Světová ekonomika: Rozpočet Evropské unie
à Porovnání rozpočtů EU a národních rozpočtů jednotlivých členských zemí
Rozpočet EU obsahuje méně peněžních prostředků než národní rozpočty, nefinancují se všechny oblasti: armáda a bezpečnost, zdravotnictví, školství, a sociální zabezpečení; rozpočet EU financují: zemědělskou politiku, regionální politiku administrativní politiku. Národní rozpočty plní stabilizační fci (rozpočet EU ne), získávají své příjmy hlavně daněmi, rozpočet EU má příjmy, které jsou nezávislé na veřejných financích jednotlivých členských zemí, nejsou daně, které by se odváděly do rozpočtu, zdrojem příjmů rozpočtu EU jsou vlastní zdroje, které jsou natrvalo přidělení EU na financování jejich aktivit
à PŘÍJMY ROZPOČTU EU
- celní výnosy (automatické) – vybraná cla za dovoz zboží do EU z nečlenských zemí (90%, 10% si ponechává země na uhrazení administrativních nákladů) tento zdroj klesá, protože cla se snižují
- zemědělské vyrovnávací dávky – obdoba cla, která se platí za dovoz zemědělské produkce do EU, také automatické příjmy a klesají
- základní zdroj (automatický) – část DPH vytvoření v členských zemí, odvádí se 1% ze základu DPH. Výhledově má klesat. Zajišťuje přes 50% příjmů EU
- čtvrtý zdroj – příspěvek každé členské země do rozpočtu, je stanoven jako % podíl na vytvořeném HDP dané země, nesmí být vyšší než 1.2% z HDP. O tento zdroj musí EU požádat, pokud 1 – 3 zdroje nestačí.
à VÝDAJE ROZPOČTU EU
- Převážná část na společnou zemědělskou politiku 46%, především dotace drobných rolníků
- Strukturální fondy – výdaje určené na rozvoj zaostalých regionů 33%
- Na administrativu 5%
- Na výzkum, vývoj, ochrana životního prostředí, jaderná bezpečnost, energetická
- Na rozšíření spolupráce s ostatními zeměmi středních a východní Evropy
- Na spolupráci s rozvojovými zeměmi na základě Loméských dohod
Rozpočet EU musí být vyrovnaný, v roce 2000 – 92 mld EURO, 2006 – 107mld EURO
à 3 INSTITUCE ROZPOČTOVÉHO PROCESU
- Evropská komise – předkládá návrh radě ministrů
- Rada ministrů – může provést změny, předkládá Evropskému parlamentu
- Evropský parlament
à PROBLÉMY S ROZPOČTEM
Řada zemí má výhrady ke svým příspěvkům, největší Německo, VB (2/3 příspěvků se vrací zpět do VB), Francie, Nizozemí, Rakousko, Itálie = čistí plátci, čistí příjemci – získávají více než přispívají
à Regionální politika a strukturální fondy
Financování regionální politiky (zabývá se rozvojem a financováním regionů v rámci EU, probíhá ze strukturálních fondů)
Principy regionální (strukturální) politiky v rámci EU:
- Princip koncentrace – prostředky se musí soustředit na nejdůležitější problémy
- Princip partnerství – o rozdělení finačních prostředků rozhoduje příjemce
- Princip vyhodnocení EU její orgány – vyhodnotí efektivnost využití prostředků a zhodnotí přínos celé akce
- Princip programování – zpracovávají se programy, kde se hodnotí slabé a silné stránky regionů a navrhují se řešení
- Princip doplňkovosti (adicionality) – finance přidělené ze strukturálních fondů, nesmí nahradit investice ze státního rozpočtu
à Strukturální Fondy
- Fond regionálního rozvoje – financují se oblasti, v nichž HDP na 1 obyvatele je pod 75% průměru EU
- Sociální fond – financují se programy zaměřené na zaměstnanost mládeže, vědu, technologii, uplatnění hendikepovaných osob
- Usměrňovací a záruční fond (garanční) – slouží na podporu zemědělců, podporu venkova, obnovu zemědělské infrastruktury
- Fond strukturálních změn v rybolovu – spadá sem i loďařství
à Nestrukturální fond:
- Fond kohezní – soudržnosti – příspěvky získávají celé země, u kterých je HDP nižší než 90% průměru HDP EU
Nad průměrem – Lucembursko, Dánsko, Rakousko, Belgie, Německo, Francie, Nizozemí, Itálie
Pod průměrem – VB, Švédsko, Finsko, Irsko, Španělsko – KF, Řecko – KF, Portugalsko – KF
Viz Ekonom č.36/99
à CÍLE STRUKTURÁLNÍ POLITIKY 2000 – 2006
- Podporovat regiony, jejichž HDP je úrovní pod 75% – financují se z 1. fondu
- Podporovat hospodářskou a sociální konverzi regionů, ve kterých probíhají strukturální změny
- Podporovat systémy vzdělávání, rekvalifikace a programy zaměstnanosti