Activity, hra na rozvoj jemné motoriky
Cílová skupina
Cílovou skupinou této aktivity jsou senioři s tělesným postižením, případně dospělí lidé s tělesným postižením.
Doba trvání aktivity
30-70 minut
Místo konání aktivity
Hra Activity lze hrát v podstatě kdekoliv, kde je takový stůl, ke kterému se vejdou čtyři dvojce a mají před sebou dostatek prostoru pro pomůcky. Místo by mělo být dobře osvětleno.
Úprava prostředí
Prostředí není potřeba upravovat.
Pomůcky
herní plán, 4 figurky, karty s hodnotami 3-4-5 (se slovy, která se budou předvádět – je potřeba, aby autor volil taková slova, která je možno za pomoci daných způsobů předvádění ztvárnit – není tedy možno použít slova z originální hry Activity, přesýpací hodiny, plastelína, podložka, nožík, ubrousky, karty s prstovou abecedou, vanička s tmavým podkladem, sypký materiál (písek), klacík
Cíl činnosti
- Cvičení pro podporu a rozvoj jemné motoriky
- Zábava
- Trénink vyjadřovacích, komunikačních schopností
- Trénink koncentrace
Pracovní postup/ Pravidla
Hráči se na úvod rozdělí maximálně do čtyř týmů po dvou hráčích. Každá ze skupinek si zvolí barvu figurky a postaví ji na startovní políčko. Určený hráč začínajícího týmu si vybere jednu z obtížností (kartičku s číslem tři, čtyři nebo pět) a může si na ní zvolit jeden z pojmů. U každého z pojmů je vyobrazen symbol (modelování, prstová abeceda, malování do písku) s určitým barevným pozadím. Tyto jednotlivé symboly odpovídají i čtverečkům na hracím plánu. Nyní ukáže vybraný pojem členům soupeřících týmů. Jeho úkolem je znázornit toto slovo tak, aby jej dokázal uhodnout jeho spoluhráč.
Existují tři způsoby předvádění pojmů. Nejsnadnějším je znakování pomocí prstové abecedy, při němž hráč ukazuje svému soupeři slovo, které je předmětem hry. Oba při tom mají jako pomůcku vytištěnou prstovou abecedu. V obtížnosti 3 se jedná o tří písmenná slova, v obtížnosti 4 o čtyřpísmenná slova a v obtížnosti 5 pětipísmenná slova.
Druhou, náročnější variantou je nakreslení daného pojmu. Nekreslíme však na papír, ale do sypkého materiálu na tmavém podkladu (písek, mouka) pomocí klacíku nebo přímo prstu.
Třetí, nejnáročnější variantou je „sochání“ – modelování z modelíny. Předvádějící hráč při ní modeluje dané slovo. Zde je potřeba volit taková slova, aby bylo jejich vymodelování možné. Např. obtížnost 3 – úsměv, slunce, mrak; 4- knoflík, kšiltovka, ementál; 5-most, plachetnice, Stonehange.
Všechny tři úkoly odměřují přesýpací hodiny. Po dopadení posledního zrníčka je snažení úspěšně či neúspěšně u konce. Pokud spoluhráči pojem uhodli, mohou svoji figurku posunout o tolik políček, kolik je obtížnost kartičky.
Další kola budou mít ovšem trochu odlišný průběh, protože znázorňovaný pojem nemůže vybírat hráč, ale je určen políčkem, na kterém stojí figurka týmu. Samozřejmě v předvádění se pravidelně musí všichni členové střídat.Vítězem je ten, kdo jako první dojde do cíle
Možné obměny
Obměny mohou spočívat ve zvolení jiného principu hry – kdy proti sobě nesoupeří dvojice, ale hraje každý proti každému. V tom případě si hráč přečte sám slovo, které má prezentovat a ostatní hádají.
Lze měnit i složitost hry – a to volbou „zákeřnějších“ pojmů.
Dále jsou možné variace způsobu předvádění – lze využít pantomimu (z původní verze hry), stínové divadlo (pro náročnější – na kartičkách by bylo natištěno co stínohrou předvést a jak)…
Zhodnocení
Vítězem se stává ten, který jako první dorazí do cílového políčka. Po dokončení hry lze vést zpětnovazební diskuzi o tom, co hráčům dělalo největší potíže – zda způsoby předvádění (a případně který z nich), nebo slova z karet, nebo schopnost koncentrace na aktivitu, předvádění pod časovým tlakem či něco jiného.