Podnikatelský plán: sociální firma Kominol, s. r. o.
I. Informace o sociálním podniku a jeho strategiích
Sociální firma Kominol s.r.o. vznikla jako samostatný podnikatelský subjekt zápisem do
obchodního rejstříku ze dne 10.9.2012. V současné chvíli se tedy firma nachází v samotném
počátku podnikatelských aktivit. Společnost založil (Ing. Jakub Šťastný) se obchodním podílem
ve výši 100%. Smyslem a posláním společnosti je vytvářet pracovní příležitosti pro osoby
znevýhodněné na trhu práce a k tomu jim poskytovat přiměřenou pracovní a psychosociální
podporu. Tomuto poslání jsou přizpůsobeny vnitřní postupy i způsob řízení firmy. Vzhledem
k potřebě řešit problém obtížně zaměstnatelných osob ve svém nejbližším okolí, se firma
rozhodla zaměřit své podnikatelské aktivity směrem k sociálnímu začleňování dlouhodobě
nezaměstnaných na ÚP v evidenci delší než 1 roka jít cestou cíleného zaměstnávání těchto osob
a odstraňováním barier v jejich přístupu k zaměstnání. Zároveň se firma aktivně přihlásila
k principům sociálního podnikání, které také vtělila do své společenské smlouvy. Smyslem
tohoto kroku je přispět k vytváření nových možností pracovního uplatnění pro osoby
znevýhodněné na trhu práce a zvýšit tím kvalitu jejich života a zapojení do běžné společnosti
v pracovní i jiné oblasti. Jako startovací projekt, který by měl firmě umožnit se v této oblasti
úspěšně realizovat, byla zvolena podnikatelská aktivita v oblasti kominických služeb (jedná se
především o čištění spalinové cesty:, výběr a odnos sazí (kondenzátu):, kontrola spalinové
cesty: (dle nařízení vlády č. 91/2010 Sb.), měření komínového tahu, měření vlhkosti palivového
dříví:). Tento podnikatelský plán v sobě také zahrnuje oblast vzdělávání zejména s důrazem na
osvojení pracovních návyků, postupů, komunikačních dovedností, orientace na trhu práce apod.
Strategické cíle podniku v horizontu tří let
1) Vytvoření konsolidované a konkurenceschopné sociální firmy
Nejdůležitějším strategickým cílem pro první tři roky existence sociální firmy je její vnitřní
stabilizace a konsolidace. Vnitřní stabilita je prvním předpokladem schopnosti obstát na trhu a
vytvořit si na něm pevné místo. Mezi dílčí cíle, skrze které lze výše uvedeného dosáhnout,
řadíme zejména:
– Vytvoření kvalitního pracovního týmu, který bude složen ze zkušených odborníků a
pracovníků z řad cílových skupin. Pro zaměstnance budou za asistence školitele
pořádány individuální konzultace a skupinové programy za účelem neustálého rozvíjení
a zvyšování úrovně vzdělávání svých zaměstnanců a tím zvyšování jejich osobních a
pracovních kompetencí a dovedností. Důraz bude také kladen na zapojení zaměstnanců
do procesů rozhodování a plánování rozvoje firmy. Jedním z nástrojů zapojení bude
účast na valné hromadě a možnost připomínkovat a předkládat své návrhy jednateli a
valné hromadě.
– Technické vybavení firmy: inspekční kamera, analyzátor spalin, kominické kartáče,
kominické zrcátka, kominická šorna, kominická sluníčka dle průměru, ruční naviják,
pumpa na určení sazového čísla, protiprachová ochranná deska, pádové závaží, konopné
lano, kominická koule.
1
2) Získání pevného postavení na trhu na místní úrovni
Stabilní postavení na trhu předpokládá především jasně definovanou a potenciálními
zákazníky rozeznatelnou „tvář“ či image podniku a vhodně nakombinovaný mix
nabízených služeb, který koresponduje s poptávkou na trhu. S tím souvisí tři vzájemně
provázané dílčí cíle:
– Vytvoření corporate identity: zpracování grafického manuálu, loga (tzv. branding
firmy), PR materiály atd.
– Marketingová strategie a průzkum trhu: úkolem bude zpracovat detailní popis poptávky
a mapu potenciálních klientů, podle čehož vytvoříme přesnější nabídku služeb. Díky
průzkumu trhu můžeme v dalším kroku vypracovat marketingovou strategii, která bude
zacílena na přesně definované skupiny zákazníků. Jako nástroje využijeme např.
reklamy v místních médiích ( regionální deníky, www stránky atd.)
– Síť stálých zákazníků: využijeme výsledků marketingové strategie (v níž definujeme
poptávku, služby a nástroje propagace) pro nastartování obchodní činnosti.
3) Kontinuální aktualizace a implementace principů sociálního podnikání
Sociální firmu chápeme v prvé řadě jako podnikatelský subjekt, který působí na běžném
trhu a je schopný obstát v konkurenci s ostatními podniky. S tím souvisí předešlé dva
strategické cíle. Přihlášením se k sociálnímu podnikání se ovšem zároveň zavazujeme
k plnění určitých principů. K nim např. patří, že budeme usilovat o etiku podnikání –
navenek ke svým zákazníkům, konkurentům i směrem ke svým zaměstnancům. Dále že
naše podnikání a provoz budou transparentní a srozumitelné pro všechny zainteresované.
