Personální audit společnosti ČEZ a.s.
OSNOVA
- Charakteristika firmy
- Skupina ČEZ
- Severomoravská energetika, a. s. (SME)
- Hlavní aktivity společnosti SME
- Sídlo firmy
- Logo firmy
- Organizační struktura firmy
- Vyhodnocení
- Charakteristika vzorku
- Vlastní vyhodnocení
- SWOT analýza
- Doporučení
- Charakteristika firmy
1.1. Skupina ČEZ a.s
Akciová společnost ČEZ byla založena v roce 1992 Fondem národního majetku ČR, jenž je doposud majoritním vlastníkem jejích akcií. Hlavním předmětem činnosti ČEZ, a. s., je výroba a prodej elektřiny a s tím související podpora elektrizační soustavy. Zároveň se zabývá výrobou, rozvodem a prodejem tepla. Téměř veškerá dodávka tepla je založena na kombinované výrobě elektřiny a tepla.
V roce 2003 vznikla spojením ČEZ, a. s., s distribučními společnostmi (Severočeská energetika, Severomoravská energetika, Středočeská energetická, Východočeská energetika a Západočeská energetika) Díky tomuto spojení se stala nejvýznamnějším energetickým uskupením regionu střední a východní Evropy.
V roce 2004, po úspěšné akvizici tří bulharských distribučních firem, rozšířila majetkově svoji působnost i do zahraničí. Mimo výrobu a distribuci elektřiny náleží mezi významné činnosti podniků Skupiny ČEZ těžba surovin, údržba energetických zařízení, provozování telekomunikačních služeb, věda a výzkum.
Energetická Skupina ČEZ dnes patří mezi 10 největších energetických uskupení v Evropě a to jak z hlediska instalovaného výkonu, tak podle počtu zákazníků. Tato firma zaujímá přední pozici na trhu s elektřinou ve středoevropském regionu.
Tržní hodnota ČEZ také v únoru 2005 poprvé překročila hranici 10 miliard dolarů a tím se zařadila mezi největší světové hráče. Strategickým cílem energetické Skupiny ČEZ je stát se hlavním hráčem na trhu s elektřinou v rámci střední a východní Evropy.
Provázáním výroby elektřiny, její distribuce a obchodu ve Skupině ČEZ se česká energetika přiblížila struktuře obvyklé v zemích západní Evropy. Tamní společnosti jsou často propojeny tak, že pokrývají celý energetický řetězec od těžby surovin přes výrobu elektrické energie až po její prodej. Nová struktura české elektroenergetiky je výhodnější také pro spotřebitele elektřiny a je plně v souladu s platnými normami Evropské unie.
Strategickým cílem energetické Skupiny ČEZ je stát se leaderem na trhu s elektřinou v rámci středo a východoevropského trhu s elektřinou.
1.2. Severomoravská energetika, a. s., (SME)
Severomoravská energetika se stala od 1.4. 2003 společně s dalšími čtyřmi regionálními energetickými společnostmi (Severočeskou energetikou, a. s., Středočeskou energetickou, a s., Východočeskou energetikou, a.s., Západočeskou energetikou, a.s.) součástí Skupiny ČEZ.
Majetkovým vstupem ČEZ do regionálních energetických společností vzniklo nejvýznamnější ekonomické uskupení v ČR, které se zařadilo mezi desítku nejvýznamnějších energetických firem v Evropě jak z hlediska výnosů, tak i z hlediska počtu zákazníků.
Mateřská společnost ČEZ, a.s., zabezpečuje pro SME správu lidských zdrojů, finanční operace, účetnictví a komunikaci.
SME se v současnosti nalézá v období zásadních změn v organizačním uspořádání a rozdělování činností mezi distribuci elektřiny, obchod s elektřinou a ostatní činnosti společnosti (např. personalistika, informatika). Tyto změny jsou realizovány i v rámci celé Skupiny ČEZ v projektu s názvem VIZE 2008. Cílem projektu je prohloubení integrace v rámci Skupiny ČEZ a dosažení dostupných synergických efektů a zlepšení.
1.3. Hlavní aktivity společnosti SME
Akciová společnost Severomoravská energetika se svými aktivitami řadí mezi podniky veřejných služeb, přičemž jejím hlavním předmětem podnikání jsou činnosti související s nákupem, prodejem a distribucí elektrické energie, které představují přibližně 80 % všech aktivit společnosti.
