Stanovení podmínek pro nákup cukrovinek ve fiktivní prodejně HEURIS
Výběr vhodného dodavatele pro tento sortiment bude provádět vedoucí prodejny HEURIS, s. r. o. v Opavě.
Výběr bude prováděn z dodavatelů, kteří již dodávají do sítě prodejen HEURIS a dále z došlých nabídek, popřípadě firem, které budou prodejnu kontaktovat jiným vhodným způsobem (vyslání obchodního zástupce, apod.)
Výběr dodavatelů v dlouhodobém období není časově omezen. Vzhledem k tomu, že se prodejna HEURIS, s. r. o. v Opavě zahájí prodej 10. května 1999, tak všechny dodávky na zboží včetně cukrovinek musí být nasmlouvány z krátkodobého hlediska nejpozději do 7. května 1999, aby prodejna mohla být otevřena veřejnosti v řádném termínu. Konkrétně u cukrovinek musí být zboží dodáno nejpozději do 6. května, aby mohlo být řádně převzato a urovnáno do prodejních regálů v hale prodejny.
Maximální počet dodavatelů cukrovinek společnosti HEURIS, s. r. o. není omezen. Vedoucí prodejny v Opavě se však rozhodl pro minimálně 2 dodavatele a u jednotlivých dodavatelů objednávat konkrétní druh zboží podle výhodnosti, protože podle jeho zkušeností v jednotlivých velkoobchodech je vždy zvýhodňován jen určitý druh zboží.
Kritéria pro výběr dodavatelů jsou především
- cena zboží
- dodací podmínky tzn. – zda dodavatel zboží doveze až do prodejny
– zda je dovozné v ceně zboží
– jaká je doba mezi objednávkou a dodávkou, tzn. rychlost
dodávky
– maximální a minimální množství v dodávce
– spolehlivost dodávky
– kvalita dodávky
– platební podmínky – doba splatnosti obchodního úvěru – po dodavatelích bude firma HEURIS, s. r. o. požadovat minimální délku obchodního úvěru 10 dnů
– výše poskytovaných rabatů – vzhledem k tomu, že HEURIS, s. r. o. v dlouhodobé strategii počítá s optimalizací počtu dodavatelů cukrovinek, což zároveň předpokládá i větší objemy nakupovaného zboží u těchto dodavatelů, je výše rabatů důležitým faktorem pro výběr dlouhodobého dodavatele. Rozhodující bude od jakého množství odebraného zboží bude rabat poskytnut, a samozřejmě i výše rabatu při daném odběru.
– výše poskytovaných skont – pro HEURIS, s. r. o. bude hrát důležitou roli zejména doba, po kterou dodavatel skonto poskytuje. Předpokládá se, že HEURIS, s. r. o. nebude platit za dodávky zboží hotově, ale že mu bude poskytnut obchodní úvěr (min. 10 dnů) se lhůtou, kdy může být skonto využito. Kromě této lhůty se bude posuzovat i výše skonta. Skonto však není pro HEURIS, s. r. o. tak významným faktorem jako výše rabatů.
- šíře nabízeného sortimentu – v zájmu HEURIS, s. r. o. pro dlouhodobé období je optimalizovat počet stálých dodavatelů na standardní počet. Pro oblast cukrovinek se v dlouhodobém plánu počítá s dvěma stálými dodavateli, proto je šíře nabízeného sortimentu důležitá.
- ostatní faktory dodavatele – dobré jméno
– pořádání soutěží pro maloobchodní prodejce
– jednorázové výhody pro odběr zboží (cenově výhodné nabídky pro konkrétní druh zboží)
U všech došlých nabídek si firma HEURIS, s. r. o. vyžádá katalog a ceník nabízených výrobků – cukrovinek. Tyto materiály budou základním podkladem pro provedení rozhodnutí o objednávce.
Materiál zpracoval Ing. Břetislav Kolomazník – zástupce vedoucího prodejny HEURIS, s. r. o. v Opavě.