Metodický zásobník her
1.Hry pro děti předškolního věku
1. 1.Zlatá brána
Věk dětí: 3-6 let
Počet dětí: min. počet dětí 6
Místo konání: hala, vnitřní i vnější prostory MŠ
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: V této hře si dvě děti stoupnou proti sobě a zvednuté ruce propojí tak, aby vznikla stříška, představující bránu. Ostatní děti prochází v zástupu bránou, mohou se držet za ruce a při dořeknutí říkanky brána spadne a tím v ní zůstane uvězněno jedno dítě. To se stává účastníkem brány (vystřídá jedno dítě tvořící doposud bránu) a říkanka se opakuje:
„Zlatá brána, otevřená, zlatým klíčem, odemčená,
kdo do ní vejde, tomu hlava sejde,
ať je to ten nebo ten, praštíme ho koštětem“.
1.2. Na jména
Věk dětí: 5-7 let
Počet dětí: min. počet dětí 6
Místo konání: hala, vnitřní nebo vnější prostory MŠ
Pomůcky: středně velký míč na házení
Pravidla hry: Hráči udělají kruh, vylosovaný hráč si vezme míč, vyhodí jej do výšky a zvolá při tom jméno některého spoluhráče, např. „Honza“! Hráč, který je Honza, musí míček chytit dříve, než spadne na zem. Když se mu to podaří, vyhodí míček stejným způsobem a zvolá jiné jméno. Pokud však míček včas nechytne, zvedne ho a hodí po některém spoluhráči. Ten míček vyhazuje, zvolá jméno a hra pokračuje.
1.3. Čáp ztratil čepičku
Věk dětí: 3-7 let
Počet dětí: libovolný, ale nepřesahující množství čoček
Místo konání: hala, vnitřní nebo vnější prostory MŠ
Pomůcky: balanční čočky různých barev
Pravidla hry: Balanční čočky rozmístíme libovolně po celé místnosti. Úkolem dětí bude pochodovat nebo pobíhat mezi čočkami různými směry. Při tom odříkávají říkadlo:
„Čáp ztratil čepičku,
měla barvu, barvičku,
„modrou“!
Po vyslovení barvy vedoucím hry, musí děti najít čočku stejné barvy a shromáždit se kolem ní či si na ni stoupnout. Vyhledají-li děti barvu správně, hra pokračuje. V opačném případě každý, kdo se spletl, zarecituje básničku.
1.4. Židličková
Věk dětí: 4-7 let
Počet dětí: o jednoho více, než je počet židliček
Místo konání: hala, vnitřní prostory MŠ
Pomůcky: židličky, magnetofon s nahrávkou písniček
Pravidla hry: Židličky uspořádáme do kruhu, tak, aby sedací část směřovala směrem ven. Děti utvoří kruh a po spuštění magnetofonu chodí dokola kolem židliček, běhají, plazí se nebo napodobují různá zvířata dle pokynů vedoucího. Jakmile nahrávka přestane hrát(úmyslným vypnutím vedoucím), musí děti co nejrychleji zaujmout místo na kterékoliv židličce. Na koho židlička nezbude, vypadává ze hry a fandí ostatním hráčům. Po každém kole se přitom musí odejmout vždy jedna židlička tak, aby počet dětí byl vždy o jedno větší než počet židliček. Vyhrává ten hráč, který si na poslední židličku sedne za výše stanovených podmínek.
1.5.Kočka a myš
Věk dětí: od 5 let
Počet dětí: nejméně 8
Místo konání: hala, vnitřní prostory MŠ
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Určíme kočku a myš. Děti si stoupnou do kolečka a myš s kočkou se honí kolem nich. Pokud myš nebo kočka vyšťouchne někoho s kruhu, stává se kočkou nebo myší. Hraje se tak dlouho, dokud kočka nechytí myš.
1.6.Prostředník
Věk dětí: od 5 let
Počet dětí: nejméně 3
Místo konání: hala, vnitřní prostory MŠ
Pomůcky: volejbalový míč
Pravidla hry: Dvojice si stoupnou asi 8 metrů od sebe a třetí si stoupne doprostřed. Dvojice si přehazuje míč, prostředník jej musí chytit. Pokud míč prostředník chytne, vymění si místo s tím, který míč právě házel.
1.7.Škatulata hejbejte se
Věk dětí: od 4 let
Počet dětí: alespoň 10
Místo konání: hala, vnitřní prostory MŠ
Pomůcky: kruhy
Pravidla hry: Po zemi se rozloží kruhy, děti se postaví na konec místnosti- musí vždy být o kruh méně, než je dětí, pak se řekne: „škatulata hejbejte se“ a děti se snaží dostat do některého z kruhů – ten kdo to nestihne, vypadává. Odděláme kruh a hrajeme tak dlouho, dokud nezbude jedno dítě- to vyhrává.