Mezi jednotlivé principy, k jejichž naplnění se Kominol servis s.r.o. hlásí, patří:
– Společnost se zakládá k dosažení obecně prospěšného cíle, kterým je při výkonu
soustavné ekonomické aktivity zaměstnat co nejvíce osob, které jsou dlouhodobě
nezaměstnané a jsou déle než 1 rok vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání
Úřadu práce ČR.
– Společnost má povinnost zajistit, aby minimálně 40 % zaměstnanců společnosti tvořily
osoby, které jsou dlouhodobě nezaměstnané a jsou déle než 1 rok vedeny v evidenci
uchazečů o zaměstnání Úřadu práce ČR.
– Společnost je při své činnosti povinna naplňovat princip lokalizace, který spočívá
v zapojení do místních iniciativ, využívání místních zdrojů a identifikaci místních
potřeb. Partneři společnosti budou vybírání přednostně z regionu Olomouckého kraje.
2
– Zisk je používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku společnosti a/nebo pro
naplnění veřejně prospěšných cílů. Při svém hospodaření je společnost povinna
reinvestovat minimálně 51 % zisku do rozvoje své činnosti.
– Zaměstnanci společnosti vykonávají svá práva týkající se řízení společnosti a kontroly
její činnosti v rozsahu a způsobem upraveným níže. Zaměstnanci mají zejména právo
účasti na valné hromadě společnosti, předkládat valné hromadě a jednateli návrhy a
vyjadřovat se k návrhům předkládaným valné hromadě k rozhodnutí.
Obecně prospěšný cíl
– Obecně prospěšný cíl společnosti spočívá primárně ve vytváření pracovních
příležitostí pro osoby znevýhodněné na trhu práce a k tomu jim poskytovat
přiměřenou pracovní a psychosociální podporu. Prostřednictvím spoluúčasti na
každodenním dění v podniku a stabilnímu příjmu mohou osoby dlouhodobě
nezaměstnané , které jsou déle než 1 rok vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání
Úřadu práce ČR., přetvářet své sociální prostředí a ekonomickou situaci, čímž se
emancipují od závislosti na sociálním systému a pozvolna se začleňují do většinové
společnosti.
Zaměstnáním čtyř pracovníků z níže uvedené cílové skupiny :
– osoby, které jsou dlouhodobě nezaměstnané a jsou déle než 1 rok vedeny v evidenci
uchazečů o zaměstnání Úřadu práce ČR
vznikne v průběhu realizace projektu samostatně fungující pracovní kolektiv vedený odborně
zkušenými a sociální problematiky znalými pracovníky, který po ukončení projektu bude
připravený a schopný bez dalších finančních dotací samostatné existence, rozvoje a další
expanze Zdali je dosaženo tohoto cíle, bude zřejmé z počtu přijatých zaměstnanců z cílových
skupin. Pro naplnění cíle se bude jednat o zhruba polovinu celkové kapacity zaměstnanců. Pro
tento projekt budou důležití stakeholdeři, neboli veškeré subjekty které budou ovlivňovat tento
projekt a také subjekty tímto projektem ovlivněny. Mezi stakeholdery budou patřit asociace,
svazy a dále se bude jednat o veřejné instituce jako je magistrát,obce, úřad práce, krajský úřad,
ale také o obchodní partnery a dlouhodobé zákazníky nebo dodavatele. Všechny tyto subjekty
budou vždy informovány a to výroční zprávou.
II. Popis nové podnikatelské aktivity a možnosti jejího vývoje
Společnost Kominol s.r.o. plánuje provozovat tyto podnikatelské aktivity :
A. Čištění a vymetání komínů
Čištěním a vymetáním se rozumí:
· zprůchodnění komínového průduchu,
· odstranění vrstvy sazí a kondenzátů (tak, aby bylo dosaženo původní světlosti
průduchu),
· odstranění sazí z půdice komínového průduchu, kontrola, popřípadě zprůchodnění
výpustného otvoru pro odtok kondenzátu včetně potrubí,
· odpuštění kondenzátu z kondenzátní jímky apod.
3
Posouzením se rozumí:
* zjištění stavebního stavu spalinové cesty (stav použitého materiálu a provedení,
vlhkostzdiva apod.),
* zjištění těsnosti spalinové cesty, případná kontrola inspekční kamerou,
* kontrola požární bezpečnosti,
B. Kontrola komínů a měření spalin , kontrola inspekční kamerou
· měření účinnosti spalovacího stroje a vypouštění spalin
· měření komínového tahu
· zjištění zanešení spalinové cesty, či trhliny v komínové vložce či lokaci cizích těles
C. Frézování komínů průduchu a vločkování komínů
· Frézování komínů při rekonstrukci komínové stavby (změna rozměru či průměru
průduchu za účelem zvětšení tohoto průduchu) pro použití komínové vložky.
