Představa dokonalého podniku
Představa „dokonalého podniku“ z hledisek managementu, marketingu a psychologie i sociologie, koncentrovaná v nejrozšířenějších koncepcích. Porovnejte 2-3 koncepce „dokonalého“ podniku.
V 80. letech s e soustřeďuje pozornost na využití zkušeností předních podniků. Zkoumaní podle žebříčků úspěšnosti podniků. Porovnávání „západních podniků“ a podniků ve stylu „Japan“. Prof. Peters sestavil následující doporučení v pěti skupinách:
- Orientace na zákazníky jako rozhodující, podmínkou vysoká kvalita veškeré práce, neustálý kontakt, průzkum, pružnost.
- Inovace, proinovační klima, neformální řízení malých kolektivů, rychlá aktivizace všech pracovníků, jejich úsilí.
- Kvalita pracovníků, loajalita, výkonnost, podniková rodina, péče kvalifikačnímu růstu, sociální participace, „volné“ řízení.
- Vedení lidí, zájem na kvalitních výsledcích, sdílené hodnoty, společné zájmy, schopnosti, aktivní ochota, výsledky,sounáležitost k podniku, úloha vedení.
- Systémy řízení, jednoduché postupy i struktury, rychlost, svědomitost, péče o dlouhodobé výsledky, kvalita, inovace.
Koncepce 7S z rozsáhlých zkušeností poradenské firmy McKinsey. Informace z několika tisíc podniků. Anglické názvy na S.
- Strategie – programové stanovisko vrcholového vedení – cíle.
- Struktura – prvky a vazby, funkční náplň, informační vztahy
- Personál (Staff) – kolektiv s podnikovou společenskou kulturou.
- Systémy řízení – postupy, metody, technika řídící práce.
- Cíle a hodnoty (Shared values) – základní orientace-poslání.
- Styl řízení jednání vedoucích vůči kolektivu.
- Znalosti, schopnosti, dovednosti, návyky (Skills)- intelektuální bohatství podniku, zázemí pro úspěšné plnění cílů.
Koncepce kritických faktorů úspěchu, nejvýrazněji ovlivňujících podnikové výsledky:
- strategie
- lidské zdroje
- operační systém.
Vztahy všech tří přístupů k faktorům úspěšnosti:
Prof. Peters | 7S McKinsey | Kritické faktory úspěchu |
Orientace na zákazníka | Strategie | Strategie |
Inovace | -,,- | -,,- |
Vedení lidí | Styl řízení
Cíle a hodnoty |
Lidské zdroje |
Pracovníci | Znalosti, schopnosti, personál, dovednosti, návyky | -,,- |
Systémy řízení | Systémy řízení
Struktura |
Operační systém |