1.8.Ruka, noha, hlava
Věk dětí: od školky
Počet dětí: alespoň 12 hráčů
Místo konání: vnitřní prostory MŠ
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Děti se rozdělí do stejně početných skupinek. Vedoucí vždy vyjmenuje části těla,které se mohou dotýkat země. Např: dvě ruce, jeden zadek, tři nohy, jedna hlava. Skupinka se musí dotýkat země přesným počtem vyjmenovaných částí. Nesmí se dotýkat ničím jiným!
1.9.Cukr, káva, limonáda …
Věk dětí: od 5 let
Počet dětí: alespoň 3
Místo konání: vnitřní prostory MŠ, venek
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Vyvolávač se otočí zády k hráčům a vyvolává: „Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum“. Ostatní se postaví do řady na druhou stranu hřiště do zvolené vzdálenosti (např. 50m) od vyvolávače. Během vyvolávačovy říkanky, se hráči snaží co nejdříve dostat k vyvolávači. Když domluví celé říkadlo, otočí se a ostatní hráči se nesmí ani hnout. Koho odříkávač uvidí, pošle ho zpět na začátek. Ten kdo se dostane jako první až k vyvolávači, vyhrává a za odměnu ho vystřídá.
1.10.Kde bude méně
Věk dětí: od 5 let
Počet dětí: 10 – 20
Místo konání: vnitřní prostory MŠ, hala
Pomůcky: molitanové míčky nebo papírové koule
Pravidla hry: Vyznačíme hrací plochu a tu rozdělíme na poloviny. Účastníky rozdělíme na dvě skupiny. Každá skupina dostane 20 papírových koulí nebo molitanových míčků. Po zaznění povelu „start“ se hráči snaží, aby na jejich polovině hrací plochy bylo co nejmíň koulí a na soupeřově polovině co nejvíc. Když k nim někdo nějakou kouli hodí, oni ji zase hodí zpět. Mohou k soupeřovi házet i ty koule, které se ocitly mimo hrací území. Je určen časový limit (např. 2 minuty – lepší je kratší čas, aby se hráči neunavili, případně se nevyčerpala jejich motivace). Po jeho vypršení se spočítají koule. Skupina, která jich bude u sebe mít méně, vyhrálo.
2. Hry pro děti školního věku
2.1. Honička za míčem
Věk dětí: 6 a více
Počet dětí: 12 a více
Místo konání: hala
Pomůcky: míč
Pravidla hry: Děti stojí v kruhu s rozestupy zhruba 1 m. Přihrávají si mezi sebou míčem – házejí ho vzduchem, kutálejí po zemi, předávají z ruky do ruky. Kolem kruhu běhá jeden hráč, který se snaží dotknout toho, kdo má právě míč. Když se mu to konečně podaří, vymění si s ním místo a úlohu.
2.2. Na cíle
Věk dětí: 6 a více
Počet dětí: 12 a více
Místo konání: hala
Pomůcky: míč
Pravidla hry: Čtyři hráči se postaví do rohů čtverce, čtyři si stoupnou doprostřed tohoto prostoru. Potom si hráči v rozích přihrávají míčem, a to třikrát. Po přihrávkách mohou vybíjet hráče ve středu. Kdo některého trefí, vymění si s ním roli. Po každém vybití si rohoví hráči musí opět třikrát přihrát.
2.3. Honička s míčem
Věk dětí: 6 a více
Počet dětí: 12 a více
Místo konání: hala
Pomůcky: míč
Pravidla hry: Děti se rozdělí na dvě poloviny. Jedna polovina má míč a druhá je bez míče. Hráči s míčem honí hráče bez míče, ale postupovat smějí pouze pomocí driblingu. Kdo je chycen, vymění si úlohu.
2.4. Házená v kruhu
Věk dětí: 6 a více
Počet dětí: 12 a více
Místo konání: hala
Pomůcky: míč
Pravidla hry: Děti utvoří kruh s rozestupy a přihrávají si míč házením. Uprostřed kruhu stojí hráč, který se snaží míč chytit nebo se jej dotknout. Jestliže se mu to podaří, vystřídá jej hráč, který měl míč naposledy.
2.5.Krab
Věk dětí: od 6 let
Počet dětí: alespoň 10
Místo konání: hala
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Určíme kraba, ten chodí po rukách a nohách zády dolů! Krab je v ohraničeném území! Přes něj přebíhají zbylí hráči. Pokud se krab hráče dotkne, stává se také krabem. Hra končí, až zbude poslední hráč. Ten se stává krabem a hraje se znova.