· vložkování komínů pomocí nerezové, plastové, či keramické vložky, která je odolná
proti vyhoření sazí a vůči kondenzátům.
Díky povaze plánovaných poskytovaných služeb bude společnost okamžitě po vybavení
pracoviště a zaškolení pracovního týmu schopná poskytovat 100% výše zmíněných služeb.
Zákazníkovi tak bude od začátku působení firmy nabídnut profesionální přístup a služby
nejvyšší možné kvality. Jednotlivé zakázky budou vždy plněny ve smluvených termínech.
Zákazník bude mít možnost se informovat o průběhu zakázky. V případě zájmu o další služby
předpokládáme rozšiřování nabídky služeb dle poptávky a situace na trhu. Především počítáme
s pořízením dalších strojů a vybavení nutného pro zajištění širšího portfolia kominických
služeb jako např. inspekční kamera, která povede ke zjištění zanešení spalinové cesty atd.
Výjimečnost nabídky spočívá především v individuálním přístupu k zakázkám. Služby budou
poskytovány za ceny vždy výhodné pro obě strany, při zachování vysoké kvality. Naše služby
umožní fyzickým a právnickým osobám snížit náklady na činnosti spojené zejména čištění a
vymetání komínů, kontrola v rámci požární bezpečnosti, frézování a vložkování komínů.
Vzhledem k nízké konkurenci a vysokému počtu potencionálních zákazníků v Olomouckém
regionu, nepředstavuje stávající konkurence překážku ve vstupu na místní trh. Jako zásadní
bariéra vstupu do odvětví se jeví rozsah portfolia nabízených služeb, jelikož firma počítá
s rozšířením poskytovaných služeb a s tím spojeným nákupem dalšího zařízení až dle poptávky
na trhu v oboru kominictví. Vzhledem k vysoké nezaměstnanosti mezi cílovou skupinou
pracovníků v Olomouckém kraji bude snazší nalézt kvalitní pracovní sílu pro vykonávanou
činnost.
Pro zajištění konkurenceschopnosti je třeba usilovat o co nejlepší hospodářské výsledky a
zároveň o co nejlepší společenské postavení organizace v olomouckém regionu.
4
V Olomouci jsou doposud 2 právnické osoby vykonávající nabídku v oboru kominictví, ovšem
jen na některé služby jako třeba prohlídky spalinových cest a nebo čištění a prohlídky kotlů a
komínů. V oblasti kominických prací se také chceme zaměřit na zakázky , o které některé firmy
nemají zájem a my chceme uspět nabídkou komplexních služeb v kominictví. Konkurence tedy
existuje v rámci jednotlivých nabízených služeb, což ovšem neplatí pro portfolio služeb jako
celek. V olomouckém regionu se pohybuje cca 20 kominíků, které však nejsou schopni
uspokojit poptávku po tomto odvětví v návaznosti na schválené normy EU a ČR, dle kterých je
vymetání a čistění komínů povinné každoročně, včetně preventivní prohlídky
komínů.Vzhledem k cílovým skupinám zákazníků a rozsahu okrajových částí města a okolních
obcí je tento segment trhu kominických služeb stále nenasycen, a proto je zde velký tržní
potenciál. Při vstupu na trh se budeme snažit využít zejména komplexní nabídky služeb, která
chybí právě v menších obcích a okrajových částech Olomouce. Jako nezbytnou vidíme vysokou
kvalitu služeb s cílem nabízet výše zmíněné služby v oblasti kominictví s individuálním
přístupem k zákazníkům. Naším zájmem je na trhu služeb získat postavení založené na
kvalitních službách a výhodných cenách, přičemž budeme usilovat o dlouhodobou spolupráci
se zákazníky. Po celou dobu fungování projektu budeme sledovat nové trendy ve zmíněných
oblastech poskytování služeb, abychom mohli zákazníkům nabídnout nové služby a inovace
v tomto segmentu trhu. Nově sociální firma vstoupí do projektu Lokálního partnerství města
Olomouce, kde by byla účastníkem skupiny „zaměstnanost“. Principy propojení sociálních
služeb a podpora sociálního podnikání je tak aktuální otázkou, které by se konkrétně město
Olomouc chtělo i nadále věnovat i v projektu Lokálního partnerství, kam firma Kominol s. r.o.
vstoupila.
V Olomouci existují firmy:
1.) Komex s.r.o – nabízí čistění volně stojících průmyslových komínů a technologické
odtahy pecí.
2.) Elkoterm Consulting s.r.o – nabízí prohlídky spalinových cest podle Nařízení vlády
91/2010 Sb. současně se servisem plynových zařízení. Vystaví platný protokol o
kontrole spalinové cesty dle NV 91/2010 Sb.
3.) Marek Lammel – Nabízí měření spalin malých zdrojů a kontrolu spalinových cest či
frézování a vložkování komínů.
4.) Martin Hřivna – Nabízí měření spalin malých zdrojů a kontrolu spalinových cest či
frézování a vložkování komínů.
