Makro a Tesco – srovnání nákupní atmosféry
Rozhodli jsme se srovnat nákupní atmosféru dvou ostravských hypermarketů – konkrétně jde o prodejnu MAKRO a nedávno nově otevřené TESCO.
Ostravské MAKRO se nachází na okraji města, vlastně by se dalo říci, že spíše za městem na výpadovce na Frýdek – Místek a Beskydy. Jediný způsob, jak se zákazník k prodejně může dostat je vlastním automobilem, možnost použití městské hromadné dopravy zde není, což je jistě znatelnou nevýhodou. Samozřejmostí je proto prostorné parkoviště před prodejnou, které ale bohužel není „rozděleno“ do označených oddílů, takže si zákazník musí pamatovat, ve které uličce nechal své auto např. vzhledem ke vchodu a podobně.
Vstupní dveře fungují klasicky na fotobuňku, za dveřmi se nacházejí gumové rošty sloužící k očištění obuvi zákazníků před vstupem do prodejny. Rošty jsou jistě důležité pro udržování čistoty v prodejně (obzvláště v nadcházejícím zimním období), ale ovládání velkých nákupních vozíků na tomto povrchu je značně obtížné.
V prodejně je příjemně teplo, osvětlení je dostatečné, neoslňuje, není zde výrazný hluk (pokud nepočítáme ten, který někdy dělají zákazníci). Trochu schází zvuková kulisa – zapnuté rádio by úplně stačilo. Prodejnou se samozřejmě nešíří žádné nepříjemné pachy.
Zaměříme-li se na obchodní zařízení a uspořádání celé prodejny, na přehlednost apod. najdeme několik základních rysů, které jsou pro MAKRO typické. Regály a ostatní obchodní zařízení, jsou vkusné, provedené ve světlých barvách, ale hlavně maximálně jednoduché, až strohé – hlavní je zde účelnost. Celkově je prodejna přehledně uspořádána, jednotlivé části jsou označeny cedulemi atd. V některých odděleních je nedostatek prostoru pro pohyb s velkým nákupním vozíkem. Zvlášť patrné to je u stojanů s oděvy, kde je zákazník „donucen“ nechat vozík bokem a sám se podívat mezi jednotlivé stojany – naštěstí se tato část nachází hned u vchodu do prodejny, kdy má většina lidí vozík ještě prázdný, a není proto problém na chvíli jej opustit.
Zlepšit by se dalo označování zboží cenou, které je dost nepřehledné. Cena je uváděna za celé balení, karton apod. bez DPH, dále je uvedena cena i s daní a počet kusu v balení. Cenu za jeden kus včetně daně si zákazník musí spočítat sám, což nemusí být např. při počtu 15 kusů v balení tak úplně jednoduché.
Pokud jde o doplňkové služby jako např. dětský koutek, prodej květin, nebo dárkové balení zboží, ty nejsou v MAKRU zastoupeny vůbec.
Stručná charakteristika MAKRA jako celku: maximální jednoduchost a účelnost, proto působí strohým dojmem.
Hypermarket TESCO byl postaven v méně obydlené oblasti mezi dvěma částmi Ostravy – Ostravou jako takovou a Porubou. Existuje zde dobré tramvajové spojení z obou stran a také po silnici je nové TESCO velice dobře dostupné. Před novou budovou hypermarketu v typických barvách TESCA – šedé, modré a červené – je veliké parkoviště. Jednotlivé uličky jsou označeny písmeny pro snažší orientaci zákazníků. V okolí je nově vysazená zeleň.
Vstupní dveře fungují klasicky na fotobuňku.
U vchodu do prodejny je malý dětský koutek, který jistě ocení mnozí rodiče, jež zde mohou nechat své děti a v klidu se věnovat nakupování.
Celý hypermarket působí příjemným dojmem. Jsou používány světlé materiály, osvětlení je dostatečné a přitom neoslňuje, v prodejně je udržována čistota, není zde výrazný hluk, atmosféru dotváří tlumená zvuková kulisa (hraje zde některé z místních radií). V prodejně se samozřejmě nešíří žádné nepříjemné pachy, i když některým zákazníkům může vadit typický zápach u pultu s čerstvými rybami, ale tomu se nedá zabránit. Obchod je vybaven moderním obchodním zařízením.
Zboží je rozděleno do celků, které na sebe logicky navazují a jsou přehledně označeny cedulemi, takže se zákazník může snadno orientovat a rychle najít to, co hledá (pokud si ovšem jako já nezapomene vzít brýle). Při první návštěvě jsem měla pocit, že v uličkách mezi regály není dostatek prostoru, ale to bylo dáno skutečností, že zákazníků v prodejně bylo výjimečně mnoho. Bylo to v pátek večer a TESCO bylo otevřeno teprve druhý nebo třetí den, mnoho lidí se proto přijelo podívat a využít rozsáhlých slev poskytovaných v prvním týdnu prodeje. Po další návštěvě musí říci, že při běžném provozu je v hypermarketu prostoru dostatek. Jednotlivé druhy zboží jsou přehledně označeny cenou.
V prodejně funguje také několik malých obchůdků s doplňkovým zbožím a službami.
Stručná charakteristika: moderní, přehledné, příjemné pro zákazníka.
Ze srovnání obou prodejen vyplývá, že celková prodejní atmosféra je lepší v hypermarketu TESCO. To je dáno charakterem obou prodejen a jejich zaměřením na jiný sortiment a jiné zákazníky. Zatímco MAKRO je typickou prodejnou typu cash&carry pro živnostníky, kteří přijíždějí autem, aby nakoupili levné zboží ve větším množství, kteří potřebují údaje o DPH a kterým nevadí strohý vzhled prodejny, TESCO je typickým hypermarketem pro běžné spotřebitele, kteří chtějí nakupovat v příjemném prostředí a atmosféře zboží každodenní spotřeby……Tento zásadní rozdíl v orientaci se nutně musí projevit i v celkové nákupní atmosféře obou srovnávaných prodejen.