2.6. Štafeta s míčem
Věk dětí: 6 a více
Počet dětí: 12 a více
Místo konání: hala
Pomůcky: míč
Pravidla hry: Družstva o stejném počtu hráčů stojí v zástupech a jejich úkolem je zvládnout co nejrychleji tyto úkoly:
1) Vzpažením podávat míč přes hlavu dalšímu hráči, poslední s míčem přeběhne po pravé straně na místo prvního a dá míč nad hlavu.
2) Ve stoji rozkročném posílat míč mezi nohami, poslední s míčem přeběhne po pravé straně na místo prvního a dá míč nad hlavu.
3) Ve stoji rozkročném posílat míč mezi nohami a vzpažením podávat míč přes hlavu, a to vždy na střídačku. Poslední s míčem přeběhne po pravé straně na místo prvního a dá míč nad hlavu.
4) V zástupech zvětšíme vzdálenost mezi jednotlivci na předpažení a míč podáváme stranou otáčením trupu. Poslední s míčem přeběhne po pravé straně na místo prvního a dá míč nad hlavu.
2.7.Souboj na jedné noze
Věk dětí: od 6 let
Počet dětí: 2
Místo konání: hala
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Dva soupeři si stoupnou těsně u sebe na pravou nohu. Levou pokrčí v koleni a za tělem si ji chytnou za kotník levou rukou. Když jsou oba připraveni, uchopí se vzájemně pravou rukou. Cukáním, tlakem a uhýbáním ruky se snaží vychýlit soupeře z rovnováhy, a tak ho přimět, aby se levou rukou přestal držet za nohu. Komu se to podaří, je vítěz,
2.8. Autodrom
Věk dětí: od 6 let
Počet dětí: dvě asi 7 členná družstva (záleží na počtu žíněnek a velikosti tělocvičny)
Místo konání: hala
Pomůcky: žíněnky
Pravidla hry: Družstvo si před sebe postaví žíněnku, každý člen se vždy rozeběhne a skočí na žíněnku, tím způsobem, aby žíněnka popojela. Žíněnka musí popojet naskočením a ne tlačením. Jakmile se žíněnka zastaví, hráč sleze a už běží další člen družstva. Takto opakujeme tak dlouho, dokud žíněnka nedojede k okraji tělocvičny.
2.9.Červení a bílý
Věk dětí: od 6 let
Počet dětí: alespoň 10
Místo konání: hala
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Děti se rozdělí na červené a bílé. Stoupnou si od sebe asi 4 metry. Každé z družstev musí mít svůj domeček.
„Byla jednou jedna holčička a ta měla ČERVENÉ šatičky!“
Jakmile vypravěč řekne červená, musí červení hráči vyběhnout a chytit bílé hráče. Bílí jsou chyceni, pokud se jich červení dotknou ještě před tím, než vběhnou do domečku. Tím pádem bílý hráč přechází k protihráčům a stává se červeným. Platí to i naopak. Pokud bílý chytne červeného před domečkem, tak se červený stává bílým. Dále pokračujeme: „ Tato holčička měla krásné zlaté vlásky a v nich …… ZELENOU mašličku, a na té zelené mašličce bily krásné malé boubelaté BÍLÉ puntíčky…….“
Pro oživení hry s barvami otálíme, říkáme i jiné barvy, anebo obě barvy dohromady, děti to baví a je to pro ně legrace.
2.10. Plácaná
Věk dětí: od 6 let
Počet dětí: alespoň 10
Místo konání: hala
Pomůcky: Děti při této hře nepoužívají žádné pomůcky ani náčiní
Pravidla hry: Hráči se rozdělí na dvě stejná družstva. Stoupnou si čelem k sobě ve vzdálenosti asi 20 metrů. Vždy se jeden hráč vydá za druhým družstvem. Jednomu po druhém podává protihráč ruku. Někomu však do ní plácne. v té chvíli se musí dát na úprk.¨ Plácnutý protihráč se ho snaží dohonit a plácnout ho po zádech. Pokud ho plácne po zádech, vrací se do svého družstva a získává i protihráče, pokud ho nestihne plácnout, stává se zajatcem druhého družstva. Družstva se střídají tak dlouho, dokud jedno družstvo úplně nevyhraje.
3.Hry pro potlačení agresivity
3.1. Honičky
Na náladovou babu: hrajeme tak, jako kdyby honičku hrály děti s různými náladami – děti veselé, smutné, ale i vzteklé, uběhané, líné, plaché a bojácné apod.
Baba explodující: kdo dostane babu, musí vybouchnout – explodovat, v našem případě např. vzteky, teprve pak může dát babu jinému.