5.) Jaroslav Šefčík – Nabízí čištění komínů, kotlů, kamen a drobné opravy zdiva,
kouřovodů, zděří či komínových dvířek.
Na základě provedené analýzy, kde uvádíme jen některé fyzické a právnické osoby si
uvědomuje využití možnosti na trhu. V oblasti diferenciace služeb se chceme odlišovat kromě
komplexní nabídky, také aktuálním zjišťováním potřeb u zákazníků a v případě realizace
zakázky se dotazovat zpětné vazby na spokojenost s rozsahem a způsobem provedení práce.
Sledování nabídky konkurence v oblasti poskytování technických sluţeb a zemních prací
přispěje k rozšíření požadovaných služeb.
5
Naším zájmem je na trhu služeb získat postavení zaloţené na kvalitních sluţbách a výhodných
cenách, přičemţ budeme usilovat o dlouhodobou spolupráci se zákazníky. Po celou dobu
fungování projektu budeme sledovat nové trendy ve zmíněných oblastech poskytování služeb,
abychom mohli zákazníkům nabídnout nové sluţby a inovace v tomto segmentu trhu. Zde
bychom chtěli využít i možnosti dalšího profesního vzdělávání zaměstnanců v rámci
rekvalifikačních kurzů v oboru kominictví. Zajištění strategie konkurenceschopnosti formou
nízkých nákladů budeme realizovat prostřednictvím sledování konkurence a snažit se tak držet
srovnatelné cenové politiky. V oblasti diferenciace služeb se chceme odlišovat kromě
komplexní nabídky, také aktuálním zjišťováním potřeb u zákazníků a v případě realizace
zakázky se doţadovat zpětné vazby na spokojenost s rozsahem a způsobem provedení práce.
Sledování nabídky konkurence v oblasti poskytování kominických služeb přispěje k rozšíření
požadovaných služeb.
III.Vymezení trhu a analýza trhu
Žadatel si klade za cíl získat zákazníky ve městě Olomouc a jeho okolí, a to zejména
v okrajových částech města a okolních obcí, kde tyto služby nejsou dostatečně pokryty. Vliv
sezónnosti je u toho typu služeb zanedbatelný, protože se jedná o služby, které tito zákazníci
potřebují během všech ročních období. Charakter nabízených služeb napovídá, že v rámci
nabízeného portfolia jsme schopni nabídnout služby velkému množství zákazníků.
Pracovní zařazení marketingové manažera do organizační sloţky sociální firmy Kominol s.r.o.
je pro rozvoj této firmy a její další udržitelnost velice důležitá. Zde považujeme za důležité
zmínit znalost prostředí zákazníků, jejich potřeb a počáteční marketingový průzkum o jaké
nabízené služby mají zájem. Tato činnost bude probíhat za přítomnosti vedoucího sociálního
podniku a/nebo marketingového manažera, buď osobním rozhovorem se zákazníkem, anebo
formou dotazníku. Další důležitou aktivitou je reklamní činnost. Jako začínající sociální firmě
pomůže i zpracování marketingové strategie s výběrem regionálních medií, ve kterých se firma
bude veřejně prezentovat. Komunikace se zákazníky, na rozdíl od konkurence, která má firmu
pouze zaregistrovanou na internetových portálech a/nebo se prezentuje formou inzerce,
doplníme o formu prezentace v tisku, radiích a publicistických pořadech na téma sociálního
podnikání. Mezi silné stránky řadíme podporu města Olomouce a Olomouckého kraje a znalost
prostředí sociálně vyloučených lokalit a zkušenosti v oblasti sociální práce a řízení dotačních
projektů. Jako slabé stránky vnímáme oproti konkurenci moţné předsudky vůči fungování
sociálního podniku, nulové reference a úzký sortiment technického zařízení k realizaci
náročných zemních prací. V případě konkurenční nabídky jsme schopni držet ceny na
výhodnější úrovni a v oblasti servisu pro zákazníky nabízet zajímavé portfolio nabízených
služeb, které hodláme dále rozšiřovat.
Příklad možných zákazníků:
V olomouckém regionu jsou to především:
· velké, střední i malé podniky, živnostníci,
· veřejné instituce (školy, nemocnice, sociální zařízení aj.),
· městské a obecní úřady v olomouckém regionu,
· majitelé nemovitostí a rekreačních objektů
6
Odběratelé budou zajišťování na několika úrovních :
1. Oslovení předem vybraných subjektů s nabídkou spolupráce, případně smluvení
zkušební zakázky.
2. Optimalizace webové prezentace a reklama na internetu.
3. Doporučení sociální firmy spokojenými zákazníky novým potencionálním klientům.
4. Vytváření dlouhodobých obchodních vztahů s cílovými zákazníky nebo dohod o
outsourcingu.
