Charakteristika irského trhu potravinářských produktů
Irsko – ekonomický zázrak Evropy
Irsko je země se zajímavou historii, jedna z původně nejzaostalejších zemí Evropy využila svou příležitost beze zbytku. Země dosahuje růstu HDP, poklesla i nezaměstnanost, vzrostla inflace. V těchto oborech – informační technologie, elektronika, tiskařský průmysl, výroba obalů a další. – patří země k kvalitativní špičce v rámce EU.
Až do 20-let 20. století bylo Irsko v podstatě úplně závislé na Velké Británii, i po osamostatnění zůstalo silně orientováno na nejbližší země, v 80. – 90. letech se ekonomiky výrazně otevřena exportu i importu.
Počet obyvatel Irska roste v letošním roce již o 5000 lidí měsíčně a dosahuje historicky nejvyšších hodnot. Na populačním růstu se podílí, jak přirozený přírůstek obyvatel, tak i zvyšující se imigrace. Přirozeným přírůstkem obyvatel (rozdíl mezi narozenými a zemřelými v daném časovém období) se populace zvyšuje o 32 000 lidí ročně. Přirozený přírůstek obyvatel se na rozdíl od většiny států kontinentální Evropy zvyšuje a za posledních 10 let se zdvojnásobil. Tento trend potvrzuje skutečnost, že irská populace je nejmladší ve srovnání se současnými státy EU a centrální statistický úřad nepředpokládá ve střednědobém horizontu změnu tohoto trendu.
Emigrace se postupně snížila na 22 000 lidí ročně, když ještě například v roce 1987 emigrovalo z Irska více než 70 000 lidí ročně. Imigrace vzrostla v posledních 12měsících na 66 000 lidí.
Růst počtu obyvatel ovlivňuje pozitivně domácí spotřebu a především bytovou výstavbu, která je jedním z “tahounů“ irské domácí poptávky. Šance pro české podniky lze z tohoto důvodu identifikovat především v sektoru stavebních materiálů, interiérových a exteriérových prvků a bytových doplňků.
Další příležitostí pro české exportéry je změření se na potravinářský průmysl především v případě sladkostí, alkoholických nápojů a zdravé výživy:
a) Sušenky a cukrovinky, které se v Irsku těší velké oblibě. Spotřeba čokolády na osobu je v Irsku nejvyšší v Evropě;
b) Dovezené pivo, ať už v lahvích nebo v plechovkách, se těší stále větší oblibě. Irští výrobci piva hledají mezery na trhu především vývojem nových produktů;
c) Zdravá výživa – segment se pomalu rozvíjí a spotřebitelé se začínají více zajímat o kvalitu výživy.
d) Hotová jídla – nejrychleji rostoucí segment v Irsku, nicméně z hlediska exportních možností je třeba individuálně posoudit konkrétní příležitosti.
Jakými zdroji musí český exportér disponovat, aby uspěl na irském trhu:
- produktová připravenost
- nízké náklady na pracovní sílu, zachování produktivity
- jazyková vybavenost zaměstnanců a hlavně vrcholového managmentu
- kvalitní management, který umí najít příležitost, zná potřeby zákazníků na irském trhu, dobře hospodaří z vlastními zdroji
- know how
- mezinárodně uznávané certifikáty např. ISO
- marketingový program – znalost trhu, konkurence, zákazníků, reklamní kampaň
- image – např. při prodeji potravinářský výrobků kontakt na zavedené prodejní řetězce jako je např. Makro
- aby český exportér na trhu dlouhodobě obstál musí si vybudovat důvěryhodné image, dodržení závazků je tou nejlepší zbraní
Do nám může irský trh přinést:
- získání vyššího podílu na trhu
- dosažení vyšších zisků
- získání image
- zahraniční know-how, pomocí kterého můžeme zvýšit podíl na českém trhu
- irský trh nám může pomoc v pronikání na trh Velké Británie, reference
Čím nás může ohrozit:
- zvýšení nákladů, certifikace služeb
- propagace
- silné konkurenční prostředí
- konkurence společnosti s historií na trhu
- využívající kvalitní informační technologie
- produktová nepřipravenost
- geologická vzdálenost, náklady na dopravu
Použitá literatura:
Studijní materiál „Markteting EU“ MU v Brně
www.Czechtrade.cz