SWOT analýza města Blanska a jeho okolí
Silné stránky:
-dlouhodobá tradice v řadě průmyslových odvětví /Metra Blansko, Adast Adamov, Minerva Boskovice, Tylex Letovice, …/
-dostatek kvalifikované pracovní síly
-chráněné krajinné oblasti a další přírodní chráněná území
-nízké náklady na pracovní sílu
-dostateční kapacita vzdělávacích zařízení
-stále funkční veřejná doprava na venkově
-značná lůžková kapacita ubytovacích zařízení
-potenciál rekvalifikovatelné pracovní síly využitelné při rozvoji nových ekonomických aktivit v okrese
Slabé stránky:
-celkový útlum inovační aktivity v průmyslových podnicích
-nedostatečný systém pobídek pro zahraniční investory
-migrace obyvatel z některých oblastí okresu zejména z rozptýlenou zástavbou do větších měst
-chybějící infrastruktura zejména v malých obcích
-nedostatek pracovních příležitostí na venkově
-zhoršující se mobilita venkovského obyvatelstva
-nízká flexibilita pracovní síly
-stagnace počtu, kvality a aktivity společenských elit
-nedostatečná nabídka zařízení a aktivit pro trávení volného času
-chybějící ucelený integrovaný dopravní systém v okrese
-podceňování marketingu, nedostatečné marketingové aktivity firem i regionu jako celku
-nedostatek sociálních bytů a sociálních služeb
Příležitosti:
-využití programů hospodářské pomoci EU
-využití investičních pobídek
-získání zahraničních investorů
-usnadnění podnikání ze strany státu – omezení byrokratických překážek a zjednodušení pravidel
-zkvalitnění komunikací všeho druhu
-rozvoj spolupráce mezi venkovskými obcemi a realizace společných projektů
-aktivní příprava na důsledky změn v populačním vývoji -adaptace školského systému na klesající počty dětí a přizpůsobování kapacity potřebám péče o starší občany
-propojení výzkumných a vývojových pracovišť s potřebami soukromých subjektů v okrese
-rozvoj telekomunikací
-výstavba a dostavba obchvatů
-ekonomická motivace ekologických forem vytápění
Hrozby:
-nebezpečí ztráty tuzemských i zahraničních trhů a malá schopnost podniků prosadit se v boji o nové trhy
-nedostatečná podpora cestovního ruchu zejména ve venkovských oblastech
-stárnutí obyvatelstva na venkově
-omezování rozsahu základních služeb na venkově včetně dopravy
-nedostatečná ekonomická podpora zemědělských subjektů a absence dlouhodobé koncepce agrární a dotační politiky k zajištění péče o krajinu venkovského prostoru
-růst počtu sociálně nepřizpůsobivých obyvatel
-přetrvávající pasivita institucí i obyvatel
-odliv kvalifikovaných pracovních sil
-pracovně demotivační systém sociálních dávek – “žít z podpory”
-zpožďování budování a modernizace mezinárodních dopravních tahů