Upomínkový předmět z pohledu marketingu
Tématem naší semestrální práce je návrh a propagace upomínkového předmětu, který by reprezentoval Technickou univerzitu v Liberci a její absolventy na různých propagačních akcích.
Reklama je velmi důležitá a tak si myslíme, že správně zvolený předmět může oslovit velké množství zájemců a tudíž i budoucích studentů. Samozřejmě jsou zde faktory jako cenová dostupnost, snadná přeprava a nenáročná výroba, které jsme musely brát v úvahu, a které značně zúžily okruh možných variant.
Na základě již zmiňovaných požadavků jsme se rozhodly, že jako upomínkový a propagační předmět Tecnické univerzity v Liberci zvolíme tričko, které ponese jak název, tak i logo této instituce.
Trička budou k dostání v různých velikostech, v pánském i v dámském provedení.Trička jako taková nejsou v oblasti propagace žádnou novinkou, proto jsme věděly, že pokud chceme prostřednictvím triček upoutat a oslovit určitou skupinu lidí (v tomto případě potencionálních studentů) musí se tato trička něčím odlišovat. Raritou se proto stal vzhled a způsob provedení nápisu i loga. Znak a název školy budou do triček vypalovány pomocí laseru, což ve výsledném efektu působí velmi zajímavě a originálně. Laser způsobí velmi efektivní vystínování jakéhokoliv nápisu či obrazce a dokáže přenést dokonce i fotografii.To je další výhodou této metody, nebotˇ se dají do budocna vyrábět trička s fotogafiemi jednotlivých ročníků, která budou sloužit nejen k propagaci, ale i jako hezká vzpomínka pro absolventy. K metodě vypalování laserem dochází na speciálním stroji Arachne 2000.Tento stroj, jak již bylo uvedeno výše, dokáže přenášet širokou škálu nejrůznějších obrázků, nápisů a fotografií a to nejen na látku, ale i na jiné materiály jako například dřevo. Jako jedinou nevýhodu bychom uvedly snad jen to, že látka, na kterou chceme vypalovat musí být vyrobena ze stoprocentní bavlny, protože v ostatních případech dochází k prostupu laserových paprsků skrz látku, či dokonce k jejímu vznícení.
Pořizovací náklady na stroj se pohybují okolo 2 000 000 Kč, avšak v našem případě jsou nulové, nebotˇ Technická univerzita již tento stroj vlastní. Tím odpadá největší investice a ostatní náklady, spojené s provozem stroje a nákupem triček jsme předběžně odhadly na 150Kč. Prodejní cena jednoho trička by se tedy mohla pohybovat kolem 170Kč za kus, což není mnoho a do bodoucna by se možná mohlo zvážit i obdarování studentů těmito tričky atˇ už ve formě odměn za výborné studijní výsledky, nebo jako výhry při různých sportovních akcích či vědomostních soutěžích, nebo při jakémkoli dalším přínosu naší škole.
Vzhledem k tomu, že k výrobě triček bude docházet přímo v protorách školy, odpadají zde náklady na dopravu.Skladování triček může též proběhnout přímo v prostorách školy a jejích přilehlých budovách takže náklady na skladování budou také nulové. Ošetřování výrobků v průběhu skladování není nutné. Distribuční cesta povede v tomto případě od výrobce rovnou ke spotřebiteli.
Výrobcem a zároveň prodejcem je Technická univerzita, spotřebitelé studenti, nebo kdokoli další kdo by projevil o trička zájem. Prodej těchto triček by se dal specifikovat jako maloobchodní prodej, přičemž maloobchod je v tomto případě zastoupen Technickou univerzitou a jejími prostory. Nejvhodnější k prodeji se nám zdála prodejna skript na budově F.
Zde je důležitá komunikace se studenty, aby pochopily další přínosy zakoupení triček pro univerzitu. Mělo by zde docházet k přesvědčovací marketingové komunikaci a to například prostřednictvím samotných vyučujících v hodinách. Velmi důležitá je zpětná vazba, která nás informuje, že zpráva dosáhla příjemce, byla správně pochopena, ale především vyvolala odezvu.
Nástroji komunikační politiky jsou reklama, podpora prodeje, osobní prodej, vztahy k veřejnosti a přímý marketing. V našem případě může být organizován osobní prodej na některých přednáškách,vztahy k veřejnosti zde asi příliš neovlivníme nebotˇ vyplývají ze vztahu student-škola. Přímý marketing by mohl být zastoupen studenty, kteří by oslovovali své kolegy a nabízeli jim možnost zakoupení triček. Prioritní však pro nás bude orientace na reklamu, ta by se měla umístit na webové stránky školy, nebo v tištěné formě na všechna informační místa, či ve formě letáků do jednotlivých učeben a poslucháren.