Interkontakt Group, a.s. – profil firmy
Společnost Interkontakt Group, a.s., je jednou z největších obchodních firem na našem trhu. Tato firma vznikla majetkovým i funkčním propojením některých obchodních domů Pramen, Prior a Domácí Potřeby, tj. spojením několika prodejen a menších obchodních domů a skladů v rámci malé privatizace. Při 6500 zaměstnancích vykazuje obrat více než 9 mld. ročně. Akcionáři společnosti bez zahraničního kapitálu jsou české fyzické osoby. V roce jejího vzniku- 1992- byly zároveň otevřeny 1. obchodní jednotky v Kroměříži, Prostějově a Otrokovicích. Jako jedna z mála velkých firem je ryze českou společností.
Interkontakt Group, a.s., je organizačně členěna na tři divize, které zajišťují odborné řízení podniků s podobným předmětem činnosti tak, aby tyto jednotky fungovaly jako homogenní obchodní síť.
První divize Pramen zahrnuje 15 velkoobchodních skladů, 15 provozoven cash and carry a více než 120 maloobchodních prodejen v sortimentu potravin a drogerie s obratem 6 mld. Kč. Druhá divize Prior je tvořena 12 plnosortimentními obchodními domy s obratem více než 2 mld. Kč. Po K-martu jde o druhý nejsilnější řetězec obchodních domů v ČR. Třetí divize Techno relativně velmi rychle rozvíjí síť velko a maloobchodu domácích potřeb a elektro.
Z majetkového hlediska je celý systém postaven na existenci holdingu, který je rozhodujícím akcionářem a vlastní majoritní balík v každé připojené firmě. Zásadními pravomocemi v oblasti obchodní politiky, investic, kontroly, personalistiky a financování disponuje centrála v Praze. Ostatní činnosti jsou decentralizovány do úrovně regionálních podniků. Díky tomuto systému se dosahuje velmi příznivých relací především v nákupu zboží, což determinuje velikost firmy a její postavení na trhu i propojenost jednotlivých sítí. Vzájemná návaznost a funkční kompaktnost podniků přinášejí nesporné efekty.
Interkontakt Group, a.s., v ČR provozuje síť více než 200 provozních jednotek. Pod značkami
PRIOR IK funguje 12 obchodních domů,
PRAMEN IK je otevřeno 15 VO a 15 cash & carry s potravinami,
DROGERIE IK představuje VO a MO s kosmetikou, drogerií a barvy laky (asi 40 prodejen),
MAGNET funguje VO a MO s domácími potřebami (asi 45),
REMA jsou otevřeny diskontní prodejny potravin – asi 80 do roku 1998,
SAMA jsou značky supermarketů, kterých je na trhu asi 120.
A právě systém SAMA se zatím rozvíjí nejrychleji. Opírá se o propracovaný marketingový mix a zahrnuje v sobě 3 základní koncepce:
Samoobslužné prodejny s krátkou docházkovou vzdáleností pro denní nákupy, které by se do budoucna měly stát základnou a odrazovým můstkem pro přechod na frančízový koncept.
Supermarkety střední velikosti využívané zákazníky pro nákupy zhruba třikrát týdně, částečně s možností uskutečnit plnohodnotný týdenní nákup.
Supermarkety, které poskytují veškeré pohodlí pro týdenní nákupy „do auta“, to znamená s dostatečnou prodejní plochou umožňující nabízet široký sortiment potravinářského i nepotravinářského zboží a doplňkových služeb včetně velkého počtu snadno přístupných parkovacích ploch.
Cílem společnosti je udržet si budoucna postavení vedoucí firmy na MO trhu v ČR a expandovat do některých sousedních států. Interkontakt Group, a.s., chce vytvořit středoevropský obchodní koncern, který by se etabloval v zemích bývalého obchodního bloku, v prvé řadě v Polsku, poté v Maďarsku a Chorvatsku. Na Slovensko své aktivity rozšířil v roce 1995, kdy vstoupil do společnosti Prior Stred.