Význam rétoriky a umění přesvědčivě komunikovat a vystupovat v profesním životě manažera
Úvod
Cílem seminární práce je objasnit význam rétoriky v profesním životě manažera a rovněž se zde budu zabývat otázkou, zda je efektivní komunikace v praxi manažera důležitá.
Význam rétoriky a umění přesvědčivě komunikovat a vystupovat v profesním životě manažera
Ne každý člověk je schopný pohotově vyjadřovat nebo formulovat to, co má právě v danou chvíli na mysli. Zjišťujeme to zejména u spontánních, nepřipravených projevů. U běžného hovoru oceňujeme, zda-li náš partner vyjadřuje své myšlenky srozumitelně, poutavě, nebo zda jde o těžkopádný a nepřesný projev. Sama z vlastní praxe vím o nepříjemných pocitech, když nedokážu vyjádřit to, co potřebuji. Pokud k tomuto dochází ve veřejné komunikaci, mohou potíže ve formulování myšlenek vyplývat z trémy, ostychu, nervozity, z nedostatku zkušeností, atd. Ať už se jedná o jakýkoliv důvod, výsledkem je vždy nepřesvědčivé, málo působivé vystoupení i prezentování daného obsahu. Jakou šanci tedy máme s rétorikou? Všechny potíže pramenící z jakéhokoliv důvodu lze překonat a to především cílevědomým uplatňováním poznatků z rétoriky.
Dobrá prezentace je základem úspěchu. Dle mého názoru je schopnost efektivní komunikace důležitá, jelikož kultivovaný jazykový projev, profesionální prezentace a vystupování je jedním ze základních předpokladů úspěšnosti v mnoha profesích a to zejména v managementu, kde lidé často vystupují na veřejnosti a chtějí prezentovat svoji firmu nebo sebe na vyšší úrovni. Proto je třeba umět lépe komunikovat, zlepšit svůj image, vytvářet dobrý dojem, lépe navazovat kontakty s lidmi a pozitivně na ně působit, využít triky a tipy, jak profesionálně prezentovat firmu a sebe v médiích, na tiskových konferencích a svým projevem přesvědčit a získat posluchače, a to i díky porozumění řeči těla.
Měli bychom si uvědomit, že manažer jako vedoucí pracovník musí ovládat spoustu věcí, technik či metod. Laicky řečeno, musí toho umět opravdu hodně. Vždyť pro své podřízené je něco jako vzor, nositel určitých charakteristik. Při konstatování, že vzorovým příkladem manažera by byl pouze superman, nemůžeme zůstat. Vedoucí pracovník díky svému vzdělá, zkušenostem a píli, zastává zcela zaslouženě své postavení na slunci právě díky svým vlastnostem. Těm vděčí za svoji funkci a právě jednou z nich je rétorika.
Závěr
Závěrem bych chtěla zmínit pouze to, že rétorika je pro manažera opravdu velmi důležitým prvkem v jeho profesním životě, jelikož nebýt správného vyjadřování a prezentace, tak by těžko mohl manažer vést své skupiny pracovníků. Vždyť i nyní se stále konají různé semináře, kde se manažeři školí správnému vystupování a komunikaci, jelikož rétorika bude vždy jakýmsi základním kamenem pro komunikaci.