Použití optimalizačních metod na optimalizaci výrobního programu firmy pro stavební trh ČR
- Úvod
Na stavebním trhu v ČR podniká dle registrací v obchodním rejstříku cca 2000 stavebních firem. Počet velkých stavebních firem (generálních dodavatelů staveb) s obratem přes 1 mld. ročně je cca 30 firem. Naše stavební společnost patří mezi ně a navíc patří do tzv. velké pětky stavebních firem.
- Modelové vztahy na trhu
Ze třech základních modelových vztahů na trhu (výrobce-spotřebitel): konkurenční trh, monopol a oligopol, se na českém stavebním trhu nejvíce uplatňuje model oligopolu, kromě některých okrajových a vysoce specializovaných technologií, kde se jedná takřka o monopol.
Základní charakteristikou oligopolu je, že se jedná o trh, kde je několik výrobců dodávajících jeden druh zastupitelného zboží. Klíčovou charakteristikou u oligopolních modelů je seznam strategických proměnných. Jedná se o proměnné, které mohou být oligopolisty měněny a jejichž prostřednictvím mohou být optimalizovány efekty z účasti na trhu.
Základní strategické proměnné jsou:
- rozsah dodávek výrobků na trh za časové období, obrat stavební výroby
(omezeny vlastní kapacitou a zdroji, příležitostmi na trhu),
- cena (určena na základě nabídky a poptávky)
- zisk (plánovaný ukazatel pro budoucí období)
V případě českého stavebního trhu můžeme hovořit o stavu kdy se oligopolisté o hodnotách svých strategických proměnných nemohou domlouvat. Důvodem je převis nabídky nad poptávkou, současná recese stavebnictví ale hlavně činnost zahraničních stavebních firem na našem stavebním trhu. Jedná se tedy o nekoluzivní model interakce mezi oligopolisty. Tato situace platí jak v oblasti výstavby pro soukromé investory i stát, kdy se ve veřejné soutěži mohou přihlásit ti účastníci kteří splňující zadávací kriteria. Z dalšího členění oligopolu na jednovýrobkové a více výrobkové je zřejmé, že vzhledem k širokému spektru stavebního trhu (segmentů stavebního trhu) a staveb samotných se jedná o model vícevýrobkový.
Cílem každého oligopolisty je maximalizace vlastního zisku, toto je však jen krátkodobé hledisko. Dalšími a neméně důležitými kriterii je podíl na trhu, vytížení výrobních kapacit, expanze na další trhy a segmenty atp. Jednotlivá kriteria však často působí proti sobě a je nutné hledat kopromis pro stanovení dalšího postupu. S klesající marží a snižující se možností tvorby zisku vzrůstá požadavek zvýšení obratu – podílu na trhu a průnik do jiných segmentů stavebního trhu.
- Závěr
Vzhledem k výše uvedenému by při aplikaci na úlohu s velkým počtem kriterií nebo s velkým počtem variant pro optimalizaci znamenalo použít složitý výpočetní model i jeho následnou interpretaci. Možným řešením je stanovit optimální výrobní program jen zjednodušením modelu reálné ekonomické situace na trhu a v podniku .
Zjednodušený jednovýrobkový nekoluzivního oligopolního modelu může být tvořen:
- seznamem oligopolistů (velmi široký a rozdílný od zakázky)
- strategií oligopolistů (rozsah dodávek na trh, členění trhu, kapacity, zdroje )
- nákladovou funkcí oligopolistů (funkce z rozsahu výroby)
- cenou (nabídka a poptávka)