a tvrdých slabik
- texty na procvičování větrné intonace
- stříhání textu a následné spojování ve věty
- korekční pero (k přecházení fixaci chyb)
- soubory vyjmenovaných slov
- procvičování gramatických jevů
Reedukace dysgrafie
- pomůcka pro nácvik správného špetkového úchopu psaní, trojhranný nástavec
- moduritová násadka
- násadka s dřevěným nebo plastikovým nástavcem ve tvaru trojúhelníku
- násadka z papírového kornoutu (správný sklon tužky)
- velké archy papíru upevněné svisle i vodorovně
- temperové a vodové barvy, křídy, voskovky, „progreso“, úhel
- uvolňovací cviky, celá řada souborů uvolňovacích cviků různých autorů i v alternativních písankách
- obtahování různých tvarů
- přepis přes fólie
- zelená i bílá tabule, s využitím kříd a fixů
- využití sešitů na těsnopis (pro předposlední fázi nacvičení zmenšeného písma)
- alternativní linkované písanky pro 1. a 2. ročník
- průhledné fólie na psaní
- stírací tabulky s linkami i bez linek se soubory suchých fixů
- tabulky barevných písmen
- reliéfní destičky (písmena, číslice – Komenium)
- písmena ze smirkového papíru
- keramická hlína, kaolínová hmota, modurit, barevný vosk
(V dalším vydání Sborníku najdete pomůcky k reedukaci dyskalkulie)
Další osvědčené materiály, -využitelné při reedukaci specifických poruch učení
Dřevěné kostky, stavebnice
Korálky, mozaiky, barevné knoflíky
Hry se slovy, Obrázkové hříčky, Půlené obrázky, Obrázkové loto
Domina: obrázků, slov, slabik
Orfova souprava
Kimovy hry.
Skládačky typu „Puzzle“.
Omalovánky, vystřihovánky, papírové stavebnice.
Pexesa.
Dětská tiskárnička věcí a zvířat, písmen a číslic.
Skládanky Tangram.
Stavebnice – kubusy (skládání obrázků podle i bez předlohy).
Stavebnice Altco, Cheva, Lego Dacta Eduxe.
Seznam literatury a metodických materiálů nejčastěji používaných při reedukaci SPUCH
Brožová, J._ Se zvířátky do pohádky. Brno, Nová škola 1994.
Balšíková, O., Dan, J.: Náprava čtení a psaní. Praha, SPN 1990.
Bassyová, I.: Pracovní listy pro děti se specifickými poruchami učení. Praha, PPPP s.r.o. 1194.
Bogdanowicz, M.: Metoda „dobrého startu“. Ostrava, KPPP 1982.
Brázdová, K.: Počítání pro volnou chvíli. Praha, SPN 1991.
Brázdová, K.: Počítám už sám. Praha, Prométheus 1993.
Blažková, B. a kol.: Počty, 1. nižší stupeň, 2.-3. střední stupeň, 4. vyšší stupeň. Pracovní listy k vyučování počtů na PŠ. Praha, KPK 1993.
Budinská, H.: Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát! Tvořivá hra s nejmenšími. Praha, IPOS-ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku 1992.