Tabulka provozních příjmů a výdajů
Provozní
výdaje
1.437954 1.306951 2.915908 3.705908 4.450912
Provozní
příjmy
1.637954 2.656931 3.675908 3.825908 4.325908
Graf bodu zlomu
Z tabulky provozních příjmů a výdajů a grafu bodu zlomu je patrné, že ziskovost
podnikatelského subjektu Kominol s.r.o. se dá očekávat již během roku 2013. Ovšem pouze za
předpokladu získání dotace, která tvoří zásadní příjmovou položku v průběhu prvních dvou let
existence sociální firmy. Většina provozních nákladů (zejména mzdy pracovníků, služby –
nájem, PR a marketing, atd. – a drobný hmotný majetek) budou z počátku z velké části pokryty
z dotačního projektu. Po skončení dotace narostou provozní výdaje zejména na mzdy
zaměstnanců, které budou muset být pokryty zcela z neveřejných zdrojů. Průběžně bude
narůstat objem zakázek a podnikatelské aktivity, čímž se po roce 2013 vyrovná výpadek
financování z veřejných zdrojů a firma bude schopna další samostatné existence bez závislosti
na dotaci. Částky týkající se provozních výdajů korespondují s částkami v rozpočtu projektu a v
dalších letech se navyšují dle předpokládaného navýšení počtu zaměstnanců.
7
Prostředky započítávané do příjmů odvozujeme od předpokládaného objemu zakázek od
fyzických osob, majitelů rodinných domů a rekreačních zařízení, kde je revize komínů povinná
dle nařízení vlády č. 91/2010Sb. a také veřejných zakázek vypisovaných obcemi a městy v
Olomouckém a Moravskoslezském kraji na kominické služby.
IV. Marketingová strategie
Marketingová strategie (4P- produkt, cena, místo, propagace)
1. Produkt
Veškeré poskytované služby budou poskytovány s individuálním přístupem dle potřeb
zákazníků. Potenciální zákazníci jsou ze soukromého (fyzické a právnické osoby) i veřejného
sektoru (kraj, město).
Služby budou poskytovány na základě smlouvy či podepsané objednávky, která bude
obsahovat přesný popis a rozsah prací, termíny plnění, cenu a zejména také odpovědnost za
prováděnou službu. Plnění prací bude zajištěno vyškolenými pracovníky. Jelikož jsme sociální
firma, nabízíme seriózní jednání, individuální kalkulace, zajímavé ceny a flexibilitu.
Služby vychází z podnikatelských aktivit, kterými jsou:
A. Čistění a vymetání komínů
Společnost bude poskytovat čistění komínů a jejich vymetání různého rozsahu a práce
související s preventivními kontrolami zanešení komínů.
B. Kontrola komínů a měření spalin
Dalším produktem bude kontrola komínů a měření spalin. Mezi základní poskytované služby
bude patřit měření komínového tahu, měření vlhkosti palivového dříví, kontrola průchodu
inspekční kamerou a jiné činnosti.
C. Frézování komínů a vložkování komínů
Stejně jako u kontroly komínů a čištění , i v tomto případě jsme schopni zajistit celoroční
údržbu komínů včetně frézování a vložkování komínů.
8
2. Cena
Služby budou poskytovány dle níže uvedených ceníků. Vzhledem k rozmanitosti zakázek
budou ceny prací většího rozsahu sjednávány individuálně. Cena se dále bude odvíjet od
charakteru zakázky, místa plnění a přístupnosti terénu. Zákazníkům budou nabízeny výhodné
balíčky a slevy při větších/pravidelných zakázkách.
A. Čištění a vymetání komínů
Orientační ceny vybraných prací:
Druh práce Kč
Čištění komínů malého průřezu do 6bm 120,00
Čistění komína malého průřezu nad 6bm 150,00
Čistění komína středního průřezu do 6bm 180,00
Čistění komína středního průřezu nad 6bm 210,00
Výběr sazí a úsad z půdice komína 50,00
Čištění a kontrola kouřovodů 150,00
Čistění komína velkého průřezu individuálně
Čistění a kontrola kamen, krbů, sporáků individuálně
Zavíčkování nepoužívaných komínů ( cena dle
průměru)
Od 150,00
B. Kontrola komínů a měření spalin
Druh práce Cena
Měření komínového tahu 300,00
Měření vlhkosti palivového
dříví
200,00
Kontrola spalinové cesty dle
nařízení vlády č. 91/ 2010 Sb.
350,00
Kontrola inspekční kamerou 300,00
Vystavení protokolu o
kontrole a písemný záznam
do požární knihy
50,00
9
C. Frézování komínů a vložkování komínů
Druh práce Cena
Výměna komínových dvířek 800,00
Instalace komínových dvířek 1600,00
Odfrézování dehtu speciální komínovou frézou
do světlosti 150mm
Od 200bm
Odfrézování dehtu speciální komínovou frézou
do světlosti 200 mm
Od 250bm
Vložkování komínů na tuhá paliva 1600,00
Vložkování komínů na tuhá paliva 2600,00
3. Místo
Charakter nabízených prací předpokládá, že místo plnění nabízených služeb se odvíjí od místa
jednotlivých zakázek. Většina poskytovaných služeb bude plněna ve městě Olomouci a
přilehlých obcích olomouckého regionu .
