Fiktivní restaurace – marketing, rizika a příčiny neúspěchu
ÚVOD
Ve své seminární práci, kterou mám zadanou v rámci předmětu Zakládání podniku a investování, jsem zpracovala téma „Zpracování návrhu zavedení podniku“.
- Popis služby
Restaurace bude zaměřena na prodej alkoholických a nealkoholických nápojů. Firma také bude zajišťovat provozování automatů a kulečníkové herny. Posláním firmy bude vytvořit z dodávek od mnoha dodavatelů takovou sortimentní nabídku, která by uspokojila potřeby zákazníků z dostupného i vzdáleného okolí. Úkolem bude proto dodržovat optimální hloubku i šíři sortimentu všech alkoholických i nealkoholických nápojů tak, aby zákazníci si mohli vybrat a nemuseli vyhledávat jinou restauraci podobného typu za účelem doplnění chybějící položky.
Bude třeba umožnit do areálu restaurace vjezd jak zásobovacím vozidlům tak zákazníkům.
- Marketingová rozvaha
Všechny činnosti, spojené se shromažďováním vstupů marketingu, jsou zaměřeny na zjišťování potřeb a přání zákazníků.
Je třeba zdůraznit, že účinný marketing v sobě zahrnuje dvě vzájemně propojené činnosti:
- a) celkový přínos k čestnému a poctivému obhajování zájmů zákazníka
- b) vypracování souboru opatření, které zaručují mnohostranné, ziskové a trvalé uspokojování zákazníka
Marketingový mix je prostředkem, kterým lze uspokojit mnohostranné požadavky zákazníka v plném ekonomickém rozsahu. Výrobky a služby jsou srdcem marketingového mixu. Bez těchto produktů nemůžeme uspokojit potřeby zákazníka.
Cena je jedním z rozhodujících prvků marketingového mixu. Cenová politika má výrazný vliv na zisk. Současně však cena ovlivňuje i psychologické reakce a chování. Ty ovlivňují předpokládanou kvalitu a hodnotu služby, což působí na umístění služby na trhu.
Je třeba zdůraznit, že cena je kvantitativní ukazatel a na rozdíl od ostatních prvků marketingového mixu má výhodu v tom, že může být snadno měněna, což má bezprostřední dopady
Základem mé marketingové rozvahy je podrobný výzkum subjektů a podmínek trhu.
K subjektům na trhu patří zákazníci, dodavatelé a konkurence.
V rámci marketingového výzkumu je třeba dotazovat zákazníky v okruhu o poloměru 10 km. Pro zhodnocení podnikatelského záměru je nutné zjistit následující údaje:
– intervaly návštěv restaurací
– průměrná útrata jednoho zákazníka
– sortiment poptávaných výrobků
– předpokládaný vývoj v budoucnosti
Náš předpokládaný roční obrat bude 2,2 miliony Kč. Denně obsloužíme průměrně 60 zákazníků. Sortiment určíme podle údajů konkrétního výzkumu.
Důležitou oblastí zkoumání je výzkum konkurence. Stejnou činnost, kterou hodláme začít provozovat, provozuje přibližně 20 firem. Rozsah a typ jimi poskytovaných služeb je standardní.
Provedeme analýzu těchto údajů. Lze říct, že stav konkurence je stabilizovaný. Prosadit se na trhu bude těžké, protože zde existuje mnoho firem, které provozují tutéž činnost.
Dříve než začneme vytvářet projekt, je nutné zkoumat dodavatele. Měli by poskytnout informace o všem, co chceme zjistit.
Zaměříme se na:
– rozsah a kvalita nabízeného sortimentu
– ceny zboží
– platební a dodací podmínky
– spolehlivost dodavatele
Na základě tohoto zjištění vybereme nejvhodnější dodavatele.
Nesmíme zapomenout ani na analýzu hospodářského, makroekonomického a mikroekonomického prostředí, v němž se náš podnik bude nacházet. Je nutné si všimnout těchto ukazatelů:
– vývoj našeho hospodářství – růst produktivity, růst kupní síly
– trend a vývoj počtu provozovatelů restaurací
Je důležité také zhodnotit rizika, které z této činnosti plynou a způsob jejich zjišťování.
Podnikatelské riziko– nebezpečí nebo nejistota, že skutečně dosažené výsledky podnikatelské činnosti se budou odlišovat nebo odchylovat od výsledků předpokládaných (žádaných).
