Zavedení EMS do fiktivního podniku
1. Identifikace organizace:
Název firmy: Teranova a.s.
Adresa firmy: Vopršálkova 25/2
Mimoň 47 124
Datum založení: 12. listopadu 2003
Počet zaměstnanců: 108 osob
Obor činnosti: Velkovýroba insektárií, terárií, paludárií, akvárií a výroba některých potřeb pro chovatele exotické fauny.
Výrobní zařízení: elektrické řezačky skla (zastaralé), stoly na lámání skla, ohýbačky na plech, zařízení na tvarování tvrzeného pěnového polystyrénu, chemikálie na úpravu a čištění skla a různé nářadí potřebné pro výrobu např. kleště, ruční pily, diamantové řezáky skla atd…
Ostatní zařízení: Automobily na rozvoz hotových výrobků objednavatelům.
Poloha organizace: Firma má sídlo i dílny ve výrobní hale v severní okrajové části města.
2. Zavedení systému EMS
Environmentální aspekty:
Firma má vysoké spotřeby elektrické energie, díky zastaralým strojům, vysoké procento zmetků. Problém je i v neinformovanosti zaměstnanců o nakládání s odpady a o nových ekologičtějších postupech. Hrozí též úniky chemických látek z výroby a ropných látek z automobilů.
Právní a jiné požadavky:
Pro zavádění systému EMS byly použity tyto právní předpisy:
- pro implementaci EMS: ČSN EN ISO14001
- pro splnění právních požadavků na ochranu ŽP:
– zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
– zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech
– zákon č. 353/1999 Sb. o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky
– vyhláška č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady
Důvody zavedení EMS
Hlavními důvody jsou:
- zlepšení image a dobré pověsti podniku
- trvalé zvýšení efektivnosti výroby
- zvýšení konkurenceschopnosti
- zmenšení negativních dopadů za ŽP prostřednictvím činnosti podniku
Pro tyto důvody musela firma zhodnotit své environmentální aspekty, technologické a finanční možnosti, právní a podnikatelské požadavky.
Pro zhodnocení byla jmenována osoba odborně zdatná v EMS a ta na jeho základě určila následující kroky:
zmodernizování dosavadních technologii a zařízení či nahrazení novými, zvýšení využiti materiálových zásob, zvýšení ekologické uvědomělosti pracovníku firmy (jejich zaškolení), snižování spotřeby energie, snížení procenta zmetků, snížení množství odpadu.
Firma prostřednictvím specializované interní osoby vytvořila program na dosažení cí1u. Tyto obsahují:
- určení odpovědnosti za dosažení cí1ů (vedoucí provozu a výroby a jim podřízení mistři).
- prostředky a časový rámec dosažení cílu (prostředky z rozpočtu firmy, ze získaných dotací; časový rámec: příprava a implementace EMS – 10 týdnu, zkušební provoz – 9 týdnu).
3. Zavedení a provoz
Majitelé firmy jmenují zvláštního zástupce vedení, kterému jsou určeny úkoly, odpovědnost a
pravomoci týkající se zajištění stanovení, zavedení a plnění požadavku na EMS a pro informování majitelů firmy o výsledcích EMS.
Dále pak firma zajistí pravidelné školení pracovníků externími odborníky. Pracovníci budou uváděni do systému environmentálniho managementu a proškolováni :
- o významných environmentálních dopadech jejich pracovní činnosti, skutečných nebo potencionálních,
- o environmentálních přínosech zlepšeného osobního chování a o jejich úlohách a odpovědnosti za dosažení shody s environmentální politikou a postupy včetně havarijních plánu a požadavku na reakce v případě havárie.
S pracovníky bude vedena diskuse a pro přijímání zásadních podnětů bude určen vedoucí provozu.
Všechny provozy a výrobní technologie, které souvisí se stanovenými významnými environmentálními aspekty ve shodě s politikou a cíli firmy budou plánovány tak, aby byly prováděny přesně za podmínek, které stanovuje nová dokumentace o zavedení systému environmentálniho managementu. Za řízení provozu dle těchto pravidel odpovídá vedoucí výroby a jednotliví směnový mistři.
Dokumentace týkající se EMS bude archivována v psané a elektronické formě. Tato dokumentace bude popisovat základní prvky systému managementu a jejich vzájemnou součinnost a poskytnou odkaz na navazující dokumentaci. Dokumenty budou snadno přístupné, budou pravidelně přezkoumávány, revidovány podle potřeby a jejich správnost bude schvalována pracovníkem určeným pro dozor nad dodržováním EMS.
4. Kontrola a nápravná opatření
Na všech výrobních i ostatních zařízeních, která jsou potencionálním ohrožením životního prostředí budou pravidelně monitorována k tomu určenými a školenými pracovníky. Výsledky monitoringu budou pravidelně vyhodnocovány a dokumentace bude archivována.
Ve firmě bude prováděn minimálně 1 ročně audit systému environmentálního managementu. Audit bude prováděn pro tuto činnost specializovanou organizací a bude prováděn tak, aby bylo určeno, zda systém environmentálního managementu odpovídá plánovaným krokům, je správně zaveden a udržován a aby poskytl vedení firmy informace o výsledcích auditů.
Majitelé firmy budou 1 ročně přezkoumávat systém environmentálního managementu. Pokud nebude splňovat plánované cíle může se systém patřičně změnit, aby byl zachován závazek neustálého zlepšování.
5. Certifikace EMS
Dne 14. prosince 2005 byl firmě Teranova a.s. udělen certifikát. Tento certifikát udělil certifikační orgán akreditován národním akreditačním orgánem pro danou oblast činnosti podle normy EN 45012. Firma splňuje všechny požadavky normy ČSN EN ISO 14001 a řádně funguje a je též řádně archivována její dokumentace. Držitel certifikátu je pod dozorem certifikačního orgánu po celou dobu jeho platnosti (min.1 ročně). Jednou za tři roky je prováděn recertifikační audit.