4. Propagace
Potenciální zákazníci budou o výše zmíněných službách informováni prostřednictvím těchto
médií:
· Internet – web stránky, ne/placené zápisy v katalozích (seznam, centrum), bannery na
jiných web stránkách.
· Regionální tisk – denní tisk, magazíny, inzertní časopisy, bezplatně rozdávané noviny,
katalogy.
· Letáky na vybraných místech.
· PR a sociální marketing – dobrá pověst, osobní doporučení zákazníků.
· Klíčoví zákazníci kontaktováni přímo (město, kraj, veřejné instituce).
· Povinná publicita projektu.
Komunikace podniku navenek
10
Tuto činnost bude mít na starosti vedoucí sociálního podniku. Mezi základní činnosti bude
patřit sdělování informací potenciálním zákazníkům, ale také případným partnerům ve snaze
podpořit poskytování služeb, udržet nebo zlepšit reputaci. Dále komunikovat s Úřadem práce v
Olomouci a jinými neziskovými organizacemi, předávat si s nimi informace a především
zkušenosti se zaměstnáním sociálně vyloučených osob. Získáváním zpětné vazby od zákazníků
následně upravení metod a technik prodeje a komunikace.
Pojem sociální podnik
Sociální podnik je tržně orientovaný podnik založený za účelem vytvoření kvalitních
pracovních míst pro lidi znevýhodněné na trhu práce, neboli sociálně vyloučené osoby. Pro
projekt se jedná zejména o etnické a národnostní menšiny a osoby z jiného sociokulturního
prostředí. Se sociálním podnikáním souvisejí tři hlavní hodnoty: podnikání, zaměstnanost a
zplnomocnění znevýhodněných skupin (empowerment):
Podnikání – sociální firmy kombinují tržní orientaci se sociálním posláním.
Zaměstnanost – sociální podniky jsou podpůrnými pracovišti, jejichž pracovní prostředí
poskytuje všem zaměstnancům podporu, příležitost a smysluplnou práci.
Empowerment – sociální podniky usilují o společenskou a ekonomickou integraci
znevýhodněných skupin jejich zaměstnáváním.
Hlavními přínosy statusu společnosti Kominol s.r.o. jako sociálního podniku je možnost
nabídnout zákazníkům komplexní služby spolu s náhradním plněním. Dalším přínosem je dát
sociálně vyloučeným osobám možnost seberealizace a tím pomoci jejich integraci do
společnosti.
V. Harmonogram – plán činnosti
V rámci realizace projektu proběhnou tři hlavní fáze: přípravná, investiční a provozní. Nejdříve
bude vytvořen pracovní tým složený z těchto pozic: vedoucí sociálního podniku, vedoucí
projektu, vedoucí pracovní skupiny, externí školitel/ka a 4 techničtí pracovníci. Práce budou
vykonávány pod dohledem vedoucího pracovníka. Pracoviště bude vybaveno potřebným
zařízením a pracovníci budou zde mít své zázemí. Zároveň v rámci pracoviště bude fungovat
sklad s nářadím a pracovním materiálem, které budou pracovníci při plnění zakázek využívat.
1. Přípravná fáze
V této fázi dojde k personálnímu zajištění projektu a k zapracování pracovníků. Vedoucím
sociálního podniku bude jednatel společnosti (Ing. Jakub Štastný), projektovým a finančním
manažer bude odborník z oblasti se zkušenostmi z administrativním vedením projektu , který
má zkušenosti v oblasti sociálního podnikání, externí školitel/ka a 4 techničtí pracovníci z řad
klientů Úřadu práce v Olomouci. Pracovníci projdou prvotním zaškolením, během kterého
nabudou nezbytných znalostí a dovedností potřebných k vykonávání jednotlivých úkonů
spojených s plněním zakázek. Dále v průběhu realizace bude zaměstnancům z cílových skupin
poskytováno skupinové a individuální poradenství týkající se zlepšení orientace na trhu práce,
zpracování osobního portfolia (strukturovaný životopis, doklad o vzdělání a praxi atd.) a
zkvalitnění komunikačních a personálních dovedností a kompetencí.
Zároveň dojde k předběžnému stanovení obchodních cílů takovým způsobem, který následně
umožní kontrolu jejich dosažení. Výstupem přípravné fáze je sestavení vyškoleného týmu
pracovníků, marketingový a PR plán.
11
Přípravná fáze zahrnuje:
· Výběr pracovníků z CS
· Zaškolení pracovníků a příprava plánu následných školení.
· Stanovení měřitelných obchodních cílů.
· Zpracování marketingového a PR plánu.
2. Investiční fáze
V průběhu investiční fáze dojde k zajištění a vybavení vhodných prostor pro sídlo sociální
firmy a dále k pořízení nezbytného technického zařízení pro plnění získaných zakázek. Tato
fáze se částečně překrývá s přípravnou fází.
3. Provozní fáze
Provozní fáze je poslední fází a zahrnuje samotné zprovoznění sociálního podniku. V rámci
této fáze je sestaven plán nákladů a výnosů. Dále bude probíhat monitoring projektu a kontrola
plnění stanovených ukazatelů.
