Management podniku
- Management – manum,gere= vést za ruku. Překládá se jako: správa, vedení, podnikové řízení, podnikové vedení
- Tento pojem se vztahuje na úkoly, které jsou požadovány k řízení firmy a dále na osob, jež tyto činnosti vykonávají.
- Jádrem managementu jsou praktické problémy, které se projevují při vytváření a řízení podniku
- Druckerova definice: Management je především činností, která je založena na schopnostech a na intuici, které pomáhají vedoucím pracovníkům při plnění jejich úkolů.
- Obecná definice: Management je souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace
- Manager = samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření (zastoupení) či ustavení, nebo zmocnění realizuje aktivně řídící činnosti pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi.
ÚROVNĚ ŘÍZENÍ
- Top – vrcholový management – formulování dlouhodobé strategie organizace
- Middle – střední úroveň managementu – taktická koordinace výkonu operativních činností
- Lower = First Line – funkční management první linie, jeho úlohou je operativní řízení každodenních činností organizace
MANŽERSKÉ FUNKCE
- Na všech úrovních je management představován jako proces, tvořený plánováním, organizováním, vedením a kontrolou
- Plánování – tvoří východisko manažerského působení, bez plánu nemůže žádná organizace účelně a efektivně dosáhnout svých cílů. Plánování se orientuje do budoucnosti, jeho výsledek (plán) postupu organizace představuje program činnosti, které musí být realizovány. Z hlediska časového horizontu rozlišujeme strategický, koncepční, taktický (operativní)
- Organizování – aktivita managementu, která bezprostředně navazuje na plán. Plán poskytuje jasné a jednoznačné odpovědi na otázky: co a kdy? Odpověď na otázku kdo? Je úkolem organizování. Výsledkem organizování je:
- přidělení nositele (označován jako transformační místo) ke každé v plánu obsažené činnosti.
- určení zodpovědnosti jednotlivých pracovníků za splnění přidělených úkolů a vymezení vztahů: nadřízený a podřízený mezi jednotlivými transformačními místy.
- stanovení způsobu a průběhu komunikačních vazeb mezi jednotlivými transformačními místy
- Vedení – formy a způsoby kontaktů managera se svými spolupracovníky. Předmětem jeho působení jsou lidé, které musí podněcovat, motivovat a i vlastním příkladem strhávat a inspirovat ke splnění zadaných úkolů. Tato manažerská aktivita je vedena snahou poskytnout každému pracovníkovi odpověď na otázku: jak? (jak splnit zadaný úkol)
- Kontrola – jejím smyslem není ovlivňovat činnost pracovníků organizace, ale zpětně působit na výkon manažerských aktivit. Procesy kontroly jsou založeny na pozorování a porovnávání skutečného stavu v určitém časovém okamžiku se stavem pro tento okamžik plánovaný. Pokud skutečnost není v rozporu s plánem je postup organizace správný a zjištění kontroly neiniciují žádné změny v procesu managementu. V případě, že kontrola vede ke zjištění odchylky mezi plánem a skutečností je nutné nejprve odhalit zdroj a příčinu vzniku této odchylky, pak je vyhodnocená její důležitost a navržen způsob jejího odstranění.