Reklamní agentura Aleš, s. r. o. – profil firmy
Aleš s. r. o.
Po listopadových změnách, s vznikem podnikání právnických a fyzických osob si lidé začali uvědomovat potřebu a sílu reklamy. Někteří si ji dělali sami, jiní ji zadali firmám. A toto byl i prvopočátek této.
Aleš s. r. o. vznikla v létě roku 1990 na popud pana Vernera. On, vyučený designer, začínal v této době bez jakékoli pomoci, jak se říká „na koleně“. Samozřejmě se nesnažil o tzv. full service, byly to hlavně malé zakázky na které stačil, např. nápisy na okna, tabule, vývěsní štíty atd. Jeho pracovna sídlila na ulici Českobratrské. Postupem času se počet zákazníků zvyšoval, a tudíž začal přibírat pracovníky. Tehdy se také změnily majetkové vztahy ve firmě, protože do firmy vstoupil pan Molitor, který se stal zároveň ředitelem firmy Aleš s. r. o. Vlastnické vztahy jsou rozloženy takto pan Verner 80% a pan Molitor zbylých 20% podílu.
K dnešnímu dni ve firmě Aleš pracuje přibližně 30 lidí. Z tohoto počtu je 10 pracovníků zaměstnáno externě. Vedení podniku, jak jsem již říkal, tvoří pan Molitor jakožto ředitel, dále tři manažeři, každý pro jiná úsek, účetní a jeden personalista. K dispozici jim je jedna sekretářka. Dále jsou zde dva předáci, kteří řídí práci. Jeden má na starost přípravu a druhý tisk. Zbylí pracovníci jsou střihači, návrháři, pracovníci obsluhující stroje, pomocní dělníci a uklízečky. Zmíněných 10 externích pracovníků je přibíráno v případě velkých zakázek. Pan Verner už v této době nefiguruje ve vedení podniku, neboť má i jiné podnikatelské projekty. Z důvěrných zdrojů jsem se dozvěděl, že jeho firma se snaží převzít pod svou kontrolu ostravské rádio Sprint.
Firma Aleš se na trhu propagace a reklamy snaží o tak zvaný „full sevice“, zajišťují tedy vše od nátisku vizitek, přes výzkumy trhu až po Televizní reklamu. Z jejich nabídky si můžeme vybrat:
– zajištění reklamní kampaně a vyhodnocení jejích výsledků
– všechny druhy reklamních prostředků a její výroba pomocí sítotisku, ofsetového tisku, tampónového tisku, samolepících folií
– mediální reklamu zahrnující rádiošoty i TV šoty
– výzkum trhu
– billboardovou reklamu atd.
Protože však firma není velká, a finančně si nemůže dovolit např. vlastnit filmové studio, spolupracuje proto s jinými firmami. Je to firma Banami TV, která zajišťuje TV šoty, rádio Sprint pro výrobu rádiošotů a firmou Snip zajišťující billboardovou reklamu.
Zde bych citoval nejmenovaného pracovníka, který říká, že firma Snip vlastní snad každou tyčku v Ostravě. Zbylé práce provádějí sami, ve vlastních prostorách v Mariánských horách. Zde mají umístění všechno materiální vybavení k výrobě potřebné. Počítače vybavené programem Corel 4, který je určen pro návrhářské práce, Ploter pro střih samolepících fólií, Ofsetový stroj, vybavení pro sítotisk a tampónový tisk, fotokomoru s kompletním fotografickým zařízením či jednoduché sušící vozíky.
Zákazníci firmy jsou hlavně ostravské firmy nebo z okolí Ostravy. Mezi největší zákazníky patří:
Hrušovická chemická společnost – zakázky okolo 1/2 miliónů korun ročně
Kovoz Karviná – zakázky okolo 1/4 miliónů korun ročně
Ekoezop – zakázky okolo 1/4 miliónů korun ročně.
S dalším firem jmenujme Joks, SAM, Autopal, Centrum kultury a vzdělávání a řada dalších menších firem.
Nejzajímavější zakázka byla od neznámého zákazníka, který si nechal udělat letáčky do zemí Evropské unie v několika jazycích za Kč 560 000,–. Zákazník platil hotově.
Postup práce ve firmě probíhá asi takto:
Př. Vezmeme v úvahu zákazníka, který si chce nechat potisknout propisky, a předpokládáme, že propisky nemá.
- KONTAKT – osobní v sídle firmy, zavolá-li zákazník, přijedou pracovníci firmy k němu. Předběžná dohoda o počtu a datumu předání.
- CENOVÝ NÁVRH – při druhé schůzce se předá klientovi cenový návrh. Souhlasili je povinen zaplatit 50% zálohu.
- ZAJIŠTĚNÍ MATERIÁLU – nákup propisek
- VÝROBA – připraví se vzor na počítači (barva, vzhled). Tento vzor odsouhlasí zákazník,
– výroba tzv. klišé při tampónovém tisku, nafocení filmů při ofsetovém tisku,
– výroba vzoru a ukázka zákazníkovi
– celková výroba potřebného množství
- FAKTURACE – fakturace je spojená s fyzickým předáním
Na závěr bych chtěl vysvětlit název firmy ALEŠ. Většinu s nám by napadlo, že majitel se jmenuje právě takto, nebo že je to zkratka či spojenina nějakých slov. Ne, název Aleš je proto, že je lehce zapamatovatelný, krátký a hlavně český.
Literatura: Rozhovor s Barborou Herdovou, manažerkou a designerkou firmy.
Obsah: 1. Úvod
2. Vznik firmy
3. Personální obsazení
4. Služby poskytované
5. Vybavení a spolupracující firmy
6. Zákazníci
7. Postup práce
8. Závěr
9. Literatura