VI. Management a lidské zdroje
Personální obsazení pracovního týmu sociálního podniku Kominol s.r.o.
Název pozice: Vedoucí sociálního podniku
Forma: pracovní smlouva
Úvazek: 50 %
Sazba: 39.000,-
Pracovní náplň popsána v projektové žádosti.
Název pozice: Projektový a finanční manažer
Forma: pracovní smlouva
Úvazek: 50 %
Sazba: 39.000,-
Pracovní náplň popsána v projektové žádosti.
12
Název pozice: Marketingový manažer
Forma: pracovní smlouva
Úvazek: 40 %
Sazba: 33.000,-
Náplň práce popsána v projektové žádosti.
Název pozice: Vedoucí pracovníků cílové skupiny
Forma: pracovní smlouva
Úvazek: 100 %
Sazba: 24.000,-
Pracovní náplň popsána v projektové žádosti.
Název pozice: Lektor pracovníků cílové skupiny
Forma: DPČ
Úvazek: 250 h
Sazba: 500,-/ hodina
Náplň práce popsána v projektové žádosti.
Název pozice: Pracovník cílové skupiny (4x)
Forma: pracovní smlouva
Úvazek: 50 %
Sazba: 22333,-
Pracovní náplň popsána v projektové žádosti.
Hlavní motivací pro zaměstnance bude mzda a benefity určené pracovní smlouvou v souladu s
pracovním zákoníkem. Navíc svým zaměstnancům (v závislosti na charakteru znevýhodnění)
poskytuje vedle zaměstnání i možnosti vzdělávací, integrační a další pomocné programy. V
rámci nich pak obvykle lze řešit i různé specifické problémy zaměstnanců.
13
VII. SWOT analýza podnikatelské aktivity
Silné stránky
Základní faktory ovlivňující silné stránky sociálního podniku:
· Pravidelná školení a vzdělávání zaměstnanců.
· Jedinečný přístup sociální firmy.
· Tým pracovníků sestavený a vyškolený dle potřeb podniku.
· Promyšlená marketingová strategie.
· Široké portfolio nabízených služeb.
Slabé stránky
· Nová firma v oboru – potřeba vybudování jména.
· Žádné reference
· Nízké investice do reklamy
· Dlouhé dodací podmínky na objednané služby
Příležitosti
· Přiblížit služby přáním zákazníka
· Rozvoj a využití trhu technických služeb celého Olomouckého kraje
· Oslovení nových zákaznických segmentů
· Outsourcing technických služeb
· Dostatečné množství volné pracovní síly mezi cílovou skupinou projektu
· Poskytování kombinace služeb, které jiné společnosti nenabízejí
Hrozby
· Nová konkurence na trhu
· Špatně promyšlená marketingová strategie
· Neochota organizací postoupit zakázky (outsourcing)
· Neochota zákazníků svěřit zakázky novému a navíc sociálnímu podniku
14
VIII. Analýza rizik podniku
· Výběr nevhodných pracovníků
o Prevence: analýza profesních a osobních vlastností, analýza výkonového
potencionálu uchazečům, zhodnocení možností vytížení jednotlivých pracovníků
vzhledem k časové náročnosti digitalizace.
· Nevhodně stanovená cena poskytovaných služeb
o Prevence: důkladná analýza cen konkurence a co nejpřesnější stanovení
očekávaných nákladů a výnosů.
· Nevhodný způsob zaškolení pracovníků
o Prevence: spolupráce s kvalifikovaným externími školiteli, kteří budou mít
zkušenosti z oblasti vzdělávání handicapovaných osob.
· Malý počet úspěšných absolventů školení
o Prevence: zajištění dostatečného počtu uchazečů o pozici technického
pracovníka. Mezi uchazeči provést důkladnou analýzu pro výběr
nejschopnějších osob.
· Vnější vlivy: (přírodní katastrofy, zdravotní stav, rodinné problémy aj.)
o Prevence: nelze předcházet, lze aktivně reagovat např. větší počet školených
zájemců o práci, změna termínu školení.
· Nedostatečný zájem cílové skupiny
o Prevence: V přípravné fázi vytvořit kvalitní marketingovou strategii jak nejlépe
a nejůčiněji oslovit cílovou skupinu. Oslovení velkého počtu potencionálních
zaměstnanců. Možnost spolupráce s ÚP nebo jinými neziskovými organizacemi,
které jsou v kontaktu s cílovou skupinou.
· Změna legislativních a politických podmínek
o Prevence: nelze předcházet.
· Změny v cenách energií, nájmu, vypovězení nájmu.
o Prevence: nelze vyloučit růst nákladů v rozpočtu, vyvarovat se změně výše
nájmu a výpovědi z nájmu lze pomocí dodatku ve smlouvě o nájmu.
