Motivace pracovníků
- Současný stav
Organizace prochází vývojovou fází, která je charakterizována poklesem odbytu, ztrátou některých trhů, není vyjasněn další postup a cíl, existuje pocit nejistoty z budoucího vývoje v řadách zaměstnanců. Vedení společnosti neprojevuje dostatečný zájem o chod a problémy uvnitř firmy.To má bezprostřední vliv na jejich chování a výkon.
Konkrétním projevem je:
– odchody kvalifikovaných pracovníků – zhoršování kvalifikační struktury personálu
– špatné mezilidské vztahy
– nezájem vedoucích pracovníků na všech úrovních o budoucí vývoj, pokles jejich autority a u
řadových zaměstnanců to způsobuje apatii a žádnou aktivitu.
- Příčiny úpadku
Obecnou příčinou úpadků organizací existuje několik:
- a) špatný management – nekompetentní manažeři ve vedení nebo sledují jiné cíle, než majitelé, zaměstnanci
- b) špatná strategie – špatně odhadnutý pohyb poptávky, nové silné konkurenční síly, špatné
portfolio podnikových aktivit atd.
- c) špatné finanční řízení – což vede ke špatnému využívání zdrojů, chybný odhad zisku, příliš
vysoké náklady
- d) přílišná expanze – zejména v případech, kdy náklady na diverzifikaci jsou vyšší než efekty z
ní plynoucí
- Možnosti řešení
Krizová situace je v každém podniku odlišná, avšak společné kroky k tomu, aby se firma obrátila k pozitivnímu vývoji jsou:
– změna strategických záměrů podniku – stanovení nových cílů, vizí, nové aktivity
– změna vedoucích pracovníků, zvýšení motivace všech zaměstnanců firmy. Nové vedení by
mělo být odhodláno dělat závažná rozhodnutí, motivovat vedoucí na všech úrovních,
delegovat pravomoci a odpovědnost, vytvořit dobré pracovní prostředí.
– zvýšení efektivnosti jednotlivých podnikatelských činností, příp. prodej majetku atd.
– přehodnocení a změna podnikatelských aktivit
Hlavním úkolem majitelů takovéhoto podniku je v této situaci vytvořit dobré pracovní klima, odstranit příčiny apatie, nezájmu u zaměstnanců a vytvořit motivační program pro všechny pracovníky na všech úrovních. Společnou příčinou poklesu výkonnosti firmy nebo úpadku, je zpravila pokles motivace a zájmu o práci, druhotným projevem je zhoršování mezilidských vztahů, fluktuace atd. (viz bod 1). Důležitou roli hraje chování managementu, neboť jeho nezájem, jiné aktivity, které jsou i v rozporu s cíly firmy, se přenáší na zaměstnance a způsobují pokles morálky ve firmě.
- Navrhovaný postup
- Provést personální změnu ve vedení firmy – staré vedení nese odpovědnost za úpadek.
- Stanovit novou strategii, nové cíle, nové vize, podnikatelské aktivity.
- Motivovat pracovníky na všech úrovních – na výkonu, na dosažených hospodářských
výsledcích, na úspoře nákladů. Nutno zvolit vhodný odměňovací systém – rozhodnout, jaké
chování odměňovat a toto propojit s mzdovou soustavou. Je možné využívat různé
odměňovací systémy pro jednotlivce, skupinu nebo i podnik jako celek. Klíčové však je, jak má být výkon odměněn, neboť toto ovlivní chování všech zaměstnanců.
- Najít vhodnou organizační strukturu – příliš řídicích úrovní snižuje autoritu manažerů. V této fázi je vhodnější spíše plochá struktura, ve které mají vedoucí pracovníci více odpovědnosti , více autority i pravomocí a to zvyšuje jejich motivaci pracovat efektivněji a v případě úspěchu mohou očekávat i větší odměnu.
- Interpersonální vztahy – nutno zlepšit mezilidské vztahy na pracovišti:
– komunikace – vytvoření komunikačních vazeb, předávání informací zamezuje negativním
vlivům a dezinformacím, vytváří dobré podnikové klima, pocit spolupráce, kooperace,
dobrý předpoklad pro vytváření podnikové kultury, dává pocit seberealizace a významu
vlastní práce
– styl vedení – pro tuto etapu volit vhodný styl řízení, především jasnou formulací cílů, dbát na spoluúčast při rozhodování, být otevřený, umět pochválit, dbát na etické hodnoty
- Personální řízení – vytvořit principy a zásady pro hodnocení pracovníků, zavést to jako
systém, vytvářet možnosti pro funkční postup a dodržovat určitá pravidla postupu v rámci
firmy, dát možnost zvyšování kvalifikace a rozvoje pracovníků.