Manažerská funkce – kontrola
Manažerská funkce „kontrola“
Kontrola je včasné a hospodárné zjišťování, rozbor a přijetí závěru k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují rozdíl mezi plánem a jeho realizací.
Kontrola je zpětná vazba, která přináší informace o splnění daných úkolů a povinností.
Pojetí kontroly:
- informační pojetí – kdy úloha kontroly spočívá pouze ve shledání skutečnosti o kontrolovaném objektu, ve zjištění odchylek mezi stavem žádoucí a skutečným
- regulační pojetí – úkolem je neustále sledovat, jak jsou úkoly plněny, cíle a plány dodržovány
- institucionální pojetí – kdy je pojetí popisováno ve vztahu k instituci realizující kontrolu, představuje kontrolu jako specifickou činnost kontrolních pracovníků, kteří jsou orientování na vyhraněnou oblast
- negační pojetí – předpoklad, že hl. úkolem kontroly je odhalování nedostatků a uplatnění postihů
- motivační pojetí – kontrola má nejen postihovat viníky při nepnění norem a plánu, ale především dobře zhodnotit vykonanou práci a tím pracovníky motivovat.
- výchovné pojetí – kontrola působí na objekt jako výchovný činitel, ve smyslu právních norem vychovává k přesnosti, čestnosti a odpovědnosti při výkonu práce
- mocenské pojetí – kontrolu chápeme jako nezbytnou podmínku moc a jako přímý nástroj k ovládání.
Členění kontrolních procesů:
- dle vztahu kontroly ke kontrolovanému objektu
- a) vnitřní kontrola realizovaná subjektem, který je součástí kontrolovaného systému
- b) vnější kontrola vykonávána kontrolním orgánem, který nemá ke kontrolovanému objektu vztah nadřízenosti ani přímou řídící funkci
- dle místa provedení
- a) přímá kontrola je prováděna přímým pozorováním na místě, kde se skutečnosti odehrávají
- b) nepřímá kontrola je prováděna na dálku a ke zjištění skutečnosti jsou používány pozorovací nástroje
- dle časového vztahu
- a) předběžná kontrola – realizace před rozhodnutím, kdy je možné dopředu vyloučit nedostatky
- b) průběžná kontrola – zaměřená na současnost a sleduje odchylku v průběhu jednotl. Řízených procesů
- c) následná kontrola- zaměřena na minulost
- d) soustavná kontrola- je prováděna v současnosti, ale vyžaduje vysoké náklady a velký počet kontrolorů
- e) občasná kontrola- pravidelně x periodicky
- dle doby trvání
- a) krátkodobá kontrola
- b) dlouhodobá kontrola
- dle hloubky provedení
- a) namátková kontrola
- b) hloubková kontrola
- c) výběrová kontrola
- dle zaměření kontroly
- a) všeobecná – veškerá činnost
- b) speciální – vybraný úsek
- dle periodicity provedení
- a) pravidelná kontrola
- b) nepravidelná kontrola
- dle obsahu
- a) povinná kontrola
- b) kontrola dle úvahy kontrolního orgánu
- dle úrovně řízení
- a) strategická kontrola
- b) operativní kontrola
Kontrolní proces představuje 3 zákl. kroky, jimiž je stanovení kontrolních kritérií, srovnání skutečně vykonané práce s dříve stanovenými standardy, identifikace odchylek od plánu a jejich korekce
Standardy – měřítka kontroly mohou být vyjádřena různě:
- fyzicky – počet kusů, počet zákazníků
- finančně – tržby, náklady, zisk
- programově – čas, termíny
- nekvantifikovatelně- úsudek, dojem, názor
Efektivnost kontroly představuje přísnost kontroly, což znamená hospodárnost při provádění kontroly, správné načasování, kvalita kontroly, legitimnost kontroly, včasné pojednání závěrů a jejich realizace.
Kontrola je často vnímána podřízenými negativně, proto je nutno prosadit při jejím provádění profesionalitu. Základem je přitom pravidelnost kontrol na základě plánu a uskutečňování nahodilých kontrol při dodržení všech zásad korektnosti.