Další podnikatelské aktivity mají podpůrný charakter:
- výroba tepelné energie
- rozvod tepelné energie
- Sídlo firmy
Hlavní sídlo Skupiny ČEZ:
ČEZ, a. s.:
FNM ČR
výroba elektřiny
Praha 4, Duhová 2/1444
Z důvodů vzdálenosti hlavního sídla společnosti Skupiny ČEZ, jsme se rozhodly provést audit řízení lidských zdrojů v pobočkách již zmíněné firmy, a to v Karviné a Ostravě.
ČEZ Zákaznické služby, s.r.o.
Fryštátská 47
733 01 Karviná – Fryštát
Severomoravská energetika, a. s.
28. října 3123/152
709 02 Ostrava – Moravská Ostrava
- Logo firmy
Nové logo energetické Skupiny ČEZ bylo představeno veřejnosti v roce 2003. Dobrých důvodů k vytvoření a zavedení nového loga energetické společnosti a energetické Skupiny ČEZ je několik. Základním je skutečnost, že posílením Skupiny ČEZ vznikl zcela nový, silný subjekt, který bylo třeba zřetelně a jednoznačně vyjádřit jednotným a novým symbolem.
Nová je barevnost – od červené barvy původního loga se přešlo k oranžové, která je barvou slunce jako největšího zdroje energie. Nové firemní logo je určeno pro komunikaci směrem k odborné veřejnosti – k obchodním partnerům, bankám – a k zaměstnancům. Tvar čtverce, který je dominantním prvkem loga, symbolizuje stabilitu.
- Organizační struktura
Věková struktura zaměstnanců
do 20 let:……………………………………….. 0,68 %
21–30 let:………………………………………. 23,58 %
31–40 let:………………………………………. 26,12 %
41–50 let:………………………………………. 31,08 %
51–60 let:………………………………………. 16,45 %
nad 60 let:………………………………………. 2,09 %
Vzdělanostní struktura zaměstnanců
úplné základní:…………………………………. 5,22 %
vyučení:…………………………………………. 33,30 %
střední odborné bez maturity:……………….. 2,54 %
vyučen s maturitou:……………………………. 8,81 %
úplné střední všeobecné, gymnázium:……… 3,59 %
úplné střední odborné:……………………….. 32,08 %
vyšší odborné:…………………………………. 0,32 %
vysokoškolské a vědecké:…………………… 14,13 %
- Vyhodnocení
5.1. Charakteristika vzorku
Pro vyplnění dotazníku potřebného pro audit řízení lidských zdrojů jsme zvolily jako vhodné respondenty z úseku obchodování, a to ředitele úseku obchodování a ředitele úseku financování (Top management), vedoucího karvinské a ostravské pobočky zákaznických služeb (Middle management), zástupce vedoucího odboru zákaznických služeb (Management první linie).
5.2. Vlastní vyhodnocení
Top management – silnou stránku firmy tvoří zejména vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, odměňování zaměstnanců a zaměstnanecké vztahy. Velmi pozitivní bylo zjištění, že nebylo dosaženo nízké úrovni v žádné oblasti řízení lidských zdrojů.
Vyhodnocení vzorku 1
Oblasti | Hodnoty | |||
Max.bodů | nízká | střední | vysoká | |
1. Strategie a plánování lidských zdrojů | 17 | 14 | ||
2. Organizační uspořádaní ve vztahu k ŘLZ | 16 | 13 | ||
3. Výběr a příjímání nových zaměstnanců | 14 | 11 | ||
4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců | 18 | 15 | ||
5. Řízení výkonu a pracovní hodnocení zaměstnanců | 22 | 15 | ||
6. Odměňování zaměstnanců celkem | 27 | 22 | ||
7. Zaměstnanecké vztahy – celkem | 39 | 33 | ||
8. Firemní kultura | 15 | 12 | ||
Celkem bodů | 168 | 135 |
-celková úroveň ŘLZ činí 135 bodů. Firma věnuje ŘLZ vysokou pozornost
Vyhodnocení vzorku 2
Oblasti | Hodnoty | |||
Max.bodů | nízká | střední | vysoká | |
1. Strategie a plánování lidských zdrojů | 17 | 15 | ||
2. Organizační uspořádaní ve vztahu k ŘLZ | 16 | 12 | ||
3. Výběr a příjímání nových zaměstnanců | 14 | 13 | ||
4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců | 18 | 17 | ||
5. Řízení výkonu a pracovní hodnocení zaměstnanců | 22 | 15 | ||
6. Odměňování zaměstnanců celkem | 27 | 23 | ||
7. Zaměstnanecké vztahy – celkem | 39 | 30 | ||
8. Firemní kultura | 15 | 12 | ||
Celkem bodů | 168 | 137 |
-celková úroveň ŘLZ činí 137 bodů. Firma věnuje ŘLZ vysokou pozornost
Middle management – silné stránky tvoří vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, odměňování zaměstnanců a zaměstnanecké vztahy. Výsledné hodnoty jsou srovnatelné s výsledky Top managementu.
