Odstoupení od kupní smlouvy – kazuistika v poradenských službách
Klientka paní Jana se dostavila na naši poradnu s tím, že se zúčastnila předváděcí akce (mimo prostory obvyklé pro podnikání). Paní Jana na předváděcí akci zakoupila zboží a podepsala kupní smlouvu, zároveň s touto listinou jí byla předložena i další listina, obsah této listiny klientce nebyl znám. Paní Jana vzhledem ke svému věku upozorňovala prodejce, že špatně vidí a že si nemůže listinu přečíst. Prodejce paní Janu ubezpečil, že je jedná pouze o potvrzení o tom, že jí bude zboží doručeno domů. Paní Jana dorazila domů z předváděcí akce, kde si vše promyslela a chtěla od kupní smlouvy odstoupit. Po kontaktu prodejce jí bylo sděleno, že odstoupit od kupní smlouvy nelze.
Problém paní Jany byl v tom, že chtěla zboží vrátit a dostat peníze za zboží zpět. Náš poradce si kupní smlouvu a podepsanou listinu prostudoval. Poradce zjistil, že klientka podepsala listinu o tom, že si zboží objednala domů, kde podle § 57 o.z. není v takovém případě možno odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů, jak tomu je možné v případě, když si klient objedná zboží mimo prostory obvyklé k podnikání.
Paní Janě bylo sděleno, aby se mohla bránit, musí dokázat, že zboží zakoupila mimo prostory obvyklé k podnikání (musí prokázat, kde se akce uskutečnila). Paní Jana sdělila, že spolu s ní tam byli ještě další dva její známý, kteří se společně s ní akce zúčastnili. Paní Janě bylo doporučeno, aby se s nimi zkontaktovala a měla svědky.
Při druhé návštěvě paní Jana sdělila, že se známými mluvila a ptala se na další postup. Poradce tedy navrhl klientce písemné odstoupení od smlouvy, kde bude uvedeno, že si návštěvu dodavatele neobjednala a podpis kupní smlouvy proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání. V případě, že dodavatel nebude toto písemné odstoupení akceptovat, že bude nucena bránit se soudní cestou.
Paní Jana navštívila po třetí naši poradnu s tím, že dodavatel písemné odstoupení neakceptoval, ale že zboží zaslané spolu s odstoupením se jí nevrátilo. Paní Jana se rozhodla podat žalobu. Poradce pomohl paní Janě při sepsání žaloby na vydání bezdůvodného obohacení a pokus o smír.
Paní Jana navštívila poradnu po čtvrté, kdy nás informovala o výsledku řešení její kauzy, kdy dodavatel prohrál soudní spor. Paní Janě byly vráceny peníze za zboží.