České marketingové komunikace po vstupu ČR do EU
Vstup České republiky do Evropské unie nepřinese tolik výrazných změn na poli marketingového trhu, jenom natrvalo změní podnikatelské prostředí v naší republice. Ty největší změny však budou muset proběhnout v našem uvažování. Do hry totiž vstoupí více hráčů a s nimi i nová pravidla dosavadní hry.
Firmy budou muset přísněji posuzovat, jestli všechny informace, které poskytují svým zákazníkům, jsou pravdivé a dostačující k tomu, aby si z nich spotřebitel mohl udělat jasnou představu o tom, co a za jakých podmínek kupuje. Přísněji bude také zvažováno, jakým způsobem budeme prezentovat informace. Za obelhávání zákazníka nebo diskriminaci budou hrozit velmi tvrdé sankce, a to v rozsahu, na který jsme doposud nebyli zvyklí. Ne všechny české firmy se zabývají aktivním marketingem a zřejmě bude trvat ještě dlouho, než bude ve většině českých společností marketing a profesionální služba trhu samozřejmostí. Malá pozornost, věnovaná marketingu, zhoršuje pozice českých podniků v konkurenci evropských firem. Počet pracovníků ve vlastním marketingovém oddělení ale není rozhodující. Důležité je, jestli vedení společnosti marketingově uvažuje.
Vstup do Evropské unie musí v první řadě znamenat rozšíření mantinelů v našich hlavách. Jenom tak můžeme pochopit možnosti, které se nám naskytnou, jenom tak můžeme být konkurenceschopní, úspěšní. V dohlednu je postupný růst naší kupní síly a ještě svobodnější pohyb lidí, kapitálu, zboží, služeb. Máme reálnou šanci dožít se kvalitnějšího právního prostředí a lépe fungující byrokracie a také poznat, co je vymahatelnost práva, a snad i dokonce vidět, jak je omezována korupce. V neposlední řadě má každý reálnou šanci ukázat, co umí na trhu, který má téměř půl miliardy zákazníků a spoustu potencionálních zákazníků. A to není malá výzva! Česká republika se proto bude muset začít v EU chovat jako typická firma, tedy marketingově, a prostřednictvím komunikace působit na své „zákazníky“ či „zaměstnance“ – obyvatele České republiky, ale také směrem do zahraničí.
Zatím se ale tváříme, jakoby se nic nedělo a z povzdálí sledujeme, jak zahraniční agentury vstupují do tendrů o „naše“ klienty. Jenomže žádní „naši“ klienti neexistují. Pokud budeme tak dobří, abychom v tendru měli šanci uspět, je úplně jedno v jaké zemi to bude a kde budeme mít třeba sídlo firmy. Česká republika je zajímavá. A to i pro investory ze zemí mimo Evropskou unii. Například významní investoři z oblastí jihovýchodní Asie mají zájem na tom, aby jejich výrobní kapacity byly v zemích EU, protože jsou pak v daňové výhodě na evropském trhu. Pokud dováží na trhy EU, jsou zatěžováni clem, pokud však jejich produkce vzniká v zemích EU, clo samozřejmě odpadá.
Otevřením trhů se zvýší konkurenční tlak zvláště tam, kde naši obchodníci a jejich podnikání byli chráněni. České podniky se z tohoto pohledu dělí na dvě skupiny. Na ty, které se dlouhodobě připravují na toto prostředí, a na ty druhé, které sází na to, že nějak bylo a nějak bude. V českém marketingu se už točí docela hodně peněz, ale dost často velmi neefektivně. Ale bez adekvátně motivovaných, neustále se vzdělávajících a dokonale informovaných marketérů to ani lépe nejde. A toto je problém, který za nás ani EU nevyřeší.
Je třeba dělat věci jinak, podstatně efektivněji. To neznamená být v práci o další hodinu déle, ale spíše změnit způsob uvažování, posunout poněkud ztuhlé mantinely v našich hlavách. Pořádně se zamyslet, shromáždit kvalitní informace, připravit novou strategii a podstatně restrukturovat svou činnost i výdaje. Pokud to neuděláme, může se EU z velké naděje stát velkou hrozbou.
Naše země je zahraničními turisty vnímána jako přátelská a vyspělá, se vstřícnými a tolerantními obyvateli, poklidná a ne příliš výrazná, ne příliš dynamická a dobrodružná, tedy v souladu s představou o české povaze. Otevírá se nám obrovský trh se spoustou potencionálních klientů a s ještě větší spoustou velmi ostré konkurence. Nebojme se, protože konkurenční výhody máme: nápady, lidi a ceny. Kvalifikovaní lidé budou naši velkou výhodou. Pokud naše snahy o úspěch na obrovském poli marketingového trhu nevyjdou hned napoprvé, nezoufejme, vytrvejme a učme se. Říká se přece, kdo nehraje, ten nikdy nevyhraje.