Český management dneška
Úvod
Vzhledem k tomu, že úroveň řízení je jedním z rozhodujících činitelů růstu moderního podniku, budeme se nyní zabývat problematikou českého managementu. S jeho hodnocením se můžeme setkávat relativně často. To poslední z roku 1996 nás zařadil na nepříliš lichotivé 39. místo ze 46 hodnocených zemí. Za námi jsou pouze Jižní Afrika, Portugalsko, Indonésie, Řecko, Argentina, Venezuela a Rusko. Proč je před námi Polsko i Maďarsko, a s jakými problémy se náš management nyní potýká, se budeme zabývat v této práci.
Atypické podmínky českého managementu
Obecně řečeno se náš management potýká s problémy, které jsou pro západní svět zcela atypické. Absolutní vliv na tom má éra socialismu, kdy vznikly problémy, které náš management dosud nebyl schopen odstranit. Předně jde o pracovní morálku zaměstnanců vzhledem ke svému podniku, firmě, či zaměstnanci,dále zainteresovanost pracovníků na hospodářských výsledcích firmy. Velmi negativním sekundárním rysem je současná krize ve zdravotnictví, která stimuluje nemocnost a v neposlední řadě legislativa, která ztěžuje úlohu managementu. Jedním z přežitků minulé éry je i sklon středního managementu řešit úkoly zastaralými metodami zcela nereálnými v dnešních podmínkách.
Velmi významným rysem jsou obecné podmínky pro podnikání v našem hospodářství. Týká se to především dodržování závazků mezi jednotlivými tržními subjekty. V rozvinuté tržní ekonomice je podnikatel nedodržující tržní zásady velmi rychle z trhu vypuzen. V našich podmínkách je naopak nedodržování těchto zásad naopak hrdinstvím. To ztěžuje činnost managementu, který věnuje většinu svého času dobýváním pohledávek, což následně brání rozvoji podniku. Náš management to staví do role, o které nemá cizí management ani potuchy, a nutí jej vykonávat pro management zcela atypické činnosti.
Dalším ztrátou českého managementu jsou velké ztráty vzniklé ztrátou rozsáhlých východních trhů, které se nyní velmi těžce dobývají zpět, nyní již s velkou západní konkurencí.
Některé problémy však český management již zvládl, jako například zásobování českého trhu základními výrobky, zaměření části výroby na export a také zeštíhlování firem s udržením sociálních podmínek. Největší význam bude mít podnikový management až v nynější posttransformační etapě.
Rysy českého managementu
Český management je velmi typický svou atypičností vzhledem k západu. Řada úspěšných zahraničních managerů si v našich podmínkách nedovedla s místními problémy poradit. Naopak jiní manageři zde dosahují nadprůměrných výsledků. Jde však o to, zabývat se výsledky a ne podmínkami, protože dobrý manager je ten, který je úspěšný, bez ohledu na podmínky, v nichž pracuje.
V naší zemi jsou podniky,které výrazně převyšují evropské standarty,avšak obecně je naše produktivita a efektivita výrazně pod tou západní. Analýzy ukazují, že české podniky dosahují v průměru méně než 40% jejich západoevropských protějšků. Ty však zaostávají o 10% za americkými a o 40% za japonskými.
Problém strategie
Existence strategie
Největším problémem našeho managementu je, že mnoho z nich si dosud nevypracovalo svou strategii. Pokud management tvrdí, že má svou strategii v hlavě a že s ní musí manipulovat a měnit ji podle změn situací v dnešní nejisté době, je jisté, že takto dovedou svůj podnik do katastrofální situace. Je to rys zcela negativní a měl by být z našeho managementu vymýcen.
Kvalita strategie
– pružnost
– efektivita a produktivita
– světová kvalita
– orientace na zákazníka
– využití vědeckých poznatků
– komplexnost
– rychlost strategických operací
Závěr
Český management očekávají v nastupujícím období obrovské úkoly. Jejich splnění bude velmi těžké, ale existují zde základní předpoklady pro jejich zvládnutí. Budoucnost všech českých podniků je však v rukou jejich managementu, a proto je hlavní prioritou jej rozvíjet a upevňovat jeho pozici ve firmě.