Fokus optik – marketingová situační analýza firmy
Marketingová situační analýza firmy FOKUS optik, a. s.
Charakteristika firmy: Fokus optik, a. s. působí na trhu již od roku 1991 a v současnosti je největší společností v oboru oční optiky na území ČR. Vlastní 86 provozoven, jedna z nich sídlí také ve Znojmě na Horním náměstí. Firma se zabývá prodejem brýlí, brýlových obrub, slunečních brýlí, kontaktních čoček, roztoků, pouzder, lup, dalekohledů a dalších služeb pro zákazníky.
Průzkum trhu:
Konkurence – Fokus optik je, jak už bylo řečeno největší společností v oboru oční optiky na našem trhu, je také nejrozšířenější v zastoupení krajů a jeho výhodou je dále spolupráce se zahraničními firmami v Itálii a velmi dobrá propracovanost webových stránek, ve kterých rovněž nemá konkurenci. Existují však menší podniky, které mají podobnou strukturu nabízených produktů, mohu jmenovat například Novus optik či jiné zahraniční firmy jako je Eschenbach Optik, spol. s. r. o.
Konečný zákazník – Statistiky uvádějí, že za brýle a kontaktní čočky Češi ročně utratí tři až čtyři miliardy korun. Počet lidí s očními vadami se stále zvyšuje, nejsou to pouze staří lidí, kdo trpí očními vadami, ale v poslední době především děti. Pravděpodobně by tato firma neměla mít o dostatek zákazníků nouzi, zákazníky mohou být lidé všech věkových kategorií.
Posouzení příležitostí: Dle nových tiskových zpráv se i takové kolosy, jako je například Tesco, rozhodly začít investovat do prodejen s optikou menších rozměrů, což by fungování této velké firmy mohlo ohrozit.
SWOT analýza:
S – silné stránky | W – slabé stránky |
kvalita kolektivu, vysoce kvalifikovaní zaměstnanci | žádné pobočky v zahraničí |
vysoké nasazení vůči zákazníkovi | |
propracovanost marketingového mixu | |
O – Příležitosti | T – Hrozby |
nastupují nové módní trendy, které se právě v tomto odvětví uplatňují | konkurence ze strany zahraničí |
zvýšení počtu zaměstnanců pro odborné zákroky | propracovanější medicína v odstraňování očních vad pomocí laseru |
Popis vnějších činitelů:
Technický a technologický vývoj – stále více nových metod a pomůcek může firma využít k nalákání náročných zákazníků
Přírodní prostředí – se změnou ročních období, ale také povětrnostních podmínek přichází i větší poptávka zákazníků po konkrétním zboží
Státní politika – pro vykonávání činnosti očního optika musí zaměstnanec splňovat určité právní předpisy