Nácvik písně pro děti MŠ/ZŠ: Pásli ovce valaši
Výběr písně:
Pro nácvik lidové písně jsem si vybrala tuto českou vánoční píseň, která se hodí k vánoční tématice, a ačkoli má píseň rozsah o osmi tónech, je jednou z nejznámějších rychlejších vánočních písní u nás, proto si myslím, že by ji děti měly také znát.
Cíle:
- Naučit děti správně artikulovat
- Naučit děti pracovat s dechem – správné nádechy během písně a dýchání.
- Rozvíjet estetické cítění dětí – hra na tělo, hra na Orffovy nástroje, hudební či pohybová improvizace.
- Naučit děti cítit rytmus – hra na tělo, hra na Orffovy nástroje, pochod a tanec
- Rozvíjet smyslové cítění a sociální dovednosti – hra na nástroj s kamarádem, slyšení se navzájem během zpěvu a hry na Orffovy nástroje, společné tancování
Očekávané výstupy dle RVP:
Dítě a jeho tělo:
- Tlesk – dítě umí správně tleskat (dlaně a prsty jedné ruky se odráží od prstů a dlaní ruky druhé)
- Plesk – dítě umí správně pleskat (dlaně rukou se odráží od stehen – praktikujeme v sedě)
- Dupání/pochod – dítě umí dupat či pochodovat do rytmu, uvědomuje si tak rytmus a pohyby svého těla
- Tanec – dítě se umí pohybovat v rytmu při improvizaci na hudbu či tanečně poskakuje do rytmu
- Výroba oveček – dítě si umí vyrobit ovečku z papíru, fixy, lepidla a kousky vaty
- Dýchání do bříška – dítě se umí zhluboka nadýchnout do plic a do bříška a pomalu vydechovat
Dítě a jeho psychika
- Dítě naslouchá písni a zapamatovává si slova i melodii opakováním po učitelce
- Dítě správně vyslovuje všechna slova v písni a rozumí jim
- Dítě dokáže samo převyprávět, o čem píseň je
- Dítě rozvíjí svou fantazii při tvorbě a pojmenování své ovečky a při improvizované dramatizaci (Valaši, ovečky, anděl, muzikanti, Maria, Josef, Tři králové, volek a oslík, další lidé)
Dítě a ten druhý
- Dítě respektuje pravidla činností
- Dítě se snaží svými schopnostmi a dovednostmi nejen v zájmu činností udržovat se všemi ostatními kladné a harmonické vztahy
- Dítě umí druhým naslouchat, přizpůsobovat se jim a respektovat je (při společném tanci, hraní na tělo či hudební nástroj, při zpěvu)
- Dítě dokáže s druhým hovořit o daném tématu a spolupracovat ve skupině
Dítě a společnost
- Dítě umí nonverbálně komunikovat prostřednictvím hry na tělo či na nástroj
- Dítě chápe rozdíl i život společnosti, o které se zpívá v písni a ve které všichni žijeme (v písni poslechli Anděla, my posloucháme rodiče a paní učitelku apod.)
- Dítě se učí, jak se chovat při zpěvu, hře na nástroj, že je důležitá souhra, soustředěnost a kázeň
- Dítě ví, kdy a kde se tato píseň nejčastěji zpívá a proč
Dítě a svět
- Dítě má povědomí o tom, že české koledy se zpívají u nás, v jiných zemích mají také jiné koledy a některé mají stejnou melodii, jen v každé zemi v mateřském jazyce
- Dítě ví, že se má k ostatním chovat hezky nejen o Vánocích, ale také že se má hezky chovat k věcem i místům
Nácvik písně:
- Malování oveček
- Učitelka vypráví příběh z písně, rozdá role a následuje dramatizace příběhu (učitelka vypravěčem)
- Zpěv učitelky a capella
- Nácvik písně dětí globální formou (hra na klavír se zpívaným textem) – děti echo po dvou taktech, jen jednu sloku
- Zazpíváme si s dětmi celou sloku a pokračujeme v nácviku další sloky
- Píseň si s dětmi zazpíváme celou i klavírním doprovodem a zpěvem učitelky
- Děti píseň doprovází hrou na tělo – všichni společně s učitelkou, poté rozdělení dětí (některé tleskají, některé pleskají, některé tlesknou nad hlavou: viz příloha), nakonec se děti snaží sami improvizovat ve hře na tělo do rytmu
- Některým dětem rozdáme rytmické Orffovy nástroje, s každou skupinkou stejného nástroje nacvičíme nejprve rytmus, poté můžeme hrát, druhá skupina dětí bez nástrojů jen zpívá, poté se skupiny vymění
- Všichni se naučíme na písničku tančit ve dvojicích, pochodovat a improvizovat
- Některé děti hrají na Orffovy nástroje, některé zpívají a některé tančí a některé pochodují
- Povídání si znovu o písni, o příběhu, následná dramatizace se zpěvem