Význam inovačního procesu při zvyšování výkonnosti společnosti podle metodiky BSC
Význam inovačního procesu při zvyšování výkonnosti společností podle metodiky BSC
Hybné síly dlouhodobého finančního úspěchu si vyžadují zcela nové výrobky a služby, které mají uspokojit potřeby současných i budoucích zákazníků. Inovační proces v systému BSC je chápán jako dlouhodobé vytváření hodnot a pro společnosti je silnější hybnou silou budoucí finanční výkonnosti než krátkodobý provozní cyklus. Pro mnoho společností platí, že schopnost úspěšně řídit několikaletý proces vývoje zcela nového produktu nebo schopností podniku oslovovat zcela novou cílovou skupinu zákazníků je z hlediska budoucí ekonomické výkonnosti daleko důležitější, než důsledné efektivní řízení současných operací. Balanced Scorecard chápe inovace jako kritický interní proces.
Inovační proces se skládá ze dvou prvků. Nejprve manažeři využívají výsledků průzkumu trhu ke zjištění jeho velikosti, povahy, zákaznických preferencí a podkladů pro stanovení ceny cílových výrobků a služeb. Jakmile podniky rozvinou své interní procesy směrem k uspokojování konkrétních potřeb zákazníků, je dostupnost správné informace o velikosti trhu a zákaznických preferencích hlavní cestou k úspěchu. Kromě odhalování potřeb existujících a
potenciálních zákazníků může být tento segment zdrojem informací o zcela nových příležitostech a trzích pro výrobky a služby, které může podnik dodávat. Informace o trzích a zákaznících slouží jako vstup pro druhý krok inovačního procesu, tj. procesu návrhu a vývoje aktuálního výrobku nebo služby.
Naproti tomu provozní proces představuje krátkou vlnu tvorby hodnoty, ve které podniky dodávají existující produkty existujícím zákazníkům.
Vyšší priorita inovačního cyklu nad provozním cyklem je zvláště patrna ve společnostech s dlouhou dobou vývoje a designu. Jakmile zde produkt dosáhne výrobní fáze, mohou být provozní hrubé marže dost vysoké. Příležitosti k dalšímu snižování nákladů bývají obvykle omezené. Většina nákladů se přitom objevuje a vzniká během výzkumu a vývoje.
Současné požadavky na inovační procesy:
S nárůstem konkurence dochází i k nárůstu rizikovosti investičních aktivit při současném snižování výnosnosti a zvyšováním nejistoty doby návratnosti investic. Podnikatelské strategie se stávají proto daleko více opatrnější v definování a řízení inovačních aktivit a vládní instituce jsou citlivější při posuzování poskytnutí podpory ryze inovačním projektům. Problémy řešené v souvislosti s inovačními činnostmi lze přibližně generalizovat do následujících bodů:
- Typ inovační strategie, pro kterou se společnost rozhodne – na jaké změny u produktu se má společnost zaměřit
- Požadované zdroje pro dosažení inovačního efektu
- Komplexnost inovace
- Požadavky na management při dosahování plánovaných výsledků, sledování změn v časových plánech, rozpočtech a specifikacích
- Akceptování zjištěných výsledků úspěšnosti při implementaci změn