Vyhodnocení vzorku 3
Oblasti | Hodnoty | |||
Max.bodů | nízká | střední | vysoká | |
1. Strategie a plánování lidských zdrojů | 17 | 13 | ||
2. Organizační uspořádaní ve vztahu k ŘLZ | 16 | 12 | ||
3. Výběr a příjímání nových zaměstnanců | 14 | 10 | ||
4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců | 18 | 15 | ||
5. Řízení výkonu a pracovní hodnocení zaměstnanců | 22 | 15 | ||
6. Odměňování zaměstnanců celkem | 27 | 22 | ||
7. Zaměstnanecké vztahy – celkem | 39 | 30 | ||
8. Firemní kultura | 15 | 12 | ||
Celkem bodů | 168 | 129 |
-celková úroveň ŘLZ činí 129 bodů. Firma věnuje ŘLZ vysokou pozornost
Vyhodnocení vzorku 4
Oblasti | Hodnoty | |||
Max.bodů | nízká | střední | vysoká | |
1. Strategie a plánování lidských zdrojů | 17 | 13 | ||
2. Organizační uspořádaní ve vztahu k ŘLZ | 16 | 10 | ||
3. Výběr a příjímání nových zaměstnanců | 14 | 11 | ||
4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců | 18 | 16 | ||
5. Řízení výkonu a pracovní hodnocení zaměstnanců | 22 | 17 | ||
6. Odměňování zaměstnanců celkem | 27 | 24 | ||
7. Zaměstnanecké vztahy – celkem | 39 | 30 | ||
8. Firemní kultura | 15 | 13 | ||
Celkem bodů | 168 | 134 |
-celková úroveň ŘLZ činí 134 bodů. Firma věnuje ŘLZ vysokou pozornost
Management první linie – z odpovědí zástupce vedoucího pobočky v Karviné můžeme vyčíst, že považuje téměř všechny oblasti řízení lidských zdrojů na vysoké úrovni.
Oblasti | Hodnoty | |||
Max.bodů | nízká | střední | vysoká | |
1. Strategie a plánování lidských zdrojů | 17 | 14 | ||
2. Organizační uspořádaní ve vztahu k ŘLZ | 16 | 11 | ||
3. Výběr a příjímání nových zaměstnanců | 14 | 12 | ||
4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců | 18 | 16 | ||
5. Řízení výkonu a pracovní hodnocení zaměstnanců | 22 | 16 | ||
6. Odměňování zaměstnanců celkem | 27 | 23 | ||
7. Zaměstnanecké vztahy – celkem | 39 | 32 | ||
8. Firemní kultura | 15 | 12 | ||
Celkem bodů | 168 | 136 |
-celková úroveň ŘLZ činí 136 bodů. Firma věnuje ŘLZ vysokou pozornost
5.3. Silné a slabé stránky (SWOT analýza)
Silné stránky
- monopolní postavení
- tradice
- nezbytnost výrobku
- provázanost se státem, s tím související případná pomoc od státu
- dobré vztahy se zahraničními výrobci energie
- finanční stabilita
- celoplošné pokrytí
- působení na finančních trzích
- státní podpora Temelína
Slabé stránky
- vliv npolitické stability na rozhodování ( většinové vlastnictví státu )
- minimální konkurenční tlak
- finanční náročnost zajištění bezpečného provozu
- ekologické tlaky
Příležitosti
- možnost proniknutí na další zahraniční trhy
- vstup na alternativní trhy – vytápění bytů, použití výsledných produktů odsíření ve stavebnictví ( energosádrovec )
Hrozby
- lobování
- mínění veřejnosti
- odpovědnost za případné ekologické havárie
- při otevření trhu nebezpečí vstupu nových energetických společností
- nalezení alternativních zdrojů energie
- postupná útlum uhelných elektráren v době, kdy není dostaven Temelín
- Doporučení
Přestože společnost dosáhla vynikajících výsledků, neměla by „usnout na vavřínech“. Dále by měla rozvíjet strategii řízení lidských zdrojů.
Firma by měla klást stejný důraz na lidské zdroje jako např. na finanční a materiálové zdroje.
Při obsazování vyšších pracovních postů by se firma měla více zaměřit na využití vnitřních lidských zdrojů před vnějšími.
Při převádění zaměstnanců na jiné pracovní pozice by firma měla využívat výsledky z pracovního hodnocení. Taktéž by je měla využít při rozhodování o dalším vzdělávání zaměstnanců a pro zlepšování a řešení zaměstnaneckých vztahů.