15
IX. Sociální aspekty podnikání
Cílovou skupinou jsou osoby dlouhodobě nezaměstnané, které jsou v evidenci ÚP v Olomouci
delší dobu než 1 rok se zaměřením na věkovou strukturu nad 50 let, která je obtížněji
zaměstnatelná na trhu práce. Tyto sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené
skupiny osob je po úpravě pracovního prostředí možno opět zapojit do ekonomického,
sociálního i kulturního života společnosti. Jedná se o osoby, které jsou práceschopné a
především mají o tuto práci zájem a jsou schopny a ochotny se rekvalifikovat a získávat nové
zkušenosti v oboru kominictví. Kominické služby jsou práce poměrně fyzicky náročná s
nutností manuální zručnosti, tedy vhodná pro výše zmíněné skupiny osob, s ohledem na
individuální schopnosti. Přesná definice této cílové skupiny vychází buď ze Zákona o
sociálních službách (Zákon č. 108/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů), nebo ze Zákona o
zaměstnanosti (Zákon č. 435/2004 Sb.).
Způsob zapojení cílové skupiny
Na pracovišti v sociální firmě budou vytvořena 4 nová pracovní místa pro osoby z cílové
skupiny. Práce bude fyzicky středně náročná, ale bude pro výše zmíněné osoby zvládnutelná.
Pracovníci budou mít na starost převážně činnosti související s čištěním a vymetáním komínů,
kontrolou komínů a měření spalin, frézování a vložkování komínů. Nejprve pracovník danou
zakázku převezme od svého vedoucího a vždy obdrží podrobné detaily zakázky – zejména co je
předmětem zakázky, místo plnění a časový harmonogram prací. Dále si připraví pracovní
pomůcky potřebné k plnění zakázky a dle pokynů vedoucího pracovníka provede práce. Během
výkonu bude pod dohledem vedoucího pracovníka, který bude zodpovídat za kvalitu
provedených prací. Po provedení prací zajistí vyčištění a úklid pracovního nářadí zpět do
skladu. Zaměstnanci sociálního podniku budou mít také možnost aktivně se zapojovat do
procesu rozhodování o směřování a podnikatelských aktivitách podniku prostřednictvím
písemného zpracování vlastních návrhů pro jednatele společnosti. Své návrhy budou také moci
prostřednictvím jednatelů přednést na valné hromadě společnosti.
Dále v průběhu realizace bude zaměstnancům z cílových skupin poskytováno skupinové a
individuální poradenství týkající se zlepšení orientace na trhu práce, zpracování osobního
portfolia (strukturovaný životopis, doklad o vzdělání a praxi atd.) a zkvalitnění komunikačních
a personálních dovedností a kompetencí.
O zachování rovných příležitostí v rámci celého projektu bude dbát vedoucí projektu. Klíčové
aktivity a výběr pracovníků na jednotlivé pozice je nastaven tak, aby nedocházelo k jakékoliv
diskriminaci. Informace o projektu budou zveřejněny na internetových stránkách, které budou
přístupné všem potenciálním pracovníkům z řad cílové skupiny. Žadatel vytváří podmínky pro
naplňování rovných příležitostí pro zapojení sociálně vyloučených osob tím, že nabízí uplatnění
na trhu práce v podobě zapojení do projektu. Zároveň cílové skupině nabízí v rámci projektu
zaškolení a individuální poradenství s cílem rozvoje osobních kompetencí a dovedností.
Cílová skupina jsou sociálně vyloučené osoby, které jsou schopny zvládnout pracovní náplň
v sociálním podniku. Je důležité, aby jim jejich zdravotní stav umožnil provádět veškerou
činnost související s poskytováním technických služeb, ale také komunikovat s okolím,
především s vedoucím pracovní skupiny a zákazníky.
Tito pracovníci nebudou mít žádné zvláštní potřeby pro výkon své pracovní náplně.
Předpokládá se zaměstnání takových osob, které budou především fyzicky a psychicky
samostatně vykonávat manuální práce.
16
Pracovníci budou vybírání z řad cílové skupiny, na základě těchto kritérií:
· Komunikativnost, aktivní přístup.
· Ochota a schopnost pracovat a učit se novým dovednostem.
· Schopnost práce v týmu.
· Výhodou silná motivace k práci.
· Fyzická zdatnost.
S ohledem na náplň práce:
· Přebírání zakázek.
· Schopnost samostatné práce bez nutnosti neustálého dohledu.
· Kontakt se zákazníky.
Zájemcům o pozici pracovníka/ce budou nabídnuty tyto možnosti:
· Možnost seberealizace, osobního růstu a vzdělávání.
· Zázemí nově vzniklé firmy.
· Pracovní poměr na poloviční úvazek.
· Zajímavou práci v profesionálně vedeném týmu.
· Možnost pracovního postupu.
· Supervizi, odborný dohled a podporu.
Sociální podnik bude působit v Olomouckém kraji. Z počátku bude cílem získat zákazníky
především z města Olomouce a jeho okolí. Podnik bude také spolupracovat s ostatními
sociálními podniky v Olomouckém regionu i celé ČR a předávat si s nimi získané zkušenosti.
Tento projekt využije i spolupráci s veřejnými institucemi jako např. úřad práce (pro získání
informací o nezaměstnanosti a možnosti kontaktu sociálně vyloučených osob a pro spolupráci
při následných rekvalifikacích a školeních).