Personální marketing
- Personální marketing – úvod
Personální marketing – ekonomické podmínky globalizované společnosti vyžadují nové metody a nový přístup k řízení lidských zdrojů. Jedním z nich může být personální marketing. Jedná se o použití marketingového přístupu v oblasti lidských zdrojů zejména v úsilí o získaní, formování a udržení vhodné, kvalitní a pro firmu potřebné pracovní síly. Jde také o upoutání pozornosti na zaměstnavatelské kvality firmy, opírající se o její dobrou pověst a o výzkum trhu práce.
- Podstata personálního marketingu
Podstatou personálního marketingu je, že zvolením vhodných nástrojů je možné zaměřit se na zvolený segment trhu práce a stát se atraktivním zaměstnavatelem právě pro uchazeče, které společnost hledá.
Výhody funkčního a efektivního personálního marketingu jsou:
- usnadnění,
- zrychlení,
- „zlevnění“ obsazování volných pracovních míst,
- a stabilizování zaměstnanců společnosti.
Při takovém postupu se uchazeč o zaměstnání stává „klientem“, o jehož přízeň se firma uchází. Management firmy dělá vše pro získaní vynikajících zaměstnanců, jejich udržení a stabilizaci. Funkční a efektivní personální marketing přináší firmě nemalé konkurenční výhody na trhu práce.
Povinností personálního marketingu je, že musí vždy ladit s:
- firemní komunikací,
- podnikovou kulturou,
- personální politikou společnosti,
…jinak není možné dosáhnout dlouhodobých výsledků.
- Zaměření personálního marketingu
Aby firmy našly co nejkvalitnější zaměstnance, realizují personální marketing, který můžeme chápat jako strategii působení na:
- potenciální zaměstnance,
- stávající zaměstnance.
Ve vztahu k nim (potencionálním i stávajícím zaměstnancům) má personální marketing podobné zadání jako marketing ve vztahu k zákazníkům: dostat se k nim se svou nabídkou jako první, vědět o nich co nejvíce a být u nich zapsán jako atraktivní zaměstnavatel.
Personální marketing je také zaměřen na:
- průzkum pracovního trhu (tedy získávání informací zvnějšku),
- poskytování informací opačným směrem – o firmě ven (patří sem nejen to, jaké profese firma hledá, ale jaké ohodnocení a výhody kvalitní pracovní síle nabízí)
To se osvědčuje zejména při vyhledávání specialistů, kvalitních odborníků, špičkových středních a vyšších manažerů, či ostatních nedostatkových profesí. Zaujmout takové lidi stojí víc, než jen nabídnout zajímavou práci a vysoký plat.
Firma jim musí také nabídnout zaměstnanecké výhody, případně další přednosti – benefity (jsou zde především proto, aby si s jejich pomocí firma udržela dobré pracovníky a motivovala je ke špičkové práci a k loajalitě).
Nabídka zaměstnaneckých výhod se pak může týkat pěti či šesti oblastí (kategorií). Bývají to tyto kategorie:
- zdravotní péče
- rozvoj a vzdělávání
- volný čas
- finanční služby
- profesní zázemí
- Marketingový mix ( „4P“ )
Aby byl personální marketing efektivní a funkční, měl by využívat marketingový mix:
MM = soubor úkolů a dílčích opatření, které v konečném důsledku pomáhají uspokojit požadavky zákazníků takovým způsobem, který umožňuje firmě dosáhnout svých cílů optimální cestou.
O tom, že marketingové nástroje lze použít i v personalistice není pochyb – jsou tak označované aktivity zaměřené na cílevědomé utváření, rozvíjení a využívání lidského potenciálu na základě strategických záměrů a cílů společnosti, v souladu s firemní kulturou.
V Americe se nástroje marketingového mixu rozdělují do čtyř skupin, tzv. „4P“:
1) PRODUCT (produkt),
2) PRICE (cena),
3) PLACE (místo),
4) PROMOTION (podpora).
Na základě těchto klasických prvků marketingu lze sestavit marketingový mix v personalistice následovně:
1) PRODUKT – PRACOVNÍ MÍSTO;
2) CENA – MOTIVACE A ODMĚNA ZA PRÁCI;
3) MÍSTO – MÍSTO VÝKONU PRÁCE;
4) PODPORA – PREZENTACE PRACOVNÍ NABÍDKY.
Na lidské zdroje působí společenské, sociální i psychologické podmínky, a proto je potřeba uvedené marketingové nástroje chápat vždy v kontextu dané kultury. Firemní kulturu lze vnímat jako fenomén, který firmě umožňuje efektivně získávat, formovat, rozvíjet, motivovat a udržet kvalifikovanou pracovní sílu.
Zdroje:
- http://www.comben.cz/portal/screen/articleb/id/267214
- http://www.key6.cz/pro_zamestnavatele.php
- http://www.lmc.cz/clanky/trendy/0215.htm
- http://www.management.cz/?nav=ceska-republika&detail=marketingovy-pristup-v-personalistice
- http://216.239.59.104/search?q=cache:5yaGYNJQOOcJ:vladimira.iliev-cz.com/zipfiles/marketing/m3.doc+4P+a+personalistika&hl=cs&ct=clnk&cd=11&gl=cz