Slezskomoravské telekomunikace Opava – marketingová analýza
Úvod
Pro tuto práci, která se věnuje marketingové analýze a plánu podniku jsem si vybral společnost Slezskomoravské telekomunikace Opava, spol. s r.o., se sídlem Příčná 10/2828, 746 01, Opava. Společnost vznikla v roce 1991 a byla založena 12 společníky, kteří vzešli z řad pracovníků bývalé Okresní správy pošt a spojů.
Společnost se zabývá podnikáním v oblasti výstavby telekomunikačních sítí, projekční činností, zřizováním pobočkových telefonních ústředen, dále pronájmem stavební mechanizace a obchodní činností v oblasti telekomunikací, elektroniky a elektrotechniky. Jedná se o českou společnost, která zaměstnává více jak 60 zaměstnanců a svůj úspěch staví na dodržování základních hodnot jako jsou kvalita, rychlost, sebedůvěra a slušnost. Obchodní činnost je rozvíjena na dvou provozovnách, jedna se nachází v Opavě a druhá Ostravě – Mariánských Horách, kde pracuje cca 1/5 z celkového počtu zaměstnanců.
Společnost jsem si vybral, jednak protože jsem měl snadný přístup k informacím z důvodu, že ve společnosti jsem dlouhá léta pracoval a dobře ji znám, ale také, že její postavení na trhu zabývající se výstavbou telekomunikačních sítí je velice stabilní a dlouhá léta na vrcholu.
Podnikatelská činnost společnosti v minulém období
Společnost od jejího vzniku od roku 1991 se převážně zaměřovala na jednoho stálého zákazníka a to na SPT Telecom a.s., později Český Telecom, a.s. a nynější Telefónica O2 Czech Republic, a.s. Vzhledem k tomu, že společnost byla založena bývalými zaměstnanci již zmíněné Okresní správy pošt a spojů, existovaly velice dobré vztahy a kontakty se zadavatelem zakázek a dále znalost prostředí, proto se společnost věnovala jen zakázkám zadávaným do roku 1998 společností SPT Telecom a.s. a od roku 2001 zakázkami získanými na základě rámcové smlouvy s Českým Telecomem, a.s.
Z důvodu výhradního postavení na trhu výstavby metalických telekomunikačních sítí, realizačních telekomunikačních firem, nebyl důvod zaměřovat se na jiné zákazníky. Firma neměla do nedávné doby, cca do roku 2002 samostatný útvar marketingu. Veškerá rozhodnutí v této oblasti byla plně v kompetenci vedení. Od roku 2002 z důvodu úpadku metalických telefonních linek a snížením investičních zakázek od Českého Telecomu se firma začala zaměřovat také na jiné poskytovatele telekomunikačních služeb vlastnící vlastní sítě, jako byly např. České radiokomunikace, nebo GTS Czech atd.
Analýza marketingu a využití v podniku
Analýzu marketingu a jeho využití v podniku provedu na analýze 4 základních prvků jako jsou produkt, cena, místo a propagace.
Produkt, který společnost Slezskomoravské telekomunikace Opava, spol. s r.o. produkuje je v prvé řadě Projekt liniové stavby. Zde se firma zaměřuje na rychlost vyhotovení projektové dokumentace, kvalitu v podobě podrobného zmapování terénu a návrh nejvhodnějšího technického řešení. Dalším z hlavních produktů je samotná realizace stavby, u které je brán největší důraz na kvalitu realizace, rychlost a plnění termínů. Společnost vychází z dlouhodobé strategie činnosti organizace, kde nosným programem je poskytování komplexních služeb při výstavbě telekomunikačních sítí počínaje zajištěním projektové dokumentace, přes vlastní realizaci v četně inženýrské činnosti pro telekomunikační operátory v České republice. Jejím prioritním úkolem je plné uspokojení zákazníka a všech zainteresovaných stran, z něhož vyplývá udržení jeho důvěry v jimi poskytovanými službami a v neposlední řadě i upevnění dobrého jména organizace v obchodních kruzích. Vedení organizace považuje za klíčovou otázku při naplňování politiky princip spoluzodpovědnosti všech zaměstnanců za kvalitu odváděné práce v organizaci jako celku. Vedení organizace klade důraz na neustálou snahu o zlepšování a zvyšování efektivnosti. Pro naplňování firemní politiky zavedla firma normu ČSN EN ISO 9001:2001, 14001:2005 a směrnici OHSAS 18001:1999.
Cenu produktu („výrobku“) tvoří náklady na provoz v podobě nákupu materiálu, provozních nákladů, mzdy zaměstnanců a části zisku. Možností je i poskytování slev uzavřením smlouvy o výhradních dodávkách projekčních a montážních služeb a sjednání individuální ceny pro klíčové zákazníky.
Jako místo prodeje lze označit webové stránky, kde si může zadavatel zakázky zjistit kontakty na zástupce společnosti, případně různé informační portály jako je Evropská databanka, atd. Dále to může být kancelář obchodního oddělení. Jelikož se firma mnohdy sama zúčastňuje veřejných výběrových řízeních, nelze jednoznačně určit místo prodeje, tedy možné jednoznačně vyčlenit místo prodeje, jako je např. prodejna potravinu.
Propagaci nebo-li reklamu si společnost zajišťuje především účastí na výběrových řízeních s dokládanými referencemi realizovaných zakázek a nebo pomocí webových stránek společnosti.
Marketingová komunikace
Cílem marketingové komunikace má být především vyvolat zájem u zákazníka, získat si jeho pozornost a touhu po nákupu či spotřebě výrobku.
Jak jsem již uvedl výše, společnost si reklamu zajišťuje především účastí na výběrových řízeních s dokládanými referencemi realizovaných zakázek a nebo pomocí webových stránek společnosti, u kterých v současné době dochází k celkové rekonstrukci, aby vyhovovala současnému trendu a nabízela ucelený přehled o společnosti s důrazem na reference společnosti a nabízených službách.
Závěr
Firma Slezskomoravské telekomunikace Opava, spol. s r.o. díky setrvačnosti z doby minulé, kdy byla závislá na jednom zadavateli zakázek, nevyužívá marketing a marketingovou komunikaci jako firmy zabývající se produkcí vlastních výrobků či služeb pro širokou veřejnost. Z podnikatelské činnosti vyplývá, že firma se snaží si udržet současného zákazníka, aby získala další zakázky. Zvyšovat spokojenost zákazníka, zvětšovat konkurenceschopnost na trhu, zvyšovat efektivnost a kvalitu práce všech zaměstnanců, zvyšovat bezpečnost zaměstnanců aj. zainteresovaných osob, zlepšit úroveň péče o životní prostředí.
Pokusím se navrhnout z oblasti marketingu konkrétní návrhy pro jednotlivé prvky marketingového mixu „4P“.
Produkt – Zavedení zpětné vazby pro zjištění spokojenosti s dosavadní realizací staveb, případně zjištění nových požadavků stávajících zákazníků a zjišťování potřeb trhu. Díky zpětné vazbě bude firma lépe a pružněji reagovat na případné změny na trhu.
Cena – Bylo by vhodné provést cenový průzkum, porovnání cen s konkurencí.
Místo – Místo prodeje, tak jak je nastaveno v současnosti bych ponechal.
Propagace – Vybudování propagačních materiálů se základními informacemi o službách, které společnost nabízí. Informace o společnosti, reklamní předměty.