Já jako manažer
Já jako manažer – tato slova ve mně vyvolávají vzpomínku na léta, kdy jsem si přivydělával různými brigádami při studiu. Nejčastěji jsem pracoval jako promotér pro různá studia a agentury, kde jsem většinou v hypermarketech předváděl rozličné výrobky, ať už se to týkalo alkoholických i nealkoholických nápojů, potravin, čisticích prostředků, elektroniky či služeb bankovních ústavů. Cílem vždy bylo zvýšit prodej toho určitého výrobku. Po mnoha úspěšných akcích jsem z pozice promotéra povýšil na supervisora – manažera akcí a mou povinností již nebylo provedení promoakce samotné, ale kontrola promotérů a hostesek, jednání s nimi apod.
Kontrola spočívala v dodržování pracovních povinností svěřeného týmu lidí, čistoty promostánku, dodržování pravidel promo, jednání s prodejnami, kde akce probíhaly, uzavírání smluv s promotéry a hosteskami, kontrole regálů atd.
Byl jsem touto důvěrou velmi potěšen, ale zároveň jsem si uvědomoval svou odpovědnost. Nyní už jsem neobhajoval jen „svou“ práci jako promotéra, ale svou práci supervisora a práci svých podřízených. Vždy jsem se snažil vycházet ze zkušeností, které jsem nasbíral při promoakcích a tak jsem přistupoval i ke svěřeným promotérům a hosteskám. Nechoval jsem se nadřazeně, vždy jsem jednal s podřízenými jako rovný s rovným, přece jen jsme byli všichni na jedné lodi a jednalo se nám o totéž.
Jednoho dne se bohužel vyčerpaly mé personální kapacity a požádal jsem kolegyni o pomoc. Ta mi vyhověla a přepustila dvě své hostesky, reference na ně byly průměrné, ale předpokládal jsem, že mi nepustí své nejlepší. Den před akcí jsem se s novými hosteskami setkal, optal se jich, jestli prošly školením na tento produkt, jednalo se o tzv. malou[1] bílou[2] akci na nový Whisky Cream Stock ©[3]. Pro všechny případy jsem dívky proškolil a obeznámil je s jejich právy a povinnostmi na akci. Poté jsme podepsali dohodu o provedení práce, protokol o předání vybavení a sankční řád atd.
Akce měla probíhat čtyři bezprostředně po sobě následující víkendy (pátek – neděle) střídavě ve dvou hypermarketech v Plzni. Protože ve stejný den, kdy akce začínala, jsem zastupoval jednoho ze svých doplňovačů, upozornil jsem děvčata, že si je zkontroluji, následovat pak mohou namátkové kontroly mé i z ústředí.
Prvým šokem pro mne bylo, že jedna hosteska přišla o 15min. později, ale řekl jsem si, že se může stát cokoli. Druhým šokem byl neuklizený promostánek, taška od stánku se povalovala vedle promomísta, jejich kabelky byly opřené o stánek, mobilní telefony a řasenka se povalovaly na pultu. Prošel jsem tedy kolem stánku, hostesky upozornil na nedostatky a požádal je o nápravu. Ani po víc jak 15 minutách náprava nebyla provedena. Třetím závěrečným šokem pro mne bylo, že hostesky nerespektovaly harmonogram a odešly na oběd společně a promostánek nechaly bez dozoru. Ihned jsem je vyhledal a vytkl jim nedostatky, požádal je o nápravu a upozornil, že jestli uvidím ještě nějaký problém, nepodepíšu jim příplatky a hodnocení. Nepodepsání hodnocení nebo záporné hodnocení znamenalo pro hostesku vyřazení z databáze. Děvčata slíbila nápravu a tak se i stalo. O chvilku později, byl stánek uklizen, ale dívky se místo starání o potencionální zákazníky bavily spolu. Ještě chvilku jsem je pozoroval. Ale dívky dále probíraly své problémy. Došel jsem k nim, znovu jim vytkl nedostatky a začal jsem vyplňovat hodnocení.
- Aktivita: Nulová, hostesky se nevěnují zákazníkům.
- Pracovní doba: Nedodržena, harmonogram zásadně porušen.
- Čistota stánku: Po upozornění na závady uspokojivá.
- Doporučení na další akce: NEDOPORUČUJI.
Toto hodnocení, které spolu se mnou podepsala i manažerka prodejny a vedoucí úseku nápojů, pro dotyčné znamenalo, že se na promo již podívají jen jako zákaznice.
Děvčata se začala omlouvat, že budou už pracovat, ale na mne jejich dnešní výkony nezapůsobily. Nenechal jsem se obměkčit a vyzval je k podepsání souhlasu s hodnocením. Požádal jsem je o předání svěřených věcí a zbytek dne jsem si stoupnul na jejich místo. Ve chvilkách, kdy se kolem mne nepohybovali zákazníci, zavolal jsem kolegyni a vysvětlil jí, že práce jejích hostesek skončila fiaskem. Dále jsem obtelefonoval několik známých a sháněl náhradu. Dařilo se mi, ochutnávka se ujala, zákazníci zvědavě degustovali a co chvilku mizely lahve v jejich nákupních košících.
Pomalu jsem se vzdával naděje, že tento víkend budu doplňovat regály v jiných provozovnách a zkontroluji zbytek týmu s jinými akcemi. Najednou mi svitlo, vzpomněl jsem si na dvě promotérky – sestry dvojčata, se kterými jsem před několika měsíci ještě jako promotér pracoval, která nebyla v databázi. Bohužel jsem na ně neměl kontakt, ale matně jsem si pamatoval jejich adresu. Večer jsem uklidil stánek a vyrazil na návštěvu. Měl jsem štěstí, děvčata byla doma. Vypověděl jsem jim svůj problém a nabídl jim na dva víkendy práci s možností zařazení do databáze promotérek studia, což znamenalo jistý garantovaný přivýdělek. Dvojčata jsem ještě týž večer proškolil, předal jim materiál a odešel jsem dodělat práci, kterou jsem díky zastupování nestihl.
I když jsem dívky znal, pro jistotu jsem je zkontroloval. Byl jsem překvapen, dívky si hleděly zákazníků, stánek se blyštil čistotou a zákazníci braly nejen Whisky Cream, ale i ostatní výrobky spol. Stock Plzeň – Božkov s.r.o. Byl jsem nadšen. Neděle se nesla ve stejném duchu. Zapsal jsem krátkou kontrolu a šel si po své práci. Další pátek, kdy akce pokračovala jsem neměl k jejich práci námitek. Chtěl jsem zapsat kontrolu a všiml si, že mne již předběhli kolegové z ústředí. Jejich hodnocení se hemžilo superlativy. Byl jsem nadšen. Dívky si práce vážily a já dodnes nelituji, že jsem je dostal do top databáze studia. Za několik měsíců jsem rezignoval na pozici supervisora a začal se věnovat filmové produkci. Dívkám jsem napsal kladná doporučení a předal je ústřednímu manažerovi. Ten mi na oplátku podal své hodnocení na ně, byl jsem nadšen, že i on si myslí, že by měly dívky kariérně postoupit.
[1] Malá akce – akce, která má pouze základní team před pokladnami, nikoli dělený team před a za pokladnou
[2] Bílá akce – požadované oblečení je bílá košile / halenka a černé kalhoty / sukně
[3] Whisky Cream Stock © je registrovaná ochranná známka spol. Stock Plzeň – Božkov s.r.o.