Hladivka: Baba se nepředává, kdo dostane babu, znehybní (jako při hře Na Mrazíka), vysvobodí ho kdokoliv bez baby vlídným pohlazením.
Lavinová baba: Baba se nepředává, ale rozmnožuje. Kdo ji dostal, dá ji dalším, až nakonec mají babu všichni. Důležité je, že ve hře nevyhrává jednotlivec, ale všichni.
Zadková (oušková): Baba se předává jen dotknutím zadečkem, uchem, kolenem, nosem, ramenem apod.
3.2. Molekuly
Děti se pohybují volně v prostoru (mohou i podle zadaného způsobu: jako raci, medvědi, hadi apod.). Vedoucí hry vyvolá číslo od dvou do osmi. Ti, kdo jsou k sobě nejblíže, se chytí, aby vytvořili právě takovou molekulu s daným počtem atomů. Ve hře se nevypadává, ale pokračuje dále.
3.3. Magnety
Hráči se pohybují prostorem (na hudbu), na smluvený signál vedoucí hry vykřikne: kolena (uši, ramena, nosy, paty). Hráč se na okamžik přilepí k jinému hráči určitou částí těla.
3.4. Magnety
Každý potřebuje maňáska, stačí prstový, kterého si vyrobíme během chvilky nebo z ponožky. Chodíme po místnosti, na signál (zacinkání) utvoří děti libovolné dvojice a vedoucí hry udává pokyny:
– vzájemně se s maňásky pozdravte
– představte se jménem pomocí maňásků
– chyťte se pod paží tak, aby se maňásci mohli dotýkat
– nechte oba maňásky, aby se vzájemně objali
Můžeme utvořit i skupiny o jiném počtu dětí a zadávat různé další úkoly.
3.5. Fotbal v kruhu
Děti utvoří kruh a drží se za ruce. Vedoucí hry kopne do kruhu měkký míč, který si pak přihráváme nohama. Ale pozor, nesmíme se pustit! Proto je potřeba spolupracovat. Hru můžeme obměnit tak, že než kopneme dalšímu míč, řekneme jeho jméno. Tak zabráníme zmatkům, komu míč patřil.
3.6. Na krále
Hráči se pohybují v zástupu za králem. Vedoucí hry představuje krále, pohybuje se (chodí, běží, skáče, provádí kachní chůzi apod.) po herní ploše. Poddaní- hráči – sledují krále v zástupu za ním a provádějí stejný pohyb. Kdykoli se král otočí, poddaní musí vzdát králi čest předem stanoveným postojem či polohou (dřep, úklon, leh na břiše apod.). Děti se v roli podle potřeby střídají.
3.7. Americká hra na slepou bábu
Vybraný hráč ze skupiny si nasadí klapky a počítá co nejrychleji do 14. Ostatní se mezi tím rozmístí po vyznačené ploše, ale tak, že smí udělat pouze 14 kroků. Po dopočítání se zastaví. Stojí co nejtišeji. Slepá bába se snaží někoho najít a poznat pouze po hmatu. Když někoho pozná, hráči se vymění.
3.8. Rozesmívaná
Skupina se rozdělí na dvě družstva a sednou si naproti sobě na zem. Na pokyn vedoucího začne zvolené družstvo rozesmívat soupeřící družstvo. Každý, kdo se zasměje, vypadává a pokračuje se až do doby kdy, rozesmívající družstvo rozesmívá jen jednoho hráče. Poté se role mění a rozesmívá druhé družstvo.
3.9. Hra na sochaře a hlínu
Skupina se rozdělí do třech družstev, při čemž jedna skupina je hlína, druhá sochaři a třetí hádající. Sochaři si vymyslí téma a to se snaží vymodelovat z hlíny. Poté co hádající team uhodne, co sochaři vymodelovali, dochází k výměně družstev, tak aby se všichni navzájem prostřídali.
3.10.Kdo je největší?
3-6 hráčů se postaví proti zbytku družstva se zavázanýma očima. Jejich úlohou je seřadit poslepu tuto skupinu podle velikosti od největšího k nejmenšímu.
Literatura:
GATO M. Nejlepší hry venku pro malé i velké. Praha: Rubico, 2012. ISBN 978-80-7346-138-6.
- LAUPER R. Dítě od hlavy až k patě v pohybu.Pohybové hry a práce s tělem pro předškoláky a školáky. Olomouc: Poznání, 2007. ISBN 978-80-86606-67-5.
- DVOŘÁKOVÁ H. Školáci v pohybu – tělesná výchova v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3733-1.
- DVOŘÁKOVÁ H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN: 80-86307-27-1.
- ĎOUBALÍK P. Hry do kapsy 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-672-1.
- ŠIMANOVSKÝ Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7367-426-7.