Druhy rizik:
tržní- vyvolány situací na trhu (prodejní riziko, cenové riziko, vliv konkurence, poptávka)
finanční – nepřístupnost finančních prostředků (zvýšení úrokových sazeb, podmínky, zvyšující se ceny, inflace,…)
politické- způsobeny hospodářskou politikou státu (daně, legislativa, …)
výrobní- spojeno s omezeností nebo nedostatkem zdrojů (materiál, zaměstnanci, suroviny,..)
Mezi hlavní příčiny podnikatelského neúspěchu patří:
– přílišný optimismus a přehnaná sebedůvěra
– ignorování nebo podceňování konkurence
– spoléhání na rychlá (zázračná) řešení
– vyhýbání se riziku nebo přejímání příliš velkého rizika
– nekompatibilní fúze a diverzifikace
– příliš rychlý růst
– smůla
Firma si musí plně uvědomovat potřeby trhu a zabývat se jimi s předstihem a dlouhodobou perspektivou.
Lidé ve firmě musí dokonale chápat celou konkurenční scénu, včetně slabých a silných stránek všech typů konkurence a potenciálních konkurentů, kteří hodlají vstoupit do oboru.
- Technické informace
Určení potřeby ploch
Výchozí údaje:
obrat 2.200 000 Kč
plocha restaurace (včetně příslušenství – WC, …) 180 m2
plocha skladu 42 m2
součinitel využití plochy skladu 1,3
průměrná hodnota položky 70 Kč
průměrná velikost (plocha) položky 0,010 m2 (100*100mm)
průměrná doba obratu zásob 1 týden (52krát v roce)
Výpočet:
počet položek ve skladu obrat / roční obrátka / hodnota položky
2.200.0 / 52 / 70 = 604 kusů
pracovní plocha skladu počet položek * plocha položky
604 * 0,010 = 6,04 m2
celková plocha skladu pracovní plocha * koeficient
6,04 * 1,3 = cca 8 m2
Potřeba počtu pracovníků a jejich kvalifikace
Předpoklad:
průměrný počet obsloužených zákazníků denně 60
doba obsluhy jednoho zákazníka 10 minut
přejímka zboží (denně průměrně) 30 minut
administrativa (denně průměrně) 60 minut
ostatní (denně průměrně) 1 hodina
Výpočet:
počet pracovních hodin denně
obsluha + přejímka + administrativa + ostatní
10 + 0,5 + 1 + 1 = 12,5
Výsledkem je 12 pracovních hodin denně. To znamená, že v restauraci bude pracovat na plný úvazek jeden číšník. Na administrativní práce bude zaměstnaná jedna pracovní síla na částečný úvazek. Tato pracovní síla by měla mít zkušenosti s účetnictvím a prací na počítači.
Návratnost investice (doba splácení úvěru)
Vstupní předpoklady:
obrat 2.200.000 Kč
úvěr (4 roky, 15% úrok) 500.000 Kč
vklad zakladatele 300.000 Kč
investice (stavba, vybavení) 750.000 Kč
zásoby – položky ve skladě * hodnota položky 42.280 Kč
mzdové náklady (měsíčně) 16.000 Kč
provozní náklady (měsíčně) 10.000 Kč
splácení úvěru (měsíčně) 30.000 Kč
průměrná marže 30%
Výpočet (zjednodušeno):
hospodářský výsledek běžného roku do splácení úvěru
(obrat * marže) – roční náklady
(2.200.0 * 30%) – 12 * (15.000 + 10.000 + 16.000) = 168.000 Kč
doba splácení investice
vklad zakladatele / zisk v běžném roce
300.000 / 168.000 = 1 rok 8 měsíců
SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ
OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ
KATEDRA MANAGEMENTU A PODNIKÁNÍ
ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU ZAVEDENÍ PODNIKU
SEMINÁRNÍ PRÁCE
VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. Ing. JIŘÍ SMETANA, CSc.
KARVINÁ 1997
OBSAH
Úvod 1
- Popis služby 2
- Marketingová rozvaha 3
- Technické informace
– určení potřeby ploch 5
– potřeba počtu pracovníků a jejich kvalifikace 7
– návratnost investice (doba splácení úvěru) 8
- Žádost o stavební povolení 9
- Ohlášení živnosti 10