Političtí vězni za komunismu- vzor přípravy na hodinu dějepisu
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Projekt rozvoje vybrané morální dovednosti u žáků | |
Příprava na výuku s cíli osobnostní a sociální výchovy | |
Název lekce | Političtí vězni za komunismu |
Časový rozsah lekce | 3 hodiny – výuka v bloku |
Ročník | 9. m |
Vzdělávací obor | Dějepis |
Očekávaný výstup vzdělávacího oboru, na který se v lekci zaměřuji | · Žáci posoudí období komunistické totality a věznění disidentů z etického a morálního hlediska
· Pokusí se vysvětlit význam nedávné minulosti a její následky pro dnešní společnost |
Hlavní oborové cíle | 1) Žák bude schopen vysvětlit, jak se staví k věznění lidí z politických důvodů
2) Žák se seznámí se jmény některých vězňů a s Konfederací politických vězňů
3) Žák pozná rozpory v jednání komunistické vlády se základními právy a svobodami člověka |
Tématický okruh OSV | Hodnoty, postoje, praktická etika |
Hlavní cíle OSV, které chci v lekci naplnit | 1) Žák si vytvoří vlastní postoj k totalitní moci
2) Žák odmítá šikanu, v tomto případě šikanu obyvatel ze strany státu
|
Metody vyučování | 1) Diskuse o důvodech této lekce
2) Beseda s bývalým politickým vězněm
3) Video – soudní proces s JUDr. Miladou Horákovou
4) Samostatná práce – krátká písemná úvaha a následná prezentace |
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a | 1) Domníváte se, že je třeba stále připomínat zločiny komunismu? Proč?
2) Jak vás lekce bavila?
3) Přinesla vám tato lekce něco nového?
4) Jaké pocity jste prožívali při psaní úvahy?
5) Která úvaha se vám líbila nejvíce, nad kterou jste se nejvíce zamysleli?
|
Metody evaluace | Ohodnocení žáky stupnicí jako ve škole.
Posouzení naplnění cílů OSV v úvahách žáků. |
Podrobná příprava na vyučování
Pomůcky :
- učebnice pro daný ročník (soudobé dějiny)
- počítač s přístupem na internet (sledování videa z Youtube.cz, krátká návštěva
webových stránek doporučených pro další studium)
- papíry, psací potřeby
Doporučená literatura a další informační zdroje :
- Světlík, J. : Paměti starého kriminálníka
- www.pametnaroda.cz
- www.politictivezni.cz
- Projekt společnosti Člověk v tísni : Příběhy bezpráví. Cesta ke svobodě.
Průběh vyučování a časový odhad jednotlivých aktivit :
První vyučovací hodina
Zahájení – seznámení s tématem a diskuze o důvodu jeho hlubšího probrání (5 min.)
Stručné zopakování Února 1948, politických procesů 50. let, rozsáhlých amnestií z 60. let. Žáci si případně mohou dopředu přečíst vybranou kapitolu v učebnici, ve třídě mohou k nahlédnutí kolovat doporučené materiály. Diskuze.
Přednáška bývalého politického vězně (40 min.)
Představení hosta, vyslechnutí přednášky – za co byl uvězněn, na jak dlouho, kde byl vězněn, co byl nucen vykonávat, jak nesla věznění jeho rodina, jak se na něj díval on sám, koho ve vězení potkal, život po propuštění a dopady na život celé rodiny, Konfederace politických vězňů.
Druhá vyučovací hodina
Beseda po přednášce (15 min.)
Žáci položí hostu otázky k doplnění přednášky.
Příklady ze svého okolí (10 min.)
Znají nebo znali žáci osobně nějakého bývalého vězně, např. ze své rodiny? Co o něm vědí? Hovořili s ním někdy o jeho věznění?
Vlastní studium, zájem (5 min.)
Viděli žáci zajímavý film nebo četli knihu o dané problematice? Líbila se jim? Jak ji hodnotí v souvislosti s dnešními poznatky? (V úvahu přichází i Černí baroni od M. Švandrlíka – příbuzné téma – PTP)
Video, debata (15 min.)
Žákům se pustí výběr videí ze serveru Youtube.cz – Záznam z procesu s JUDr. Miladou Horákovou (délka trvání asi 7 minut)
Po zhlédnutí videa se žáci ústně pokusí odpovědět na otázky:
– Jak na vás celé video zapůsobilo?
– Co si myslíte o průběhu procesu? Slyšeli jste o něm něco víc?
Dále využijeme přístupu na internet ke krátké ukázce doporučených webových stránek.
Třetí vyučovací hodina
Písemná úvaha s následnou prezentací (15 min.)
Žákům se rozdají papíry a nechá se jim čas na krátkou úvahu o dané problematice. Konkrétní výběr tématu je individuální (Proč se lidé věznili z politických důvodů? – Jak bych se zachoval/a já na místě obžalovaného? – Proč vůbec bylo státní zřízení nazýváno totalitní? – Kolik lidí bylo tímto způsobem asi postiženo? – Proč působí komunistická strana dodnes? atd.) Žáci si poté práci vymění se sousedem a navzájem si přečtou svá díla. Zbyde-li čas, mohou někteří žáci své úvahy prezentovat před třídou a společně se zamyslet nad hlavními otázkami konkrétní práce.
Reflexe (5 min.)
Reflexe částečně proběhla během debaty po zhlédnutí videa a při psaní úvahy. Nyní se žáci pokusí odpovědět na tyto otázky :
- Domníváte se, že je třeba stále připomínat zločiny komunismu? Proč?
- Jak vás dnešní lekce bavila?
- Přinesla vám tato lekce něco nového?
- Jaké pocity jste prožívali při psaní úvahy?
- Která úvaha se vám líbila nejvíce, nad kterou jste se nejvíce zamysleli?
- Jak byste oznámkovali celou dnešní lekci?
- Jak se podle vás stavěla tehdejší společnost k vykonstruovaným procesům?
- Jak byste se stavěli k situaci vy?
- Jak byste se asi cítili jako „politicky nespolehlivá“ osoba? Co vše by vám toto označení vzalo?
Závěr
Rozloučení s hostem, poděkování.