Podniková ekonomika – podnik
Podnik
1. Podnik a jeho okolí
1.1. Pojem podniku
Podle obchodního zákoníku se podnikem rozumí soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit. Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.
Podnik je tedy ekonomicko-právní subjekt, který představuje základní jednotku ekonomiky. Na činnosti podniku jsou též zainteresováni vlastníci. Výsledky činnosti podniku jsou výrobky či služby, poskytované subjektům v okolí podniku.
Podnikání je činnost, jejímž motivem je dosažení zisku (rozdíl mezi výnosy a náklady). Zisk je dosahován produkcí statků (výrobky, služby), pomocí nichž jsou uspokojování potřeby odběratelů. Na počátku podnikání je třeba vložit kapitál. Snaha podniku tedy zhodnocení vloženého kapitálu. Při podnikání musí podnik čelit riziku.
Činnost podniku je ovlivňována okolím podniku. Podnik může též působit na okolí podniku. Jednotlivé prvky okolí a vazby mezi nimi je nezbytné neustále analyzovat a výsledky analýz promítat především do strategických rozhodnutí, resp. využívat je v procesu tvorby strategie podniku.
Za důležité prvky okolí jsou považovány: politické okolí, ekonomické okolí, legislativní okolí, sociální okolí, demografické okolí, technologické okolí. Tyto prvky tvoří tzv. makro okolí. Analýza makro okolí se označuje jako analýza PEST (politické, ekonomické, sociální a technologické faktory), tvoří součást strategické analýzy, vytvářející východiska pro volbu strategie podniku.
Konkurenční okolí (mikro okolí) je obvykle vymezeno odvětvím, ve kterém podnik operuje. Jednotlivými prvky tohoto okolí pak jsou stávající konkurenti, dodavatelé vstupů, trh, potenciální nově příchozí konkurenti do odvětví a substituty. Vliv tohoto okolí je velmi významný pro podnik, současně je však v možnostech podniku ovlivňovat jeho vývoj. Jakýkoliv významný krok konkurenta se odrazí ve stavu konkurenčního okolí atp.
1.2. Cíle podniku
Poslání podniku identifikuje základní funkci podniku.Vize dává představu o zaměření a významu podnikatelských činností podniku, vyjadřuje, čím podnik chce být.
Zájmy podniku a vlastníků jsou vyjádřeny pomocí soustavy cílů, o jejichž naplnění podnik usiluje. Cíle podniku se odvíjejí od poslání podniku a představují požadované budoucí výsledky podniku.
Za původní primární cíl podniku byla považována maximalizace zisku v krátkodobém pohledu, tj. bez ohledu na vliv časového horizontu a bez vlivu rizika. Cíl bylo možné vyjádřit např. pomocí ukazatele rentability vlastního kapitálu. Současný přístup považuje za primární cíl podniku maximalizaci hodnoty podniku.
Při řízení se pracuje se systémem cílů, tj. množinou cílů a vzájemnými vztahy mezi cíli.
Podle doby nebo termínu plnění se uvažují cíle krátkodobé (do 1 roku), střednědobé (cca 1 – 4 roky) a dlouhodobé (více než 4 roky). Podle kvantitativního hodnocení lze cíle dělit na cíle bez daných limitů nebo cíle s danými limity. Podle obsahu lze cíle členit na ekonomické (výsledkové, výkonové, finanční) a mimoekonomické (technické, sociální apod.).
Množina cílů je zpravidla významově uspořádána. Toto uspořádání umožňuje členit cíle na vrcholové a podřazené. Podle vzájemných vztahů se cíle člení na komplementární (dosažení jednoho cíle vede automaticky k dosažení cíle druhého), konkurenční (dosažení jednoho cíle vede k nižšímu dosažení cíle jiného) a indiferentní (plnění jednoho cíle nemá vliv na plnění cíle jiného).
Podnik uskutečňuje své cíle prostřednictvím své činnosti. V případě typického výrobního podniku jsou jeho primárními funkcemi funkce zásobovací, výrobní a prodejní a podpůrnými funkcemi personální, investiční, finanční, vědeckotechnická či správní. Funkce podniku se uskutečňují v organizační struktuře, jejímiž prvky jsou organizační jednotky a vztahy mezi nimi.
Vstup (materiál) Zásobování Produkce Odbyt a prodej Výstup (produkty)
Tok výrobků
Finance a finanční řízení
Finanční analýza
Plánování, řízení, kontrola
Správa
Personalistika
Investiční činnost
Inovace, vědeckotechnická činnosti
Podpůrné činnosti
1.3. Plánování
Strategie podniku stanoví cesty, jak dosáhnout poslání a cílů. Strategie je orientována na základní směry vývoje, nikoli na detaily, proto je nutné ji doplnit podrobnějším a krátkodobějším pohledem. Tuto úlohu plní podnikové plánování.
Plánování představuje činnost, směřující k určení způsobu, pravidel a taktiky, použité při realizaci strategie. V tomto případě je tedy nutné respektovat požadavky na časovou provázanost plánovacích dokumentů. Výsledkem plánovací činnosti je plán. Plán, ačkoli se týká rozvoje podniku jako celku, musí být rozpracován a vztažen k jednotlivým funkčním oblastem (marketing, investice, výroba, finance, atd.). Plánovací proces nekončí sestavením plánů, ale pokračuje jejich realizací a následnou kontrolou (zpětnou vazbou).
Podnikové cíle jsou postupně konkretizovány (např. do podoby ekonomických ukazatelů) a rozpracovány pro nižší řídící úrovně a vztahovány na kratší časové úseky. Je tedy vypracována soustava podnikových plánovacích dokumentů. S jejich formální a obsahovou podobou seznamuje čtenáře tato kapitola.
Analýza podnikového okolí, analýza podniku a jeho postavení v odvětví (tzv. strategická situační analýza) je východiskem pro výběr a formulaci poslání podniku, cílů podniku a strategie směřující k jejich naplnění.