Moje zkušenosti s marketingem v cizině
Esej je pojata jako referát o způsobech, jak se dá oživit turistický ruch jednak v malém městě a jednak v oblastí, která je již známa jako oblíbené turistické místo.
Kdysi jsem trávil dovolené na jižním Slovensku (město Veĺký Meder, kdysi Čalovo) a měl jsem možnost vidět projevy marketingu v zahraničí. Konkrétně v místě mého pobytu, které bylo orientováno na poskytování ubytovacích služeb pro návštěvníky zdejších lázní. Zde je kromě standardních služeb, jako jsou bazén, brouzdaliště, plavecký bazén, i termální bazén, využívající termálního pramenu pod městem. Jedním z cílů managementu koupaliště je propagovat možnost léčby onemocnění kloubů, na které je tento pramen ideální. Snaží se propagovat lázně v tisku, v cestovních průvodcích. Nemalou roli hrají i reference klientů, kteří předávají zkušenosti svým známým, příbuzným atd.
V 90. letech byli hlavními návštěvníky Češi, jelikož nebyly překážky na hranicích, ceny byly na podobné úrovni a domluva byla snadná. Po rozpadu republiky začali lidé jezdit na dovolenou směrem na západ. V současnosti do Veĺkého Medera jezdí hlavně Poláci a Maďaři.
Poláci jsou lákáni svými cestovními agenturami a příznivými cenami. Rovněž zde není jazyková bariéra a po vstupu obou zemí do EU odpadly další překážky v cestování.
Maďaři sem jezdí hlavně díky geografické blízkosti. Protože se Veĺký Meder nachází v oblasti, která byla po staletí pod maďarským vlivem, zdejší lidé umí výborně maďarsky, tudíž není pro ně problémem se domluvit.
Důvodem je levné a kvalitní ubytování, které zde poskytuje skoro každý, kdo má rodinný domek a tím tak přispívá do svého rozpočtu, obce, nakonec i státu.
Jelikož Veĺký Meder je spíše malé město, hlavní důraz je na poskytování ubytovaní v rodinných domcích. Tamní obyvatelé přes den pracují, a jejich klienti bydlí buď v nově přistavených budovách, které mají jednoduché vybavení asi na úrovni bungalovů. Před rodinným domem je zpravidla cedule, která upozorňuje na možnost ubytování.
Co se týče jiných míst Slovenska, mohl bych jmenovat Vysoké Tatry. Propagace této turistické oblasti je důležitá pro rozvoj podnikání v této jinak průmyslem nezasažené krajině. Jednou z atrakcí měly být Zimní olympijské hry v roce 2006. I když byly přiděleny jinému městu, bezpochyby nějaké finance Tatry dostaly. Propagace Tater se odehrává ve více sférách.
Nejrozšířenější je propagace na veletrzích cestovního ruchu, kde může vystupovat region jako celek, nebo jednotliví hoteliéři apod. Další možnosti jsou již zmiňované publikace, typu seznam hotelů v jednotlivých regionech. V poslední době se propagace přesunuje z části na Internet. Zde jsou nejen informace o Tatrách jako takových, ale i o možnostech vyžití. Zejména jde o propagaci hor, ples atd. Jelikož se klientela obměnila a podle mého názoru se začíná upřednostňovat střední a vyšší vrstvy. Dokladem mohou být pizzerie, restauranty, luxusní hotely, které kdysi nebyly. Na jednu stranu je dobré, že se trochu pozvedla úroveň služeb, ale na druhou stranu je vidět, že se ztrácí dostupnost služeb pro každého, který má zájem poznat Tatry a jejich okolí.
Uvedl jsem zde hlavní prostředky, kterými se dají přilákat návštěvníci, kteří pomohou zvýšit turistický ruch v oblasti.