Paměť a učení
Doma i ve škole často slýcháme, že se máme učit, ale málokdy a málokdo nám vysvětlí jak. Je také pozoruhodné že toto „ jak se učit“ se prostě nevyučuje. Přitom platí stará moudrost, že inteligence a nadání samo o sobě nestačí, aby žák ve škole prospíval. K čemu je vysoký inteligenční kvocient, když se učíme málo nebo špatně? Když se jednou ptali A. Einsteina , jak přišel k takovým znalostem odpověděl : „ Z 90% díky potu a z 10% díky nápadům“. Tedy ani ve vědě není úspěch bez učení a práce.
V žádném případě se učit nenaučíme tak, že budeme každý den sedět několik hodin nad knihami a budeme jen biflovat, až nás bude bolet hlava, a školy budeme mít plné zuby. Učit se naučíme tréninkem. Stejně jako ve sportu. Tam také neběžíme, neplaveme nebo neboxujeme jen tak slepě, ale nejdříve trénujeme techniku a taktiku. Přeneseno na učení: čas učení si naplánovat a rozdělit tak, aby zbylo dost času pro zábavu a uvolnění se. A za druhé : učební látku zpracovat tak zhuštěně, důkladně a šikovně, aby co nejvíc zůstalo v paměti.
Než se začneme učit měli bychom zjistit, jestli máme všechny potřebné pomůcky, naše pracovní plocha je dostatečně uklizená a osvětlená. Psychologové se domnívají , že správná pracovní plocha by měla být nejméně 1 x 0.5 m velká a výška pracovního stolu by se měla pohybovat mezi 70 – 80 cm.
I. Jak se dobře učit
Touto otázkou se zabývala řada psychologů, kteří díky pozorování a zkoumání jedné třídy v Anglii přišli na toto:
- učení musí být řádně naplánováno
- musíme se učit ve křivce výkonu
- učit se samostatněji
- opakovat
- pozorně číst
- Učební látku zvládneme mnohem lépe, když si čas nutný k učení naplánujeme. Neboť v opačném případě se nám učení nahromadí a my ho nemáme šanci stihnout. Nejdříve si tedy látku musíme rozdělit do rovnoměrných časových intervalů. K tomu potřebujeme „ časový plán“ – nějaký zápisník do kterého si přesně vedeme co kdy a z čeho píšeme. Tak máme vše černé na bílém a jsme připraveni na všechny termíny. K tomu jeden příklad: na pátek je ohlášena písemná práce z matematiky. Dnes je pondělí , Učební látku si rozdělíme na několik částí – každý den zvládnu jednu část a ve čtvrtek jen opakuji.
- Při plánování se nesmí opomenout jedna věc : začlenění přestávek. Neboť problémy s učením vznikají i následkem příliš dlouhého učení. Pokud se učíme dlouho jsme otráveni a upadáme do stresové situace. Dostaví se malátnost, únava , bolest hlavy… Jedno základní pravidlo říká, že asi 1/5 učební doby tvořit přestávky. Největší výkonnost přichází v poledne a na večer. ( od 6 hodin rána až po 12 hodin je nejvyšší výkonnost, pak klesá až do 17 hodin, pak jde výš a po deváté večerní klesá).
- Nikdo by nás k učení neměl učit…za každý výsledek si máme dopřát odměnu
- Jen malá část učební látky je zakotvena v paměti. Na většinu věcí rychle zapomeneme. Zapomenutí neznamená úplná ztracení všech informací, které jsme kdysi získaly. Každou důležitější látku bychom si měli opakovat. Př. ( v pondělí se učíme a naučíme se dané učivo na 100%, každý ostatní den se nám vědomost snižuje o 20% takže za necelých pět dní si nepamatujeme skoro nic. Pokud nás látka jinak nezaujala). Máme tedy jedno pravidlo – opakujeme hned o několik hodin později, opakujeme druhy den, opakujeme po týdnu, po měsíci a po šesti měsících.
- K důkladnému čtení patří : podtrhování a zvýrazňování důležitých věcí, zhotovení výpisků a poznámek. Text si čteme 2 x po sobě – důkladně , se zamyšlením. Z textu si zhotovíme důležité otázky, na které později odpovídáme. Znovu čteme – shrnujeme a opakujeme.
II. Paměťové stupně
- Učební látku vnímáme a přijímáme několika smysly : zrakem, sluchem, čichem, někdy i chutí , svaly a kůží. Nervy které vedou od smyslových orgánů, přenášejí smyslové podněty ke kůře mozkové, kde jsou přeměněny ve smyslové vjemy. Odtud se pak mohou dostat do paměti. Cesta od daného smyslového orgánu k paměti se nazývá „ učební cesta“. Každý člověk je jiný typ – sluchový, zrakový, praktický….tzn. jakou cestou si danou látku nejvíce zapamatujeme.
Učební typy – test
U níže uvedených výroků udej, kolik si zapamatuješ určenou učební cestou
Udej 3, když si zapamatuješ hodně
Udej 2, když si zapamatuješ něco
Udej 1, když si zapamatuješ málo
- Přečtu si text několikrát za sebou.
- Poslouchám pozorně přednášku
- Z textu si vypíši některé záchytné body
- Čtu slovíčka několikrát za sebou
- K učební látce si zhotovuji náčrtek
- Spolužák mi něco vysvětluje
- V hodině je promítám film
- Z matematiky si vypočítám několik příkladů
- Učitel mi něco vysvětluje
- Slovíčka si několikrát opíši
- Prohlédnu si obrázek dobře v učebnici
Nyní sečteš jednotlivé body následujícím způsobem
Učební typ sluchový číslo 2 +č.5 +č. 7 + č. 10
Učební typ zrakový číslo 1 + č.4 + č.8 + č.12
Učební typ praktický číslo 3 + č. 6 + č.9 + č. 11